Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 bilder per exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Vad har jag gjort? plötsligt skriver min kamera 3 bilder till kortet för varje exponering. Kameran tar 1 bild och det blir 3 identiska bilder på kortet. Jag har gått igenom menyerna. Inget är ändrat. Även bildräknaren som normalt visar att jag kan ta 400 bilder visar plötsligt bara 138 bilder!?!? (4meg). Spelar ingen roll om den står på enbildstagning eller inte. Tar jag exempelvis tre bilder i följd blir det 9 bilder på kortet…

Givetvis har något ändrat sig men jag kan inte komma på vad det kan var. Kan någon vänlig själ tala om för mig vad som hänt. Det är en K20d
lm

Ännu skummare

Det är bara så i de manuella menyerna. På gröna menyvalet är det plats för 408 bilder på kortet och det blir bara ett kort per exponering.
lm

Du har inte valt någon form av "Utökad exponering" (menyn Inspelning)? Kameran tar då en bild och varierar vald typ (vitbalans, färgmättnad....). På en exponering spar den flera bilder som du beskriver.

Trevlig midsommar.

//Lars

Lothar Marunga skrev:
Nej.
Dessutom blir det 3 identiska bilder, inga alternativ eller något annat.
lm
Eftersom jag inte vet något om Pentax (efter Spotmatic) så rekommenderar jag att du testar med att återställa alla inställning till ursprungsläget.
---/T

Jag återställde allt utan att det blev annorlunda.Mkt frustrerande. Man känner sig som en idiot.

Men i varje fall, nu är det borta. Och jag har ingen aning om vad jag gjorde (inte gjorde). Det skumma är att det t.o.m. var olika med olika objektiv.

lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar