ANNONS
Annons

300D: byta kitoptiken mot... ja vadå?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig, jag beställer 300D från B&H Photo. Men ska jag välja bort kitoptiken: 18-55mm EF-S och köpa något annat plus en teleglugg? Vad behöver jag som nybörjare? Ska fota djur & natur. Både närbilder på blommor, vyer över fjällen + vanliga semesterbilder. Även inomhus i trängre utrymmen.

Budget: max 8000 SEK

canon:
17-85mm /4-5,6 IS USM Lite dyr kanske?
24-85mm /3,5-4,5 USM Bra betyg har jag läst
28-90mm /4,0-5,6 USM el. DC
28-135mm /3,5-5,6 IS Investera i senare förmodligen...
35-80mm /4-5,6 EF bajonettfattning i plats!! inte bra eller?
50mm f/1,8 II EF
75-300 f/4-5,6 II USM

Tamron SP 90/2.8 Di Macro 1:1
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super

Andra, bättre förslag?

/Johan, som är vilse i pannkakan...

Jag har orginalgluggen i kombination med Sigma 70-300 F/4-5.6 II Macro Super (alltså inte APO). Jag har tidigare sett recentioner om att Sigmagluggen skulle vara slö i AF. Det stämmer absolut inte med detta objektiv som är minst lika snabbt som kitobjektivet

Det ger mig som amatörfotare i stora drag det jag i de flesta fall behöver.

Sigma gluggen kostar under 2000 SEK hemma i Sverige så det är mycket objektiv för de pengarna.

Sigma 70-300 F/4-5.6 II Macro Super

Jag kollade upp den på B&H. Där har dom två stycken olika, en för $209 och en för $149. Vilken är det?

Som ersättare till canons 18-55 så tycke rjag du ska ta en titt på sigma 18-50/2.8. ljuststark optik som har fått rätt bra bemötande av vad jag har läst.

Sigmazoomen är ok, jag vet tex att den tecknar nästan in i kornen i mitten på en Kodachrome64 film.

*70-300 "Macro"
*24 2,8
*50 1,8

Billigt"" å finfint!!

/Niclas,

Jag rekommenderar Sigma EX 2,8/18-50mm, ett mycket bra objektiv.

Till detta passar sedan Sigma APO 4-5,6/70-300mm med "makro" ned till skala 1:2. Det finns bättre telen och telezoomar men detta är helt OK och mycket prisvärt.

Inte APO skriver du. Vad är det för skillnad på APO-objektivet och det du har?
Hittade ett Sigma objektiv 70-300 DL macro på Expert för 1.995:-.
Är det det objektivet du har?
Tack på förhand!
-A

Vill du ha möjlighet att ta superskarpa bilder med din 300D och till låg kostnad ska du ha ett 50/1.8. Inget att fundera på. Kostar under tusenlappen i USA. Sen kan du köpa en zoom för pengarna som blir över. Närbilder kan du ta med 50:an plus ett närbildsfilter (närbildslins, s.k. 'Close-Up').

Jag har det objektiv som kostar 1995 på Expert.

Var dock lätt nerprutat till 1800 i den mycket trevliga Expert butiken i min hemstad.

Fick dessutom med mig ett leende på läpparna samt en stor chokladask...

Expert fick som tack en nöjd kund som kommer tillbaka

Utan tvekan kan Du byta bort kitoptiken!
Kamerahuset presterar mycket mera, i upplösning, än vad kitoptiken förmår!
Men oftast blir det dyrare att bara köpa huset, för sig, samt andra objektiv, hus+kitoptik billigast.
Du får kitoptiken nästan gratis!
Kolla de olika alternativen!
Men, tro inte att skärpan eller upplösningen, på kitoptiken, slår normalen 50mm f/1,8 II EF!
Normalen är liten, behändig, knivskarp, relativt billig, ca. 1500:-!
Det lättaste objektivet, att konstruera, gäller alla fabrikat, men samtidigt oxå en av de skarpaste!
Macro normalerna kan vara ännu skarpare, men dyrare!
Fast optik är, med mycket få undantag, skarpare än zoomar!
Vilket märke på de övriga objektiven?
Jag skulle hålla mig till original Canon, på alla objektiv.

Technikdirekt har ju en del paket med andra objektiv än Canon 18-55. Exempel nedan:

http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={DB694794-158E-47F9-A38C-6B32B08FCB91}&SESSIONID=257197208211&DS=1&TS=1709112526&type=focus&doctype=article&focus=641905&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Personligen är jag också otroligt sugen på en D-SLR men jag är övertygad om att det kommer ut en ersättare till 300d i februari. Men känner du att du verkligen är i behov av en kamera just nu så köp.

Tänk på att det kan bli billigare att beställa från Tyskland än USA eftersom man slipper betala moms och tull........

Mvh

Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar