Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D - Bilderna som försvann.

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Var ute och fotade lite idag och trodde mig ha fått ett par riktigt vassa bilder med tanke på hur det såg ut i displayen efter jag tryckt. Till min förvåning fanns inte bilderna kvar på kortet när jag kom hem för att tanka över bilderna.

Allt var som vanligt förutom att det var -15 grader. En gång startade dessutom kameran om sig själv. Oo jag minns rätt så är det bilderna efter denna omstart som finns kvar på kortet. Resten, c:a 30 bilder finns någonstans i Canons Cyberrymd.

Det känns extremt jobbigt att jag i fortsättningen inte kan lita på att bilderna finns kvar!

Har någon mer upplevt detta?
 
Trist!

Har ingen 300D utan en 10D. Har blivit av med bilder en enda gång, men då var det mitt eget fel (öppnade luckan för CF-kortet innan det var färdigskrivet).
 
Det låter ju fruktansvärt!!!
Startade kameran om och formaterade kortet???
Något sådant får ju bara inte hända.
Jag fotar med 10D och den är med i alla väder. Idag ca 5timmar i 15-grader. Aldrig några problem. Är ditt minnes kort ok? försvann alla bilder eller bara vissa? kör du Raw eller jpeg?

Jag fick en gång problem med ett minnes kort när jag fotade med min D60. Kortet hadde legat tillsammans med mina batterier. Hela kameran betädde sig väldigt underligt med en massa error och omstarter. Efter att jag formaterat om kortet, inga problem. Nu mera delar inte batterier och minneskort ficka.
 
Det har hänt mig också, men då har det varit XP som inte hittat bilderna. När jag stängt av kameran och startat den igen har den hittat bilderna på kortet. Nu vet jag inte om du använder kortläsare eller om du provat detta.

Finns bilderna på kortet när du har det i kameran så borde det inte vara kameran (eller kortet) det är fel på. utan något i överföringen.
 
För mig fungerar det bra, än har jag inte förlorat några bilder.

Bra information att inte förvara kortet tillsammans med batteri....vem tänker på att det kan påverka.
 
Batteriberoende elektronik och kyla/fukt hör inte ihop, oavsett man kör med digitalt eller analogt. Endast helt mekaniska kameror går att lita på då. Har själv fått ett kamerahus (Contax 137 MA) förstört av en fuktig fotoutflykt till Hanö för ett antal år sedan och min Contax RTS har en tendens att lägga av när batteriet blir för kallt, behöver använda en batteriadapter fäst nära kroppen med sladd till kamerahuset för att vara säker när tempen går upp mot 15-20 minus.
 
muster skrev:
En gång startade dessutom kameran om sig själv. Oo jag minns rätt så är det bilderna efter denna omstart som finns kvar på kortet. Resten, c:a 30 bilder finns någonstans i Canons Cyberrymd.

Detta hände mig en gång med ett trasigt CF-kort, men jag räddade alla bilder utom en med Photo Rescue, http://www.datarescue.com/photorescue/. Det var FAT:en på kortet som skrivits sönder men bilderna låg kvar. Jag skickade tillbaka det trasiga kortet och fick ett nytt på någon dag.
 
muster skrev:
Var ute och fotade lite idag och trodde mig ha fått ett par riktigt vassa bilder med tanke på hur det såg ut i displayen efter jag tryckt. Till min förvåning fanns inte bilderna kvar på kortet när jag kom hem för att tanka över bilderna.

Allt var som vanligt förutom att det var -15 grader. En gång startade dessutom kameran om sig själv. Oo jag minns rätt så är det bilderna efter denna omstart som finns kvar på kortet. Resten, c:a 30 bilder finns någonstans i Canons Cyberrymd.

Det känns extremt jobbigt att jag i fortsättningen inte kan lita på att bilderna finns kvar!

Har någon mer upplevt detta?

Vad menar du med att kameran startade om sig själv?
Står reglaget på off...är den ju avstängd! Eftersom jag själv har en sådan kamera är man ju nyfiken.
Det låter ju som att kameran förlorat kontakten med kortet på något underligt sätt.
Är det så att det är fel på kortet....kanske värt att prova Ulf Perssons variant, går kanske att få ut bilderna i alla fall.
 
Testa datarescue (eller photorescue?), det kan göra underverk! Jag använde det en gång & hittade gamla bilder jag nästan inte kom ihåg att jag tagit! Fråga mig inte hur det går till???
 
Så här var det, jag hade tagit c:a 30 bilder när jag märkte att autofokusen inte jobbade när jag skulle ta nästa bild. Kollar då i displayen och där står det Eos, precis som när man startar kameran. Den hade inte gått i strömsparläge utan, som jag fattade det, startade om sig.

Till saken hör att kortet var inte formaterat då gamla bilder fortfarande finns kvar. Filnumrering är även den intakt, dvs det finns inget glapp mellan de gamla bilderna på kortet och de nya, de som jag sköt efter att den startat om sig.

Jag har kollat både i kameran och med minneskortsläsare men ingenstans finns bilderna.

Microdriven är fortfarande hel, dvs inga problem att läsa till och från.

Jag har ingen bra förklaring till vad som hände men det jag kan tänka mig är att det blev fel någonstans mellan bufferten och skrivningen till kortet. Jag kollade nämligen på de bilder som försvann i displayen flera gånger. När kameran sedan startat om sig så rättade den väl till problemet med buffertöverföringen. Bara en teori dock.

Men det är skönt att höra att ingen annan upplevt det, då var det säkert bara en engångsföretelse.
 
Kan bara notera att det ibland blir fel. Idag när jag skulle läsa in bilder i extern kortläsare svarade den bara att bilderna var oläsbara medan direktkoppling via kameran gick utmärkt. Efter omformaterat kort fungerade läsning i extern läsare igen. Till skillnad från dig kunde man se bilderna i kameran hela tiden. (Kamera = Canon 10d). Så det kan löna sig att pröva olika vägar innan man ger upp.
 
Finns det en liten, liten möjlighet att du har kommit åt någon av alla knapparna därbak och omedvetet raderat bilderna, de är ju väldigt lätt åtkomliga när kameran är igång...?
Mvh J O
 
JanOlofHärnström skrev:
Finns det en liten, liten möjlighet att du har kommit åt någon av alla knapparna därbak och omedvetet raderat bilderna, de är ju väldigt lätt åtkomliga när kameran är igång...?
Mvh J O

Nej, det är inte en möjlighet. Hade kameran på stativ och bar omkring på stativet.
 
Införskaffade också Photorescue efter att jag klantade till det med minneskortet.

I all hast när jag skulle iväg å fotografera en bil så tryckte jag lite snabbt DEL på bilderna på kortet. Men glömde kamerans filer. Dum som jag va så formaterade jag inte kortet som jag brukar. Det gav som resultat att jag kunde fotografera som vanligt. Men när jag skulle flytta över filerna till min dator så sa de stopp.
Okej provade att stoppa kortet i kameran. Vilket va riktigt stopp. Bad file, CF-error osv.
Provade demot på photorescue och såg att den fixade fram nästan alla bilder.Norton fixade inte felet.
Så köpte mig fullversionen av photorescue expert.
och efter X antal sökningar med olika inställningar lyckades jag återställa 90% av alla bilder.Är glad att sånna här program finns till humana priser. Betalade ~260 kr å då tog de 10 min innan jag hade filen i min e-postlåda.

Såhär i efterhand så märker jag att man kan aldrig ta förmånga kort på samma sak. :)
 
Vid ett tillfälle har det hänt mig att min 300D har skrivit över bilder på kortet.

Jag hade inte använt kameran på ett par dagar, och när jag tog upp den igen skrev den över de 4-5 senaste bilderna på cf-kortet med nya. Irriterande och tur att det inte hät fler gånger!
 
Hur gör ni när ni raderar era minneskort. Jag brukar göra det genom att formatera om kortet. Det är de tips jag fått från återförsäljare och servicefolk. Dessutom går det snabbt. Jag tror det är en bra vana att formatera då och då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.