Ja, 3 bilder (i dubbletter, dvs 6 st totalt) var vad jag fick ut på min senaste rulle också. Det kan tyckas vara ganska få bilder som man egentligen tar vara på.
Men om man betänker att man alternativexponerar med +0,5 och -0,5 så tar man alltså 3 bilder på samma motiv. Sedan vill man ju gärna ha "dubbletter"..eller ännu hellre 3 likadana bilder. Alltså..för ett motiv tar man då 3*3=9 bilder.
Om vi då antar att du lyckas med alla dina kompositioner och en av alternativexponeringarna blir lyckade..ja då kan vi glädjas åt att maximalt få ut 36/9=4 bildmotiv (men totalt 12 bilder). Så 3 st är inte så dåligt..även om du nu kanske inte har "reservbilder" till dessa.
Så med alternativexponeringen är vi i princip garanterade att få några bra bilder.
Själv försöker jag låta bli att alternativexponera för att verkligen lära mig att mäta rätt och lita på mig själv och det jag mätt upp. Förhoppningsvis kan man bli så pass säker i sin exponering att man kan få ut kanske det dubbla mot om man alternativexponerar. Då tar man hand om iallafall 65-70% av alla exponerade bilder på en rulle film.
/Jonas