Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D till vadå?

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Har idag en 300D som är på tok för långsam nu när jag upptäkt RAW. Har tänkt gå ett steg upp, men till vilken kamera?

40D går ju att få tag på hyffsat billigt nu när 50D kommit, men å andra sidan sägs det lite här och var att exempelvis 30D och 20D bara är marginellt sämre än 40D.

Vad ger mest valuta för pengarna, en 40D eller exempelvis en 20/30D + nån glugg eller blixt el.dyl?. Vill ha snabbare AF, hyffsad seriebildstagning samt bättre brusegenskaper än 300D.

Läste i nån recension av 30D att författaren ansåg den brusigare än 300D på iso 100-400, kan detta verkligen stämma?

Jag bytta från 300D till 40D och det funkade kalas för mig! Brusegenskaperna på 40D jämfört med tidigare är rätt stor vill jag minnas. En stor förändring jämfört med 300D.

Jag vill minnas att det ganska stor skillnad i brusegenskaper även mellan 30D och 40D men jag har svårt att tro att 30D ser så mycket sämre ut än 300D.

För det priset som en begagnad 40D går för just nu är det väldigt mycket kamera för pengarna. Om du inte är intresserad av fullformat skulle jag helt klart satsa på en sådan. 40D är en rätt stor uppgradering från 300D trots allt. Och steget över med 50D är nog inte så jättemycket bättre så att det är värt skillnaden i kostnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar