Annons

2st zoomar + TC vs. 4 st zoomar

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Behöver lite goda råd ang. användning av teleconverter ihop med zoomgluggar och vad jag bör tänka på.

Kör med en Pentax K200D och har idag ett Pentax DA 18-55 och ett Samsung Xenon 50-200, det funkar för det mesta bra men jag hamnar ibland i lägen där jag vill ha mera tele.
Då jag mest fotar natur och djur och en del landskap ofta från båt så mycket handhållet, oftast fåglar allt från Talgoxar hemma på altanen till havsörn i ytterskärgården med några rådjur, räv mm. så en blandning, funderar på att skaffa en större zoom tex Tamron 70-300 men vill gärna också ha ett runt 100.

Mitt problem är att jag inte kan bära med mig så mycket pga skador i axlar/nacke, allt måste rymmas i en midjeväska.
Så jag tänkte som så att om jag istället skaffar en teleconverter på 1,4 -2X som passar på båda gluggarna så får jag ju i praktiken 4 zoomar men inte mera extra vikt än vad convertern väger ;-)

Vet att en converter stjäl 1-2 bländarsteg men jag använder i princip inte största bländaren på mina gluggar så känns inte som ett problem, eller har jag tänkt helt galet?!

Vill gärna veta era åsikter och erfarenheter om att fota med TC i såna förhållanden och gärna vilka som är att föredra både fabrikat och förstoring.

Vet att mina gluggar inte är så himla ljusstarka men det får funka nu, kan bli något bättre framöver men det är ett senare problem om än ett delikat sådant :)
 
Skulle tro att det är en dålig lösning. För att få bra resultat med telekonverter krävs riktigt bra och skarpa objektiv och dessutom en konverter som passar ihop optiskt. Att de "stjäl" några stegs ljusstyrka blir ett relativt stort problem på ljussvaga objektiv, autofokusen kommer att fungera dåligt om den överhuvud taget vill vara med och det blir svårt att ställa skärpan i en mörk sökare.

Jag kan inget om Pentax men Canon stänger helt enkelt av autofokus om ljusstyrkan blir sämre än 5,6 med konverter (det går visst att tejpa någon kontakt) och Nikon säger att allt under 5,6 är kass men det funkar under goda ljusförhållanden och med bra kontrast.

Är vikten av högsta proritet borde väl en sån här kanske vara ett alternativ?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6171409

Jag vet inget om det objektivet, vet bara att det finns.

/FW
 
Varför inte bara byta ut telet till något lite längre?
Jag tror att det blir mycket roligare än två mycket ljussvaga och oskarpa zoomar ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.