Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300d och studioblixt. Går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag är sugen på en 300d och kommer använda den till min studio i kombination med min mellanformatare. Jag har en IR-sändare för att trigga mina blixtar. Den sätter man på hot shoen. Nu till min fråga:

Jag har hört att en del digitalare sänder ut en förblixt. Gör den bara det då den inbyggda blixten används eller gör den även detta på blixtar man sätter på kameran?

Går det att stänga av den featuren på 300d?

/ Marcus
 
Har inte använt 300D men min ganska kvalificerade gissning är att ifall du sätter kameran på manuell och sätter på sändaren kommer det funka fin fint, det är bara E-TTL blixtar som sänder ut en förblixt. Den syck signal som sänds ut av kameran genom att kontakten mellan jord och kontakten i mitten sluts sänds alltid ut vid rätt tillfälle, altså när slutaren inte täcker någon del av sensorn.

Så det är bara köra på. Det du inte kan göra är att trigga externa blixtar på det ljus som den interna blixten eller en E-TTL blixt ger.
 
Tack för ditt svar, Martin. Jag antog att det är så du säger, men då jag inte vet vad e-ttl är så visste jag inte om den signalen även gick till vanliga blixtar.

/ Marcus
 
täck för de två vänstra stiften

Hej Marcus!

Det stämmer att du får problem med förblixten och den slår även i det manuella läget. Jag har löst detta genom att täcka de två vänstra stiften med en bit papper som jag skjuter in mellan kameran och blixten (ex 420). Då får du bara en blixt vilken du kan trigga övriga blixtar med.

Funkar finfint!
 
Om min blixt som jag sätter på kameran bara har hot shoe eller vad det heter (kontakt i mitten). Blir det förblixtar då?

/ Marcus
 
Har inte 300D FEL (Flash Exposure Lock)? Om den har det så borde det bara vara att trycka in exponeringslåset och se om blixten går av då - gör den det så stöder blixten E-TTL och riskerar att lösa ut dina studioblixtar för tidigt. I annat fall
bör det inte vara några problem. (Pröva med den inbyggda blixten - den skall gå av när du trycker in exponeringslåset.)
 
Det fungerar utmärkt att köra 300D och studioblixtar. Vi använder det på jobbet, Dock måste man, som någon skrev, köpa en liten adapter att sätta i blixtskon då 300D inte har något syncuttag. Konstar några tjugor. Förblixtar och E-TTL fungerar inte tillsammans med studioljus eftersom man mäter med en lös blixtljusmätare och inte via TTL.
 
Tack för alla svar.

Jag köpte en IR-sändare från eBay för 400 spänn och den skickar bara 6 volt genom kameran och har en hot shoe-anslutning. Den fungerar perfekt då jag inte vill ha någon ttl och vad allt nu heter.

/ Marcus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.