Annons

30D bra batteritid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kunde ta nästan 1000 bilder innan jag var tvungen att ladda batteriet första gången. Tog dock inte alla bilder på en och samma gång utan det var väl under en period av tre månader.
 
Jag tror jag har laddat mina batterier (kör med batterigrepp så jag har två i samtidigt) 7 gånger sedan jag köpte kameran i sommras, har tagit ungefär 14000 bilder. Men allt är beroende på hur mycket man kollar på displayen...
 
okey då har jag något att gå efter i alla fall. 1000 bilder lät ju grymt mycket. Kör med kompakt nu och kan väl ta 100-250 bilder på en laddning med aa 2500 mah.

Är det bra batterimätare då? Vanar den långt före innan batterit dör?
 
ja men hur dålig är den då? På min nuvarande kamera står det fullt batteri ända tills det är slut då blinkar den till och säger dåligt batteri sedan lägger kamerarn av någon sekund senare...
 
Fibbe_15 skrev:
På min nuvarande kamera står det fullt batteri ända tills det är slut då blinkar den till och säger dåligt batteri sedan lägger kamerarn av någon sekund senare...
Det kan faktiskt handla mer om att det är ett bra batteri än en usel mätare (eller båda delarna). Litium-jon-batterier (och celler med liknande teknik) är gjorda för att "verka nya" för prylen de sitter i så länge som möjligt, sen droppar de till "slut" nästan ögonblickligen.
Fördelen är att man slipper känna att batterierna börjar bli dåliga och uppleva bieffekter av det. Nackdelen är att det är relativt krångligt/dyrt att göra en batterimätare som genomskådar dem och kan uppskatta hur nära slutet de verkligen är.

Du skriver förvisso att du kör med AA-batterier (och de är vanligtvis inte Li-jon även om det finns) men även där så är det så att ett bra batteri ska vara på topp så länge som möjligt, även om de sällan är så bra.
 
30D:s batteritid är kanon. Bytte från Nikon D200 och det var en himla skillnad. Uppåt 1000 bilder normalt med 30D på en uppladdning. Kanske har den ganska dassiga displayen med den goda batteritiden att göra. Skärmen var betydligt bättre på D200...
 
Fibbe_15 skrev:
ja men hur dålig är den då?

Tja... laddar den normalt innan jag gör något större och brukar aldrig få batteriet att ta slut. Stör egentligen inte - antingen tar man inte 1000+ bilder per session/dag/vecka, eller så har man med extrabatteri.
 
Jag får också instämma. Löjligt bra batterikapacitet. Har laddat min två gånger sedan januari (inklusive förstaladdningen) och tagit ungefär 1600 exponeringar...

Vet inte hur många fler exponeringar jag hade att gå på första gången. Hade ett viktigt fotojobb och om batterimätaren visar halv så laddar man ju ändå...
 
Generellt tips för lithiumbatterier:
Håll dem fullladdade så mycket det går!
Det är vad de mår bäst av, och kör du det tomt, fyller fullt och kör det helt slut mellan varje laddning så får det batteriet en mycket sämra livslängd än om du bara pluggar in batteriet i laddaren efter varje användning. Det är inte så jobbigt, men sparar mycket på batteriets hälsa!

(Inte riktigt on-topic, men det känndes lite oroväckande när folk inte laddade sina batterier så ofta, så jag ville bara slänga in detta.)
 
Okej, tack ska du ha!

Får börja hålla batterierna fulladdade :)

Jag läser nämligen en kurs i elektrokemi just nu, ska kolla med föreläsaren vad det kan bero på. Antagligen är diffusionshastightetn "åt fel håll" för jonerna i materialet snabbare då batteriet är urladdat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.