Annons

300D vs 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Hej!
Tänkte köpa en digital systemkamera och står och väljer mellan 300D och 10D. 10D är egentligen lite för dyr, men jag kan ju spara ett tag till och ha råd med den. Frågan är om det är värt det?
 
Det är nog bara du själv som kan svara på den frågan. Finns många trådar om exakt samma ämne om du använder sökfunktionen. Kan säkert hjälpa dig i ditt val. Lycka till! =)
 
Som det skrivits av de lite mer erfarna fotograferna så är ju kamerahuset bara en del av investeringen. Det är ju ingen idé att köpa en superbra kamera om man sedan inte har råd med någon bra optik till den. Det är ju optiken som till stor del ger bildresultatet.

Jag har själv en 300D och valde mellan 10D och 300D. Nu har jag istället råd med lite bättre objektiv också. Har köpt Sigma EX 20/1.8, Tamron 28-75/2.8 XR Di och Canon 50/1.8 Mk II, dock så är jag inte så stolt över mitt Cosina 100-400 men det får duga så länge.

Tanken var att om ett par år så kanske man kan byta kamerahus men behålla optiken.
 
chisel skrev:
Det är nog bara du själv som kan svara på den frågan.

Precis..det finns många som sålt sin 300D och köpt en 10D istället..det finns oxå många som är nöjda med sin 300D.

Bästa tipset är väl att testa båda kamerorna själv och sen avgöra vilken som passar dig bäst.

Kan säga så mycket som så att det är stor skillnad i kvalitetskänslan i kamerorna, 10D är snabbare, har fler inställningsmöjligheter och bättre sökare. bl.a.
 
Det kan ju nämnas i sammanhanget att kvaliten på bilderna är nästan identisk eftersom de båda kamerorna har samma sensor. Men med en snabbare kamera och fler inställningsmöjligheter så kanske man kan ta bilder som annars hade varit omöjliga.

Själv valde jag att köpa en 10D framför en 300D.

//Eric
 
En annan sak som är värd att nämna är att 300D har problem med blixtexponeringarna, vilket ju kan vara en helt avgörande grej om du plåtar mycket med blixt.
 
sagan skrev:
En annan sak som är värd att nämna är att 300D har problem med blixtexponeringarna, vilket ju kan vara en helt avgörande grej om du plåtar mycket med blixt.

Och då bör man nog nämna att Canon har rättat till det felet. (Såvitt jag vet i alla fall!)

Jag antar att man laddar ner ny programvara till kameran och sen är det inte längre ett problem!

//Eric
 
mrmozart skrev:
Hej!
Tänkte köpa en digital systemkamera och står och väljer mellan 300D och 10D. 10D är egentligen lite för dyr, men jag kan ju spara ett tag till och ha råd med den. Frågan är om det är värt det?

Jag tycker du har svarat på frågan rätt bra själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.