ANNONS
Annons

300D och hastigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Knolpak

Aktiv medlem
Tja!

Ska skaffa mig en 300D och tänkte kanske köpa ett nytt minne på en gång. Just nu har jag ett helt standard Sandisk 8x 128mb. Det har aldrig varit några problem i min powershot G3:a. Har kunnat fotat 2,5 bilder i sekunden i många sekunder.

Då är mina frågor: Vilken hastighet rekomederas till 300D? Räcker 8x? Det sägs att kameran bara klarar 4st bilder i serie, sparas dom direkt på kortet eller i nån buffert och sedan ner på kortet? Märker jag någon skillnad på ett snabbt (säg 20x-30x) och ett långsamt (säg 8x) kort?

Tack på förhand!

Knolpak skrev:
Tja!

Ska skaffa mig en 300D och tänkte kanske köpa ett nytt minne på en gång. Just nu har jag ett helt standard Sandisk 8x 128mb. Det har aldrig varit några problem i min powershot G3:a. Har kunnat fotat 2,5 bilder i sekunden i många sekunder.

Då är mina frågor: Vilken hastighet rekomederas till 300D? Räcker 8x? Det sägs att kameran bara klarar 4st bilder i serie, sparas dom direkt på kortet eller i nån buffert och sedan ner på kortet? Märker jag någon skillnad på ett snabbt (säg 20x-30x) och ett långsamt (säg 8x) kort?

Tack på förhand!

De sparas i en buffer, sen ner på kortet.

Dock så tar det juh lite tid att skriva ner på kortet om du har ett långsamt kort, dvs tiden tills du kan ta nästa "serie" ökar juh.

JAg märker STOR skillnad på mitt Memorex 128 mb (vanligt slött) och migg Sandisk Ultra-II 256 mb (snabbt)!

/Jocce

Ok. Jag tror nog att jag kan nyttja mitt Sandisk 128mb i alla fall. Har aldrig haft några problem med det. Fast i och för sig så är min powershot bra mycket snabbare än 300D:n... Visst, den har högre upplösning också. Men jag har utan problem kunnat skjutit en 10-15-20 bilder på rad i 2,5bilder/sek på högsta kvalité... Man börjar ju som sagt undra om canon har kretskort av trä...

Som jag förstått det hela är skälet att 300D inte klarar mer än 4 bilder i serie att den buffrar i RAW format, medans andra buffrar i packade format. Följdaktligen borde skillnaden i serie tagning minska i fall man fotar i RAW format.

cihlin skrev:
Som jag förstått det hela är skälet att 300D inte klarar mer än 4 bilder i serie att den buffrar i RAW format, medans andra buffrar i packade format. Följdaktligen borde skillnaden i serie tagning minska i fall man fotar i RAW format.

Gör den det även då man fotar jpeg alltså? Det verkar ju inte vara så smart. För när ajg är ute och fotar sport och verkligen behöver seriebildstagning så vill jagju ha massor av bilder i jpeg kvalité. Inte raw... Kanske skulle vara aktuellt att meka om firmwaren på det här... Skulle nog vara väldigt uppskattat. Om det nu går att lösa på det sättet. Jag har ingen aning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar