Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
300dpi mm
- Trådstartare HockeJ
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Jag kan inte din programvara men jag utgår från att det finns ett verktyg som kan storelksförändra bilden.
DPI = punkter per tum. En tum är 2,54 cm. Det går 118,1 punkter på en cm om upplösningen är 300 DPI.
Om bildytan är 15 x 10 cm och labbet gör bilderna med 300 DPI behöver bilden ha en storlek av 1771 x 1181 pixlar.
DPI = punkter per tum. En tum är 2,54 cm. Det går 118,1 punkter på en cm om upplösningen är 300 DPI.
Om bildytan är 15 x 10 cm och labbet gör bilderna med 300 DPI behöver bilden ha en storlek av 1771 x 1181 pixlar.
HockeJ
Aktiv medlem
aha bra svar, men
Jag har bilder som jag beskurit i elements, enligt min uppfattning blir de ju mindre till ytan då. Antalet punkter/inch(eller cm) borde ju inte förändras, eller.
När jag tittar på en bild från min kamera så visar elements att "resolution" är 72 pixels/inch, är det samma som 72 dpi? och hur gör jag för att öka det till 300 dpi?
Många frågor, men det finns ju så mycket kunskap och så många snälla personer här på sidan...
Jag har bilder som jag beskurit i elements, enligt min uppfattning blir de ju mindre till ytan då. Antalet punkter/inch(eller cm) borde ju inte förändras, eller.
När jag tittar på en bild från min kamera så visar elements att "resolution" är 72 pixels/inch, är det samma som 72 dpi? och hur gör jag för att öka det till 300 dpi?
Många frågor, men det finns ju så mycket kunskap och så många snälla personer här på sidan...
RolandM
Aktiv medlem
Bildfilen innehåller ett visst antal pixlar och maskinen som gör utskrifter kan skriva med en viss täthet.
Om det fattas pixlar så får man lägga till pixlar genom att göra bilden större och finns det för många pixlar får man minska antalet pixlar i bilden. Detta gör normalt labben, men för bästa resultat så kan man skicka in en fil med exakt de antalet pixlar som bildytan kräver.
Antag att en bild är 1500 x 1000 pixlar ut ur kameran och den skickas till fotolab som skriver ut med 10 pixlar per mm (254 DPI), vilket då ger en bild utan förluster på 15x10 cm. Alla pixlar används.
Antag att samma bild skickas till ett fotolabb som skriver med 20 pixlar per mm. Med alla pixlar använda i bilden blir ytan 7,5 x 5 cm om alla pixlar i bilden används. Det finns dock inget som hindrar att bilden istället beställs som en 15x10 cm hos labbet, därför att labbet ser till så att bilden fyller ut detta format. Den upplevda tätheten blir då 10 pixlar / mm. Du kommer inte helelr atts e någon kvalitetsskillnad mellan denna bild och den bild som skrevs ut på en maskin som har 10 pix/mm som täthet. Ett annat sätt at dra nytta av maskinen som skriver 20 pixlar / mm och själv ha kontroll över resultatet är att förstora bilden till 3000 x 2000 pixlar innan den sänds in till labbet. I praktiken är detta samma sak som labbet gör när det behövs fler pixlar.
I båda dessa antaganden bör bilderna bli identiska eftersom utgångsmatrialet är det samma.
Sammanfattning:
Kameran levererar pixlar
Bildbehandligsprogrammet redigerar pixlar
Fotolabbet skriver ut pixlar på en valfri yta.
Om det fattas pixlar så får man lägga till pixlar genom att göra bilden större och finns det för många pixlar får man minska antalet pixlar i bilden. Detta gör normalt labben, men för bästa resultat så kan man skicka in en fil med exakt de antalet pixlar som bildytan kräver.
Antag att en bild är 1500 x 1000 pixlar ut ur kameran och den skickas till fotolab som skriver ut med 10 pixlar per mm (254 DPI), vilket då ger en bild utan förluster på 15x10 cm. Alla pixlar används.
Antag att samma bild skickas till ett fotolabb som skriver med 20 pixlar per mm. Med alla pixlar använda i bilden blir ytan 7,5 x 5 cm om alla pixlar i bilden används. Det finns dock inget som hindrar att bilden istället beställs som en 15x10 cm hos labbet, därför att labbet ser till så att bilden fyller ut detta format. Den upplevda tätheten blir då 10 pixlar / mm. Du kommer inte helelr atts e någon kvalitetsskillnad mellan denna bild och den bild som skrevs ut på en maskin som har 10 pix/mm som täthet. Ett annat sätt at dra nytta av maskinen som skriver 20 pixlar / mm och själv ha kontroll över resultatet är att förstora bilden till 3000 x 2000 pixlar innan den sänds in till labbet. I praktiken är detta samma sak som labbet gör när det behövs fler pixlar.
I båda dessa antaganden bör bilderna bli identiska eftersom utgångsmatrialet är det samma.
Sammanfattning:
Kameran levererar pixlar
Bildbehandligsprogrammet redigerar pixlar
Fotolabbet skriver ut pixlar på en valfri yta.
HockeJ
Aktiv medlem
OK, tack så mycket, men
Jag förstår mer men inte allt. Kanske jag tänker fel.
Jag har en bild som är 2410*1819 pixels, pixels/inch visar 72. Filstorleken är 1,6 Mb. Hur stor kan kan bilden skrivas ut (i cm) om utskriften är på 300 dpi? Vad händer med bilden om jag ändrar 72 till 300 i redigeringsprogrammet?
Jag har en bild som är 2410*1819 pixels, pixels/inch visar 72. Filstorleken är 1,6 Mb. Hur stor kan kan bilden skrivas ut (i cm) om utskriften är på 300 dpi? Vad händer med bilden om jag ändrar 72 till 300 i redigeringsprogrammet?
mange78
Aktiv medlem
Re: OK, tack så mycket, men
Enligt mina beräkningar har bilden från början en storlek på 85,02*64,17 cm med 72dpi som utskriftsupplösning.
Om bilden skall skrivas ut i 300 dpi blir storleken 20,4*15,4 cm.
Mvh Mange
HockeJ skrev:
Enligt mina beräkningar har bilden från början en storlek på 85,02*64,17 cm med 72dpi som utskriftsupplösning.
Om bilden skall skrivas ut i 300 dpi blir storleken 20,4*15,4 cm.
Mvh Mange
Magnuz
Aktiv medlem
Jag blev mycket förvirrad igår kväll när jag skulle redigera lite bilder för att skicka till labbet som första bilder jag framkallar, jag ville testa hur det blev på papper. När jag öppnade en bild i RAW från min Canon 300D så visade den 240dpi i upplösning, vad innebär det? ska jag förstora bilden till 300DPI? förlorar den inte i kvalité då? Är det inte samma sak som att zooma in i bilden bara? Kan man ändra DPI värdet i Kameran? En 6.3Megapixel bild ska väll lätt kunna gå att plocka fram i A3 format eller? Är det mindre än 300DPI då? Om en 10x15cm bild är typ 1700x1000 pixlar så innebär det att en 20x30cm bild inte går att få fram ur kameran i samma kvalité? Sen ställde jag in storleken på bilderna enligt instruktioner på labbet, 15,2cm x 10,2cm och ökade till 300dpi från 240dpi. Hur ska man göra innan man lämnar in en bild? Förslag och tips mottas gärna... Det är ett fujilabb jag lämnar till...
thuno
Aktiv medlem
Verkar som om detta är ett klassikt område som rör till det för oss. För att göra det enkelt kan man säga att DPI:n inte påverkar bilden alls. Vad man använder den inställningen till är när man anger en storlek i cm eller annan längdenhet så att programmet kan räkna ut hur många pixlar som behövs. Eller tvärtom, angiven DPI och tillgängligt antal pixlar ger ett utskriftsstorlek.
Labbet ska inte behöva bry sig om detta. Du kan tala om vilken storlek du vill ha och leverera så mycket pixlar du kan så får de fixa resten.
Vad labbet menar är antagligen att du måste ha 300 punkter per tum för att kvaliteten skall bli bra.
Hoppas det klargör något!
Labbet ska inte behöva bry sig om detta. Du kan tala om vilken storlek du vill ha och leverera så mycket pixlar du kan så får de fixa resten.
Vad labbet menar är antagligen att du måste ha 300 punkter per tum för att kvaliteten skall bli bra.
Hoppas det klargör något!
müsli
Avslutat medlemskap
Ok, fotoaffären vill ha 300 punkter per tum. 300 DPI = 118 punkter per centimeter.HockeJ skrev:
Någon som kan hjälpa mig med PS Elements eller PS. Hur justerar jag en bild så att dpi blir 300, alltså så som fotoaffären vill ha den.
Du bestämmer vilken storlek du vill ha på kopian, t ex 10x15 cm.
Då ska bilden alltså vara 10x118 punkter hög, och 15x118 punkter bred, dvs 1180x1770 pixels.