Jag, som också har en 500D, ramlade just över en möjlig lösning för alla filmare. Det finns en helt öppen och gratis mjukvara som möjliggör mängder av funktioner som annars är helt omöjliga på flera av Canons kameror (500D, 550D, 600D, 50D, 5D mkii). Mjukvaran tycks ha utvecklats av filmentusiaster och kunniga eldsjälar som vill ha större frihet i filmskapandet.
De funktioner för 500D som jag hittills (efter ett par timmars pillande) har identifierat och uppskattat är för det första att jag numera kan använda helt manuella inställningar för bländare, ISO, slutartid och allt, samt att man får tillgång till focus peaking - en funktion som visar på skärmen var fokus ligger i ett visst läge. Fantastiskt! Dessutom - och det är här trådskaparen kanske blir intresserad - går det att ställa om frameraten till 24p och 25p, så länge som du kör i 1280x720 eller 640x480 (i full HD går det föga förvånande inte att skrämma upp den högre än i 22 fps). Med andra ord kan man därmed faktiskt använda kameran till något annat än små halvdanna filmklipp. Det du dock förlorar är möjligheten att spela in ljud på kameran. Å andra sidan kanske man ändå vill spela in ljudet separat och synka ihop i efterhand.
Jag har ännu inte testat det filmade i ett redigeringsprogram, men jag tvivlar inte en sekund på att det kommer att funka. Mjukvarans hemsida känns riktigt vederhäftigt och det finns noggrant beskrivet hur man går tillväga för att installera och på sätt och vis "cracka" sina kamera.
Alltså, detta är att betrakta som hemmasnickrade grejor och menyer och gränssnittet som hanterar den obegripligt stora mängden nya funktioner är ganska rörigt. Men det fungerar!
Värt att veta är att kameran förvisso får jobba något hårdare om man använder flera av de mer avancerade funktionerna samtidigt och därför blir en gnutta varmare än vanligt samt att batteriet nog drar ur någon procent snabbare, men att hela installationen är fullt återställningsbar ifall man inte gillar det.
Självklart gör man alla saker av den här typen helt på egen risk. Själv är jag dock inte direkt orolig. Det verkar väldigt bra.
Se deras hemsida nedan:
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Release_2011Dec22