Annons

2xConverter på 70-200 2,8 IS vs 400 Optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Med 400/5.6 + 1.4x TC på en 5D mkII så blir det antingen att köra manuell fokus eller lura kamerahuset att du inte satt på någon TC (t.ex. genom att tejpa kontakter) eftersom max möjliga bländaröppning då blir f/8. Se t.ex. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-Mark-II-DSLR-Digital-Camera-Review.aspx - "An max aperture opening of f/5.6 or wider is required for the 5D to autofocus."

Detta är iofs inget jag har testat själv (äger varken en 5D mkI eller mkII), men jag litar på att Mr TheDigitalPicture har torrt på fötterna i detta avseende ;-)
 
Hej

Med 400/5.6 + 1.4x TC på en 5D mkII så blir det antingen att köra manuell fokus eller lura kamerahuset att du inte satt på någon TC (t.ex. genom att tejpa kontakter) eftersom max möjliga bländaröppning då blir f/8. Se t.ex. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-Mark-II-DSLR-Digital-Camera-Review.aspx - "An max aperture opening of f/5.6 or wider is required for the 5D to autofocus."

Detta är iofs inget jag har testat själv (äger varken en 5D mkI eller mkII), men jag litar på att Mr TheDigitalPicture har torrt på fötterna i detta avseende ;-)

"An max aperture opening of f/5.6 or wider is required for the 5D mkII to autofocus."

OK, jag förstår att AF inte fungerar med ett objektiv med lägsta bländartal 8.

När jag använder mitt 400mm 5,6, eller vilket objektiv som helst, så fungerar autofokusen även om jag bländar ner. Berätta för mig hur min AF-fungerar i förhållande till objektivet!

Påverkas inte autofokusen av mitt inställda bländartal? Autofokuserar kameran alltid med lägsta bländartal?
Och isåfall varför säger man inte att ett ljusstarkt objektiv fokuserar bättre än ett ljussvagare?
 
"An max aperture opening of f/5.6 or wider is required for the 5D mkII to autofocus."

OK, jag förstår att AF inte fungerar med ett objektiv med lägsta bländartal 8.

När jag använder mitt 400mm 5,6, eller vilket objektiv som helst, så fungerar autofokusen även om jag bländar ner. Berätta för mig hur min AF-fungerar i förhållande till objektivet!

Påverkas inte autofokusen av mitt inställda bländartal? Autofokuserar kameran alltid med lägsta bländartal?
Och isåfall varför säger man inte att ett ljusstarkt objektiv fokuserar bättre än ett ljussvagare?


Ljuststark optik ÄR bättre på att hitta fokus. Är det jätteljust spelar det mindre roll, men när det blir lite mörkare är det lättare för kameran att fokusera med ett ljusstarkare objektiv. Det är ju mer ljus som kommer in till AF-mojängen.

Bländaren är ALLTID helt öppen när du tittar i kameran. Först när bilden ska tas ändras den, förutsatt att du vält en mindre bländare.
Blända ner så mycket det går. Tryck sedan på den lilla knappen som sitter vid bajonetten (skärpedjupskontroll-knappen. Då ändras bländaren till valt värde, och det blir mörkare i sökaren. Tittar du framifrån ser du hur bländaren går ihop.

Att autofokusen inte fungerar är bara när du monterar en konverter. Att du bländar ner spelar ingen roll, det är största bländare som räknas. Fokus letar ju som sagt med helt öppen bländare.

Ditt 400/5,6 blir ju ett 560/8 med en 1,4x konverter, och ett 800/11 med 2x. Du får alltså inte autofokus med någon av dem.
Ett 300/4 klarar sig alltså med en 1,4x, men inte med en 2x.
Ett 300/2.8 klarar sig med båda.
De allra värsta kamerorna (typ 1Ds) klarar AF med f8, så där fungerar det ett steg längre.
Man kan, som någon sa, tejpa för vissa av kontakterna. Då ser inte kameran att det är en konverter på, och AF fungerar även om bländaren är f8 eller mindre. Det går dock väldigt sakta.
 
exponeringsögonblicket

"An max aperture opening of f/5.6 or wider is required for the 5D mkII to autofocus."

OK, jag förstår att AF inte fungerar med ett objektiv med lägsta bländartal 8.

När jag använder mitt 400mm 5,6, eller vilket objektiv som helst, så fungerar autofokusen även om jag bländar ner. Berätta för mig hur min AF-fungerar i förhållande till objektivet!

Påverkas inte autofokusen av mitt inställda bländartal? Autofokuserar kameran alltid med lägsta bländartal?
Och isåfall varför säger man inte att ett ljusstarkt objektiv fokuserar bättre än ett ljussvagare?

Kameran fokuserar innan exponeringsögonblicket. Det är precis under exponeringsögonblicket som objektivet bländar ner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.