Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D, exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

basriff

Medlem
Hej:

Jag undrar hur många exponeringar en Canon eos 300d "klarar av" innan det är dags för.. (vad är det man gör ens?) reparation?

MVH Lovisa
 
Det är väldigt olika, har hört allt från 7000 till 50.000 exponeringar innan slutaren lägger av. Jag tror att det kostar runt 2-3000 att byta den.

Själv har jag tagit runt 25.000 bilder med min 300D och den funkar fortfarande felfritt.
 
hej,
tack för ditt svar :)

okej. då vet jag. blir slutaren sämre och sämre då, eller lägger den plötsligt bara av? det förstnämnda känns ju dock mest logiskt :)
 
jaså.. det var ju dessto sämre. /=
kan man höra med canon hur många exponeringar som gäller, eller hur får man reda på det exakta antalet?
 
Det är nog som Andreas skriver och varierar väldigt även om det förmodligen finns något riktvärde som slutaren är tänkt att klara av i genomsnitt.
 
Det beror mycket på turen, och hur kameran är använd. Har man bytt objektiv ofta och fått in mycket damm i huset kan det påverka slutarens livslängd.

Behöver inte gå sönder på en gång, vissa blir långsammare och långsammare.
Titta på slutaren, om det finns rispor och andra skönhetsfel på den kan man tänka sig att den har större risk att haverera.

Ett annat vanligt haveri på 300D är mekanismen för AF-spegeln. På min havererade spegeln vid ca 12000 exp, reparerade det själv och nu har den gått snart 16500.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.