Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300d och inställningarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Som ni vet kan man ställa in hur mycket skärpa, kontrast och sånt i menyerna. Nu undrar jag om jag inte vill att kameran ska tex skärpa något, ska jag då ställa den på minus 2 eller ska jag ha den på noll?

/ Marcus

Hmmm.. Nja.. jag skulle nog säga -2...

För att den kan ju inte precis ta bort skärpa ur bilden ;)

0 är väl "normal" skärpning?

Fast jag har alltis kört på 0 och skärpt i PS.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page12.asp tycker jag är ganska illustrativ när det gäller inställningarna - men den har ni väl redan sett... Där skriver man:

It's probably worth noting that EOS 300D images appear to respond very well to 'unsharp mask' post-processing, thus if you post-process all of your images you would probably be better off using a sharpness setting of -2 or -1 (post-process sharpening is almost always better than in-camera).

- det stämmer ju bra med Jespers tankar... :) Och svaret på den inledande frågan torde vara -2 (även om jag inte vet om kameran trots det skärper något lite även med den inställningen).

Senast ändrad:
Kör man med RAW jsuterar man allt sådant i efterhand. Vid JPEG kör jag med "Parameter 2" som ställer in allt med "0", d v s samma påverkan som i 10D. Sedan är det bättre i ur min synvinkel att skärpa om det behövs i PS.

Jag körde JPEg den första månaden och gick sedan över till RAW tack vare det formatets fördelar.

ANNONS