Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D till 40D nu när 50D är i krokarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej
Har tidigare postat liknande tråd angående objektivköp vilket slutade med att jag nyligen skaffat ett 70-200 F4 L som jag hittills är väldigt nöjd med. Just nu har jag en 300D med EF-S 18-55, 70-200 F4L, EF-500 DG Super II blixt i min väska. Har nu eventuellt ett "litet fotojobb" på gång och är lite sugen på att uppgradera huset.

Jag upplever en hel del nackdelar med 300D i snabbhet, autofokus(går ej att välja läge ex), samt exponering med blixt. Mina förhoppningar är att 40D ska råda bot på detta samtidigt som jag kanske kan hoppa upp i ISO ett steg med samma bildresultat som min 300D? Själv tror jag att priset för en 40D motiverar skillnaden mot en 300D, hur tänker ni?

Nu har ju också 50D kommit ut, den ligger dessvärre lite över vad jag tycker är rimligt för mig just nu, eller är det galet att köpa en 40D nu? Kanske kommer 40D att falla ytterligare snart när 50D närmar sig ännu mer? Lite is i magen skadar kanske inte..

I övrigt funderar jag på hur min övriga utrustning kommer att fungera med 40D, visst EF-S 18-55 är ju inte värd en så bra kamera, men förhoppningsvis fungerar den ett tag hjälpligt? Menar det kan ju inte bli sämre än med min nuvarande 300D hoppas jag? Har planer på att uppgradera med ett bättre normalobjektiv i framtiden men risken är att 18-55an blir kvar några månader iallafall.

Hur skulle ni resonerat i mitt läge, tankar råd och tips mottages tacksamt.
Mvh/ Magnus
 
gå på 50D jag åkte själv på nitlott när jag köpte en 40D två veckor sen på fotovideo(fast jag hade fråga om 50D innan och dom visste inget om 50D)

:(
 
Avvakta testerna och se hur 50D står sig mot 40D. Är skillnaderna i AF, brus på höga ISO mm. inte allt för stora (till 50D:ns fördel) satsa på ett beg. 40D-hus (mycket kamera för pengarna). Annars köp 50D om du har råd!

Mvh!
// Niklas
 
Det här säger jag mest hela tiden men jag tycker det är tänkvärt: Det faktum att en nyare kamera existerar gör inte 40D till en sämre kamera. Och om du köper en 40D nu kommer du kunna ta en massa bilder innan 50D dyker upp i november eller när det nu blir.

Hur som helst finns ju 1Ds Mk.III. Det kanske är dumt att köpa 50D - i stället vänta på och spara till en Mk.IV...? Samma sak egentligen, bara dragen till sin spets. :)

Hur som helst, lycka till och hoppas bilderna blir så bra som du önskar.
 
I ditt fall skulle jag absolut ha tagit en beg 40D. Den är bra (har en själv) och nu så kan man hitta beg med väldigt exponeringar till verkligen reapriser. Skillnaden mot din 300D är väldigt stor.

Det ger absolut mest för pengarna för tillfället.
 
...Och om du köper en 40D nu kommer du kunna ta en massa bilder innan 50D dyker upp i november eller när det nu blir.

När 40D lanserades tog det inte mer än en knapp månad innan de första kamerorna levererades. Jag köpt emin drygt 1,5 månader efter och då fanns den i lager (fåtal ex. visserligen men dock) i vissa butiker.

Låt oss säga att testerna kommer visa att 50D är avsevärt bättre på ex. AF, brus på höga ISO mm. än vad 40D är (som precis som du skriver är en bra kamera) ja då kanske det är värt några extra tusingar och någon månads väntan innan man slår till (om man nu är på G, vilket inte jag är).

Jag tror man kan ha en 50D i handen inom 1-1,5 månader från dagens datum om man lägger beställning under de närmaste dagarna!

Mvh!
// Niklas
 
För ett år sedan bytte jag från en 300D till en 30D (precis innan 40D kom för priset sjönk till 9 000 kr). Ett rejält uppköp som jag inte ångrar en sekund så att uppgradera till 40D tycker jag låter bra, om nu inte 50D är mycket bättre.

/ Erik
 
Är i precis samma situation som du. Har exakt samma kameraväska minus blixten, och jag är helt på det klara med att mitt nästa hus blir en 40D. Enligt flera tester jag läst så är AF snabb samt brusegenskaperna på högre iso helt ok. Jämfört mot min 300D som är lite av en dagsljuskamera.

Om jag vore du skulle jag nog avvakta, och se hur pass mycket 50D har förbättrats från 40D. 40 blir ju inte sämre med tiden, bara billigare. :)
 
Försök ha lite is i magen, och håll koll på prisnivån på 40D. Tror den kommer minska klart märkbart när 50D dyker upp. Alternativet är ju begagnat, som någon annan sa finns det fräscha 40D med få exponeringar för riktigt bra priser.
 
Jag beställde faktiskt en 40D idag från warehouseexpress.com för £540 (inräknat £60 cashback). Jag tror inte priserna kommer sjunka så mycket mer på 40D eftersom den redan nu ligger på c:a halva priset jämfört med 50D. 50D ser ut att bli en riktigt fin kamera men den ligger utanför min budget så därför blev det en 40D, den passar mig perfekt. Jag lägger pengarna på optik istället.
 
Tror nypriset på 40D inte kommer falla mycket mer. Någon hundralpp eller två till men räkna inte med någon större nedgång. Nytt hus kostar idag under 8000kr. Om 50D hamnar på ca. 12000kr är det ändå tillräckligt stor skillnad för att handlarna skall få resterande 40D sålda för ca. 8000kr ändå!

Just my 5 cent´s!

Mvh!
// Niklas
 
gå på 50D jag åkte själv på nitlott när jag köpte en 40D två veckor sen på fotovideo(fast jag hade fråga om 50D innan och dom visste inget om 50D)

:(

Men var inte ryktena på nätet igång på allvar att 40d skulle ersättas för över två veckor sedan, att Canon skulle ha presskonferens i går var väl redan fakta då, eller minns jag fel ?

/kent
 
Jag bytte från en 300D till 30D för ca 1,5 år sedan och blev kanonnöjd! Vilken skillnad på som du säger snabbhet och även bilder tagna med blixt! Jag tror att att ett byte till en 40D kommer märkas rejält!! Skulle jag vara i samma situation så skulle jag däremot vänta ytterligare någon vecka i förhoppning att priset sjunker ytterligare!

En annan variant skulle kunna vara att försöka få tag på en 30D (det är också en kanonkamera) och istället satsa på ett bättre normalobjektiv (sigma eller tamrons 18-50 f2.8).
 
Att gå från 300D till 40D är ett jättekliv framåt och dina gluggar kommer att funka bra.

Kan du vänta kommer du säkert att kunna köpa en begagnad 40D riktigt billigt när 50D blir tillgänglig.
 
Nu har ju också 50D kommit ut, den ligger dessvärre lite över vad jag tycker är rimligt för mig just nu, eller är det galet att köpa en 40D nu?
Eftersom du tycker 50D är för dyr skulle jag föreslå att du köper en beg 40D -- det lär finnas ganska många på marknaden om några veckor och det är ett extremt bra köp. Modellen är ju inte mer än ett år gammal och ett väldigt lyft på alla sätt jämfört med kamerahuset du har nu.
 
Bytte min 350d till en i stort sett ny 30D nån gång i våras. Vilket lyft! Kanske inte bildmässigt, men hanteringsmässigt. Jag tror du får mest pang för pengarna om du har is i magen nån månad till tills 50D börjar distribueras och då köper en ny eller något begagnad 40D. Så skulle i alla fall jag gjort.
 
Tack för alla svar hittils. Ska åka bort utomlands en vecka på tisdag, får se vad som hänt när man kommer hem. Är lite tveksam till begagnat när en ny 40D inte kostar mer än den gör, men faller de begagnade ytterligare kan det ju bli intressant. Ytterligare kommentarer och tankar mottages tacksamt:)
 
Tack för alla svar hittils. Ska åka bort utomlands en vecka på tisdag, får se vad som hänt när man kommer hem. Är lite tveksam till begagnat när en ny 40D inte kostar mer än den gör, men faller de begagnade ytterligare kan det ju bli intressant. Ytterligare kommentarer och tankar mottages tacksamt:)

Jag kör för tillfället med en 40D och med bl.a. 70-200L 4.0 IS och jag kan nog lova att du inte kommer bli missnöjd med hoppet upp från din 300D. Har jämfört 40D med en kollegas 350D och det är en otrolig skillnad. Jag tycker inte ISO 800 är något problem om man jobbar lite med brusreducering hemma a la noiseninja. Så 40 eller 50, låt plånboken avgöra, du kommer bli nöjd med vilken som, ett stort hopp upp :)
 
Jag beställde faktiskt en 40D idag från warehouseexpress.com för £540 (inräknat £60 cashback). Jag tror inte priserna kommer sjunka så mycket mer på 40D eftersom den redan nu ligger på c:a halva priset jämfört med 50D. 50D ser ut att bli en riktigt fin kamera men den ligger utanför min budget så därför blev det en 40D, den passar mig perfekt. Jag lägger pengarna på optik istället.

Tja

Hur kunde du få cashback på din 40d? Kampanjen gick väl ut sista juni? Hade oxå tänkt slå till på en 40d men är rädd för att man ligger mellan 2st cashbkac kampanjer om man beställer nu. Samtidigt mkt tråkigt att vänta ju, man vet ju alldrig när erbjudandet återkommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.