Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300d - lcd panel

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Enligt manualen tänder man belysningen för "lcd panel" m h a en knapp. Därefter ska den lysa tills man trycker på "avtrycksknappen".

Det tolkar jag som att belysningen kvarstår tills dess att man trycker på någon knapp?

Så funkar inte min 300d. Den släcker belysningen efter 3 sek. om man inte gör något.

Bilagor

• lcd.jpg
    lcd.jpg
    18.2 KB · Visningar: 539
Min 10D släcker också efter 3 sek. om man inte gör något. Canon har nog bara glömt skriva det i manualen just där.

ok. Jag misstänker också det.
Men manualen är väl en specifikation på vad man har köpt?
Lite synd att man inte kan påverka tiden åtminstone.

Eller ska vi gemensamt reklamera samtliga 10d/300d då de ej överenstämmer med specifikationen.....
*ironi*

Jovisst är manualen till för att vi ska kunna hantera produkten.
Men i och med att vi inte specialbeställer en produkt med tillhörande kravspec så blir väl manualen en kravspec i efterhand?

Nu har jag inte lusläst manualen men jag misstänker att canon (och alla andra med för den delen) friskriver sig från allt ansvar med finstilt text. Speciell i USA är detta viktigt.

Alfons2 skrev:
Jovisst är manualen till för att vi ska kunna hantera produkten.
Men i och med att vi inte specialbeställer en produkt med tillhörande kravspec så blir väl manualen en kravspec i efterhand?

Nej? Det finns en spec också...
Manualen står där säkert att dom reserverar sig för tryckfel, är så på alla kameror som du beskriver det.
För att spara på batteriet

En specifikation skriver man INNAN produkten är tillverkad.

Sedan testar men den nya produkten mot specen.

Skriver en manual och säljer den.

I manualen så brukar det stå lite data om produkten, detta kallas lite slarvigt också specifikation.
:)

Men om du som slutkonsument köper en serietillverkad produkt - blir inte manualen (del av manual som specificerar produkten) din spec?

Hur ska man annars veta vad man köper för produkt?
Inte distrubuerar canon några specifikatoner i förväg?

PS. Jag ser inga problem med "lcd" frågan ovan längre utan avser nu i mer generella termer...
Det kan ju finnas mer allvarliga brister.

Jo, men huvudfrågan är (numera..): Om en produkt inte motsvarar exakt det som tillverkaren har utgett att den ska fungera - vilket dokument ska du relatera till?

Lite semantik

Det står att du slår på belysningen med "belysningsknappen" och att om belysningen lyser och du trycker på belysningsknappen igen så slocknar den. Det står inte att den fortsätter att lysa i all evighet.

Jag skulle vilja hävda att för produkter av en viss tekniskt höjd är det ganska ovanligt att alla aspekter och funktioner i produkten beskrivs i exakt detalj. Det brukar kunna finnas ganska gott om "features" som inte dokumenteras i manualerna. Exempelvis så tror jag att användandet av "skärpedjupknappen" för att få fram exponeringsinformation i sökaren är odokumenterat.

--jalle

Slutsats: Manualen kan likställas som ett dokument som visar handhavandet och även omfattar en specifikation för produkten.

En manual måste inte omfatta specar för en produkt, trots allt så kan det finnas massor med specar för något som du aldrig kan ändra på själv, det är långt ifrån alltid dessa "dolda" saker tas upp i manualen, vilket iofs är beroende på produkt.

Nej. En specifikation skrivs av KUNDEN som ställer vissa krav. LEVERANTÖREN får då se till att produkten uppfyller denna. Om inte, får han fråga kunden om det går bra att ändra specifikationen.
I specifikationen kan det stå att kameran ska klara -20'C och i slutkundens manual -5'C, bara som exempel.

Kom bara ihåg att...

det står (sidan 132 i den svenska manualen) att "Kamerans tekniska data och utseende kan ändras utan föregående meddelande..."

Alfons2 skrev:
Slutsats: Manualen kan likställas som ett dokument som visar handhavandet och även omfattar en specifikation för produkten.

Nej. En specifikation skrivs av KUNDEN som ställer vissa krav. LEVERANTÖREN får då se till att produkten uppfyller denna. Om inte, får han fråga kunden om det går bra att ändra specifikationen.
I specifikationen kan det stå att kameran ska klara -20'C och i slutkundens manual -5'C, bara som exempel.
En specifikation är en uppräkning eller presentaion av vad någonting innehåller eller klarar av, etc. Har inget att göra med vem som skriver den eller till vem den skrivs.

En kravspecifikation därimot är det du beskriver ovan.

Liten med viktig skillnad.

Displayen på min 300D lyser i 5 sekunder om man inte gör något alltså.. Gör du inställningar som ändrar program eller tider mm.mm så lyser den hela tiden så länge du ställer in saker och rör du sedan inget på 5 sekunder slocknar den.. ingen mening med att den lyser längre igentligen och tar batteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar