** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

300D badade i havet.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
var ute o fotade idag med min 300d samt min 30d
ställde min 300D på stativ o hade min 30d med 400 objetivet på i handen eller liggandes på ryggsäcken.

vips kom där en fågel skulle snabbt springa bort o greppa min 30D råkar då få med med trådutlösaren som välter hela kitter ner i berget o plums i vattnet.

hur stor är risken att man lagar denna kamera ??
till en rimlig peng ?

den är totalt stendöd lyser lite ibland.

Ruben77 skrev:
var ute o fotade idag med min 300d samt min 30d
ställde min 300D på stativ o hade min 30d med 400 objetivet på i handen eller liggandes på ryggsäcken.

vips kom där en fågel skulle snabbt springa bort o greppa min 30D råkar då få med med trådutlösaren som välter hela kitter ner i berget o plums i vattnet.

hur stor är risken att man lagar denna kamera ??
till en rimlig peng ?

den är totalt stendöd lyser lite ibland.

Hur stor är risken?

Låter nästan som att du ville välta ner den ;)

Det är garanterat inte lönt att laga den, sett ur försäkringssynpunkt. Saltvatten (om det nu var det) är ajabaja.

hej.

det var inte min mening o välta kameran, specielt inte med minneskort o objetiv.

för ringa hemförsäkringen i morgon men antaligen efter 2.5 år är den inte värd så där jätte mycket antar jag.

provat att starta den efter badet?
den är totalt stendöd lyser lite ibland
då är den nog helt säkert död . . efter ett bad är det inte så lyckat att slå på spänningen igen

testade för ett tag sedan med en mobiltelefon, inte med mening alltså, den finns inte mer

//rob

Bra att veta inför nästa bad i saltvatten är att man kan vinna mycket på att snabbt stänga av prylen och spola rikligt med destilerat vatten. Sedan så låter man elektroniken torka LÄNGE, dvs kanske en vecka i torr luft.

Det är saltet i vattnet som dödar, kan man driva bort detta så finns det goda chanser att rengöra knappar och glas så att kameran blir bruklig igen.

Nome Nescio skrev:
Bra att veta inför nästa bad i saltvatten är att man kan vinna mycket på att snabbt stänga av prylen och spola rikligt med destilerat vatten.

Ja, nån liter destilerat vatten har man ju med sig när man är ute vid havet :)

Tappade själv en radio i havet i helgen. Den var lite vädeskyddad och låg å flöt. Den funkar, men det har ärgat lite på några komponenter. Vi får väl se hur länge den går...

//

antaligen lika bra o köra den till tippen

så får man nöjja sig med 1 kamera hus helt enkelt.

byta objetiv lite oftare i stället.

Dessutom är det bbra att plocka ur batteriet innan man tappar den, då har man en liten möjlighet att få igång den igen. Bara så du vet till nästa gång...

Har haft tre olika mobil telefoner i vatten, det enda jag gjorde var att ut med batteriet fort som attan och sen torka en vecka eller nått sånt. Förstår att det är lite mer risky med DSLRn.

-Björn

Megapolare skrev:
Ja, nån liter destilerat vatten har man ju med sig när man är ute vid havet :)

Tappade själv en radio i havet i helgen. Den var lite vädeskyddad och låg å flöt. Den funkar, men det har ärgat lite på några komponenter. Vi får väl se hur länge den går...

//

Nja, det kanske man inte har. Men om man plockar ut batteriet och spolar under kranvatten så får man bort det mesta av saltjonerna.
Det viktiga är att inte vara för ibrig med att prova ifall allt fungerar, man måste vara 100% säker på att allt är torrt. Lite fukt som dröjer sig på kretskortet kvar kan bli förödande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar