Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D skramlar

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Hej,
Har haft min 300D i en vecka och har lagt märke till att den skramlar lite inuti. Jag tror inte att den gjorde det när jag köpte den. Jag har å andra sidan inte varit ovarsam med den. Någon annan som har erfarenhet av skrammel? Bör jag lämna in den? Kameran fungerar i övrigt bra.

Det är orienteringssensorn...

(Altså den som avgör om bilden tas stående eller liggande)

Skulle det inte kunna vara sensorn för vertikal- eller horisontalläge som skramlar? Det är ju säkert en enkel mekanisk kvicksilverbrytare. Eller man kanske inte använder just kvicksilver längre till sånt.

det kan vara metallfästerna för den den inbyggda blixten, fäll upp blixten och kolla om det skramlar, kännaren för hor/vertikalt skramlar inte tycker jag, utan det är väl mer precis bara att man kan uppfatta att det är något som rör sig när man vrider på den

Det står tom. i manualen till Canon S400 att det är orientsensorn, säkert samma som i alla Canons kameror. Kvicksilverbrytare används knappast längre. Kanske en kula plus en fotocell eller liknande.

Min kamera skramlar också, och det är som Joachim skrev, metallstagen till den inbyggda blixten som skramlar.

Mvh Hans

hgnyberg skrev:
Min kamera skramlar också, och det är som Joachim skrev, metallstagen till den inbyggda blixten som skramlar.
Visst är det så, den som tvivlar borde kunna testa själv genom att skaka på kameran med blixten uppe.

Tack

för upplysningarna. Jag skramlar lugnt vidare då :)
Fast blixten är det inte. Det första jag gjorde var att fälla upp den och sen skaka kameran lite, skrammel, skrammel... Det måste vara orienteringssensorn som någon skrev.

Fantisera gärna om lösa blixtfästen, men läs först längst ner på s.59 i manualen.

paco skrev:
Fantisera gärna om lösa blixtfästen, men läs först längst ner på s.59 i manualen.

Ja.. man försöker ju.. men ingen lyssnar ;)

EOS-modellerna med ögonstyrning har samma "problem" De skramlar oxå, just pga, orienteringssensorn... Men konstigt nog så skramlar varken EOS 3 eller 10D...
De har kanske en skrammefri sensor ;)

Canon har tydligen haft problem med lösa pixlar på vissa tillverkningsserier av 300D.

Re: Tack

yalazy skrev:
Fast blixten är det inte. Det första jag gjorde var att fälla upp den och sen skaka kameran lite, skrammel, skrammel... Det måste vara orienteringssensorn som någon skrev.
Konstigt, alla andra 300D har skrammel pga "blixt-ledarna" (det står till och med i manualen tror jag) samt ett mindre ljud från sensorn som avgör åt vilket håll man har kameran. De kanske har plockat bort det förstnämnda ljudet i senare serier.

ANNONS