Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300si (mörk sökare)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
fick en Minolta 300si häromdagen tillsammans med lite objektiv. Kameran hade jag tänkt skänka bort, har ju inget större värde i dag, men när man tittar genom sökaren är det jättemörkt, alltså RIKTIGT mörkt, man kan se lampor och så vidare, men inte mycket mer,
och så ska det väl inte vara?

Har redan fått tillbaka 10 pund av personen som sålde paketet, men jag vill ändå veta vad det kan vara för fel. Har aldrig stött på något liknande innan.

(och jag har testat med
flera olika objektiv,
så det är huset det är fel på)

Har du kollat så slutaren och övriga delar är hela och inte är ivägen? smutsig sökare, spegel eller prisma. Annars vet ja inte

slutaren kan "ligga i vägen", känns nästan så när jag försöker trycka av den.
Orkar dock inte lägga ner massa energi på den här kameran, är ju värd en 150 spänn typ och de pengarna har han redan betalt tillbaka, säljaren.

men man blir mest bara nyfiken på vad det kan vara för fel, utifall man råkar ut för det igen, på en bättre kamera.

nej, ska göra det.
verkar inte heller gå att ändra från P-läge, tryckte på alla möjliga knappar, men den ville vara kvar i P-läge.

Har 300si annat än P? Är inte det en sån där helautomatisk apparat där berg och springande gubbar är de enda inställningsmöjligheterna?

jo, precis,
berg och springande gubbar för hela slanten.
tror där finns en solnedgång också. himla fult.
--
men det var lite det jag menade, det borde gå att ändra från P till "springande gubbe". Men jag lyckades inte. Kanske är jag bara korkad :) Eller förbannat lat och därmed den springandes gubbens raka motsats.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar