Annons

3:2 till 16:9 med 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

användarnamnet

Aktiv medlem
Ok, har letat svar på denna fråga under flera dagar men inte hittat något.
Hur omvandlar 7D sin 3:2-sensor till 16:9 aspect?

Någon som kan svara på detta månne?
 
Ok, låter lite som ett fantastiskt slöseri av sensoryta. Trodde det var någon form av anamorfisk omvandling. För tydlighetens skull så menar jag alltså inte sökarbilden utan själva sensorn.
 
Ja det kan synas vara ett slöseri, men då du ändå skall ned från 18 till 2 megapixel spelar det mindre roll. Sensorn har upplösning nog för att du skall kunna ta ut en full HD bild (1080i) också med beskärning.
 
Ok, låter lite som ett fantastiskt slöseri av sensoryta. Trodde det var någon form av anamorfisk omvandling. För tydlighetens skull så menar jag alltså inte sökarbilden utan själva sensorn.

16:9 används främst till HD-filmning och då är ändå upplösningen bara 2 megapixel som bäst.

Att beskära stillbilder till 16:9 ger ingen enorm förlust av upplösningen. Eos 7D har ju inte direkt brist på pixlar.

Panasonic LX3 är mig veterligen den enda kameran med äkta panoramaläge, dvs att man får med mer på kanterna i 16:9-läge än i 3:2 eller 4:3. Deras lösning är att inte utnyttja sensorn i något av lägena. Antagligen är dock formaten optimerade för den optiska cirkeln. Dvs att hörnen ändå skulle bli svarta om man tog med dem.
 
Ja det kan synas vara ett slöseri, men då du ändå skall ned från 18 till 2 megapixel spelar det mindre roll. Sensorn har upplösning nog för att du skall kunna ta ut en full HD bild (1080i) också med beskärning.

Ok, är fullständigt med dig när det gäller cropping av sensorn men det i sig kan väl knappast ta ner 18 till 2 MP, eller? Nån form av downsampling borde det ju bli då.
 
16:9 används främst till HD-filmning och då är ändå upplösningen bara 2 megapixel som bäst.

Att beskära stillbilder till 16:9 ger ingen enorm förlust av upplösningen. Eos 7D har ju inte direkt brist på pixlar.

Panasonic LX3 är mig veterligen den enda kameran med äkta panoramaläge, dvs att man får med mer på kanterna i 16:9-läge än i 3:2 eller 4:3. Deras lösning är att inte utnyttja sensorn i något av lägena. Antagligen är dock formaten optimerade för den optiska cirkeln. Dvs att hörnen ändå skulle bli svarta om man tog med dem.

Anledningen till att jag undrar är just filmfunktionen som jag kommer använda mig av. Såg på något annat ställe att man gjorde någon form av "line skipping" i filmläget.
 
På direkt fråga i ett annat sammanhang har Canons representanter sagt att man betraktar hur detta går till som en affärshemlighet, som man inte vill avslöja.
 
På direkt fråga i ett annat sammanhang har Canons representanter sagt att man betraktar hur detta går till som en affärshemlighet, som man inte vill avslöja.

Det här har jag kommit fram till:
För att för att ta ner upplösningen till 1080 så skippar man var tredje linje på sensorn och man använder sig av något som kallas pixel binning, där man grupperar pixlar och gör om dessa grupper till något som kallas "super pixels".

Har inte någon koll på hur detta går till men nu har jag i alla fall fått svar på min fråga :)

Om någon vill stämma in och förklara pixel binning så hjärtligt välkommen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.