Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30 bildrutor per sekund i PAL?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer inte få en sämre kvalité bara för att du slänger bort 5 frames per sekund för att få filerna att passa våra PAL-redigeringar.

I Sverige jobbar vi med 25 frames per sekund (Bilder per sekund) eller 50 Fields per sekund om det är interlaced video. När den är Interlaced så ritar den upp varannan linje först och sen de andra linjerna. Så har vi sett TV i sverige genom åren och det ger en mjukare rörelse. När du jobbar Progressivt så filmar du i hela bilder (som på biofilm) vilket ger den fina lätta strobbeffeffekt som vi är vana med från bio.

Jag tror bara din kamera jobbar progressivt.

Kommentar om Magic Lanterns ändring av frame rate.

Gäller (endast?) Canon 500D.

För det första verkar det inte gå att filma i bildfrekvenserna som helt matchar PALs 25.000 bilder per sekund. När man ställer in kameran på 25 bilder per sekund i FPS override tycks det i själva verket vara 24,985 bilder per sekund. Jag är absolut ingen expert på området, men jag gissar att detta kan ställa till det.

För det andra ändras inte den angivna bildfrekvensen i själva filen som skapas. Denna är fortfarande 30 bilder per sekund, oavsett om du filmar med 25, 20, 12 eller 4 bilder per sekund. Med andra ord kommer en filmsekvens filmad med 25 bilder per sekund upplevas gå för fort när man väl importerar filen i redigeringsprogrammet. Såvida man inte har en exakt metod för att sänka hastigheten (och därmed bildfrekvensen) på filmen har man också ett stort problem.

Dessa saker innebär att jag personligen troligen kommer att nöja mig med att filma i kamerans standardläge, 30p, och istället bara njuta av de manuella exponeringsinställningarna som Magic Lantern möjliggör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar