Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 års jobb, betalning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zynx

Ny medlem
Hej!

Första gången jag skriver här.
Lite bakgrund först.
2010-13 har jag fotat ett bygge 2-3 ggr/månaden.
Det har blivit totalt 7-800 användbara bilder.
Sedan har jag skickat över bilderna till en kompis som lagt ut dem på en hemsida (nedlagd nu).

Detta var på mitt initiativ. Vi gjorde detta för att vi båda var nyfikna och ville följa bygget så nära det gick.

Nu är det så att ägaren av bygget vill ha mer eller mindre alla bilder för att kunna använda dessa på sin hemsida, reklam, ja vad som helst.

Så, min fråga är hur brukar betalningen vara för sådant jobb?

Tacksam för all hjälp

Hej!

Lite bakgrund först.
Sedan har jag skickat över bilderna till en kompis som lagt ut dem på en hemsida (nedlagd nu).

Detta var på mitt initiativ. Vi gjorde detta för att vi båda var nyfikna och ville följa bygget så nära det gick.

Nu är det så att ägaren av bygget vill ha mer eller mindre alla bilder för att kunna använda dessa på sin hemsida, reklam, ja vad som helst.

Tacksam för all hjälp

Ta betalt per bild och kräv att ditt namn finns med när de publiceras. 500 kr per bild är väl rimligt om du har redigerat dem. Låt kunden välja vilka och hur många han vill köpa eller gör ett paket av rubbet för en rund summa på 10000 kr.

Ta betalt per bild och kräv att ditt namn finns med när de publiceras. 500 kr per bild är väl rimligt om du har redigerat dem. Låt kunden välja vilka och hur många han vill köpa eller gör ett paket av rubbet för en rund summa på 10000 kr.

Hur resonerar du kring klumpsumman på 10k kr? Jag menar, 500 per bild skulle rendera ca 400k kr och då känns det ju inte konstigt att leverera alla bilder för bara 10k kr. Skulle inte 100k kr vara mer välanpassat? Eller det var kanske var du tänkte, du bara råkade missa en nolla? :)

Visst

Hur resonerar du kring klumpsumman på 10k kr? Jag menar, 500 per bild skulle rendera ca 400k kr och då känns det ju inte konstigt att leverera alla bilder för bara 10k kr. Skulle inte 100k kr vara mer välanpassat? Eller det var kanske var du tänkte, du bara råkade missa en nolla? :)

Kan du få mer så är det ju perfekt, men det tror jag inte. 100 000 för ett fotojobb är mycket för en amatör utan avtal. Du vet naturligtvis mest om vilket jobb du lagt ner så du kan ju räkna på vad det skulle bli om du tar ex vis 650 - 900 kr per timma (foto plus redigering). Slutligen är det ju kunden som bestämmer priset. Det är bara han som kan bedöma värdet av dina bilder i ett eller annat sammanhang.

Kan du få mer så är det ju perfekt, men det tror jag inte. 100 000 för ett fotojobb är mycket för en amatör utan avtal. Du vet naturligtvis mest om vilket jobb du lagt ner så du kan ju räkna på vad det skulle bli om du tar ex vis 650 - 900 kr per timma (foto plus redigering). Slutligen är det ju kunden som bestämmer priset. Det är bara han som kan bedöma värdet av dina bilder i ett eller annat sammanhang.

Helt rätt, jag reagerade bara på att summan per bild skulle generera 400k teoretiskt medans du satte en klumpsumma på 10k :)

Om de "bara" vill ha två, tre bilder så 500 kr kanske ett bra pris. Men att locka med 10000kr för "skitmånga" bilder kanske gör att de tänker "va billigt" och du tjänar mer än att få sälja några.

Hej!

Lite bakgrund först.

Tacksam för all hjälp

Min fundering är följande, vad jag förstår så tog du dessa bilder på eget initiativ? Eller var det bara hemsidan som var det? Om det även var fotografierna så undrar jag om det var ett "jobb", för om jag skulle sitta på kammaren och göra skivomslag till en grupp för nöjes skull och gruppen sedan vill ha några av dem så kan jag ju inte begära att de "ska" köpa alla som jag gjort.

Sen tror jag att man visst kan begära höga summor men frågan är om man gjort ett bra jobb och de vill betala den summan, det är väl bara att prova sig fram och hoppas på att de nappar..

Om de "bara" vill ha två, tre bilder så 500 kr kanske ett bra pris. Men att locka med 10000kr för "skitmånga" bilder kanske gör att de tänker "va billigt" och du tjänar mer än att få sälja några.

En företagare tänker nog mera på vad bilderna kan vara värda för honom.
Visst det är kanske roligt att få byggnationen dokumenterad men några större summor tror jag dessvärre inte det rör sig om. OM det inte är en helt unik byggnad?
Snygga o proffsiga bilder på färdig byggnation är nog vad de flesta fastighetsägare använder till 90% i marknadsföringen sin.
/Janne
www.helikopterbild.se

En företagare tänker nog mera på vad bilderna kan vara värda för honom.

Visst det är kanske roligt att få byggnationen dokumenterad men några större summor tror jag dessvärre inte det rör sig om. OM det inte är en helt unik byggnad?

Snygga o proffsiga bilder på färdig byggnation är nog vad de flesta fastighetsägare använder till 90% i marknadsföringen sin.

/Janne

www.helikopterbild.se
Ja, jag skrev inte något om hur mycket bilderna kan vara värda i slutändan eller hur många som går att sälja.

Jag gav bara en annan vinkel av resonemanget som Sven var inne på.

Där tror jag att det är mer rimligt att sälja några få för ett relativt högt pris jämfört för att sälja många alyerntovt alla. Och t.ex. 10 000kr för alla är mer än 2000kr för fyra.

Ja, jag skrev inte något om hur mycket bilderna kan vara värda i slutändan hur många som går att sälja.

Jag gav bara en annan vinkel av resonemanget som Sven var inne på.

Inga problem, jag svarade bara utifrån den verklighet jag möter dagligen när det gäller försäljning av bilder och fotografiska tjänster...

Tack för alla svar.

Lite mer info.
Detta projekt var helt och hållet på mitt initiativ.
Jag hade inga som helst tankar på att sälja bilderna när jag började.
Fastighetsägaren såg bilderna på den andra hemsidan och tyckte väldigt mycket om det vi gjorde, så nu vill han gärna ha bilderna.

Jag har inga intentioner till att bli yrkesfotograf.

Tack för alla svar.

Lite mer info.
Detta projekt var helt och hållet på mitt initiativ.
Jag hade inga som helst tankar på att sälja bilderna när jag började.
Fastighetsägaren såg bilderna på den andra hemsidan och tyckte väldigt mycket om det vi gjorde, så nu vill han gärna ha bilderna.

Jag har inga intentioner till att bli yrkesfotograf.

det är bara att ta vad du vill ha antingen köper han det eller ej. Vad du tycker är ok prismässigt är upp till dig. Det är bara att prata med kunden o se hur mycket han vill ha bilderna o vad han kan tänkas betala.

Fråga

det är bara att ta vad du vill ha antingen köper han det eller ej. Vad du tycker är ok prismässigt är upp till dig. Det är bara att prata med kunden o se hur mycket han vill ha bilderna o vad han kan tänkas betala.

Kolla lite mer vad han kan tänkas vilja köpa. Antal bilder, ev mer redigering, begränsad eller fri användning eller vad han skall använda bilderna till etc. Då får du bättre kontakt med honom och bättre underlag för din offert. Detta är inte längre fotografering och affärer där du och köparen skall komma fram till vad som båda parter kan vara rimligt nöjda med.
Lycka till!

Finns det ngt objektiv eller kamera som du VILL ha.
Kanske kan du sätta det som DITT mål att kunna köpa det du önskar som ingång i förhandlingen.

Kolla lite mer vad han kan tänkas vilja köpa. Antal bilder, ev mer redigering, begränsad eller fri användning eller vad han skall använda bilderna till etc. Då får du bättre kontakt med honom och bättre underlag för din offert. Detta är inte längre fotografering och affärer där du och köparen skall komma fram till vad som båda parter kan vara rimligt nöjda med.
Lycka till!

det är nog lite väl sent för offert efter 3ÅR. Det är bara att prata med kunden o se vad han tänkts sig sedan om ts tycker det är ok så kanske dom kommer fram till något. Men oavsett det är upp till ts att värdera sina 3 års fotograferande o sätta pris på det.

Japp

det är nog lite väl sent för offert efter 3ÅR. Det är bara att prata med kunden o se vad han tänkts sig sedan om ts tycker det är ok så kanske dom kommer fram till något. Men oavsett det är upp till ts att värdera sina 3 års fotograferande o sätta pris på det.

Det var ju det jag försökte säga. Uppenbarligen utan att lyckas!

Jag funderar lite på vilka rättigheter som finns då det ju inte var ett uppdrag han hade, och byggnaden inte var hans. var det avspärrat område som han varit inne på ?

Vilket som, som dom flesta säger, TS får ju helt enkelt säga som det att här är hans utgångspunkt, men att allt är förhandligsbart, sen lägga lite siffror på styckpris och paket och skriva att om kunden tycker att priset är hört, kom med ett mot förslag, så får de se vad det leder till..

Kanske blir ett billigt jobb denna gång mot kontrakt på fotojobb på kommande byggjobb, vem vet ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar