Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D prisutveckling

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på att skaffa en 300D.

Just nu har jag en C740UZ + 128XD+16XD + batteriladdare 2100mah Gp powebank snabbladdare. Först och främst tänkte jag höra vad ni tror jag skulle kunna få för detta? Enligt min "DSLR plan" så skulle jag behöva få minst 3000kr för detta. Är det rimligt tro? Då finns det garanti kvar till December också..

Sen är frågan, hur tror ni priset på 300D kit kommer att utvecklas i sommar, nytt som begagnat? Jag är öppen för allt ;)

Ser att det finns en hel del bra erbjudanden på Ebay, men knappt några bra inom EU. Och man är ju lite rädd för farbor tull. Vet någon kanske någon annan billig butik här eller någon annanstans där man kan köpa 300D för en billig penning?
Jag hade räknat med mellan 8000-9000kr för kittet.
Tack på förhand /Magnus
 
viktorssonm skrev:
Sen är frågan, hur tror ni priset på 300D kit kommer att utvecklas i sommar, nytt som begagnat? Jag är öppen för allt ;)

Antagligen inga större förändringar i nypriset. De marginaler som finns är nog ganska nedkapade av den hårdnande konkurrensen.

Begagnatpriset kommer säkert ligga ganska högt ett bra tag framöver. Det finns ett otroligt sug efter begagnade D-ESR. Alla är ju inte gjorda av pengar, men många vill plåta digitalt.
 
Nu kommer jag inte att kunna se in i kristallkulan, men min erfarenhet säger mig att eftersom efterfrågan på kameror är som störst nu fram till juli så kommer priserna på begagnatsidan att pressas kvar högt av hungriga köpare som dig själv.

När en ny modell kommer ut så sker ett prisras på äldre modeller på ca 20% (har varit så de semaste åren), nu verkar det inte komma någon ny modell i den klassen innan sommaren (en 10D Mark II kanske??, men den konkurerar inte riktigt på samma sätt).

Idag så tycker jag inte riktigt det är motiverat att köpa begagnat för 9-10000kr för en 300D när den finns för ca 10.300kr nytt (med objektiv). 7500kr eller under borde vara mer rimligt.

Om du absolut måste uppgradera dig så låna av mor och far, sälj den du har och betala av dem i takt med att pengarna "strömmar in". Din egen kamera sjunker nog procentuellt sett lika mycket som 300D gissningsvis.
 
Är det några här som beställt 300D från Ebay?
Isåfall, vilka försäljare har ni använt er av, och hur har det fungerat med tull osv?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.