Advertisement

Annons

2st frågor (blixt/pocket wizard)

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Schärström

Aktiv medlem
Jag sitter nu på en D90 (inte bokstavligt talat) och har haft funderingar på om man skall köpa en blixt. Det är inte aktuellt inom den närmsta framtiden, men jag vill ändå börja titta runt så jag vet lite om marknaden.

1. Kan ni rekommendera någon blixt? Varför rekommenderar ni just den? Vilka alternativ tycker ni skulle funka, metz, nikon, sigma etc etc... gärna precisera med direkt modell och varför.

2. Vad är det här med pocket wizard? Jag har inte riktigt kopplat hela produkten, var inne på hemsidan men blev inte mycket klokare. Är derast TTL bättre på något sätt? Funkar pocket wizard med alla blixtar, och vad kostar en sån?

Vore oerhört tacksam för hjälp på de här frågorna!
Mvh,
Mikael Schärström
mscharstrom.blogg.se
 
Jag sitter nu på en D90 (inte bokstavligt talat) och har haft funderingar på om man skall köpa en blixt. Det är inte aktuellt inom den närmsta framtiden, men jag vill ändå börja titta runt så jag vet lite om marknaden.

1. Kan ni rekommendera någon blixt? Varför rekommenderar ni just den? Vilka alternativ tycker ni skulle funka, metz, nikon, sigma etc etc... gärna precisera med direkt modell och varför.

2. Vad är det här med pocket wizard? Jag har inte riktigt kopplat hela produkten, var inne på hemsidan men blev inte mycket klokare. Är derast TTL bättre på något sätt? Funkar pocket wizard med alla blixtar, och vad kostar en sån?

Vore oerhört tacksam för hjälp på de här frågorna!
Mvh,
Mikael Schärström
mscharstrom.blogg.se

Hej,

1) Jag skulle definitivt rekommendera att starta med tillverkarens blixt, i ditt fall en nikon blixt. Nikon har dessutom ett riktigt bra blixtsystem, till skillnad fran t.ex. canon (jag ar canonist btw.).

2) pocketwizards, beror lite pa vad du pratar om har, antingen MultiMax eller den vanliga, eller de nya, TTL versionerna.

MultiMax och II ar radiosandare, som avfyrar en blixt fran avstand, och ar mycket driftsakra och funkar till i stortsett alla blixtar. Den nya har jag inte testat, men sa som jag forstar det ska ska de kommunicera TTL information via radio mellan kameran och ett TTL blixt (inte studioblixt t.ex.).. Ett billigare alternativ till de nya TTL ar Radiopoppers.

http://lightandpixels.com/2009/02/16/ttl-pocketwizard-vs-radio-popper-tough-choices-ahead/

http://www.musicphotographers.net/guides-and-tutorials/wireless-flash-systems

http://calevphoto.com/2008/04/03/radiopoppers-vs-pocket-wizards-my-impressions-so-far/

http://dilvie.com/2009/02/pocketwizard-answers-radiopoppers/

http://www.slrgeek.com/geek-speak-p...opopper-vs-pocketwizard-battle-for-speed.html

http://community.the-digital-picture.com/forums/t/2272.aspx
 
Ok! Tack så mycket för det snabba och bra svaret. Om vi nu skall gå in lite närmre på nikon blixtar, vilka tycker du skulle funka inom Nikon? Det finns ju de äldre varianterna, men man vill väl inte gå miste om TTL ?




Hej,

1) Jag skulle definitivt rekommendera att starta med tillverkarens blixt, i ditt fall en nikon blixt. Nikon har dessutom ett riktigt bra blixtsystem, till skillnad fran t.ex. canon (jag ar canonist btw.).

2) pocketwizards, beror lite pa vad du pratar om har, antingen MultiMax eller den vanliga, eller de nya, TTL versionerna.

MultiMax och II ar radiosandare, som avfyrar en blixt fran avstand, och ar mycket driftsakra och funkar till i stortsett alla blixtar. Den nya har jag inte testat, men sa som jag forstar det ska ska de kommunicera TTL information via radio mellan kameran och ett TTL blixt (inte studioblixt t.ex.).. Ett billigare alternativ till de nya TTL ar Radiopoppers.

http://lightandpixels.com/2009/02/16/ttl-pocketwizard-vs-radio-popper-tough-choices-ahead/

http://www.musicphotographers.net/guides-and-tutorials/wireless-flash-systems

http://calevphoto.com/2008/04/03/radiopoppers-vs-pocket-wizards-my-impressions-so-far/

http://dilvie.com/2009/02/pocketwizard-answers-radiopoppers/

http://www.slrgeek.com/geek-speak-p...opopper-vs-pocketwizard-battle-for-speed.html

http://community.the-digital-picture.com/forums/t/2272.aspx
 
Jag sitter nu på en D90 (inte bokstavligt talat) och har haft funderingar på om man skall köpa en blixt. Det är inte aktuellt inom den närmsta framtiden, men jag vill ändå börja titta runt så jag vet lite om marknaden.

1. Kan ni rekommendera någon blixt? Varför rekommenderar ni just den? Vilka alternativ tycker ni skulle funka, metz, nikon, sigma etc etc... gärna precisera med direkt modell och varför.

2. Vad är det här med pocket wizard? Jag har inte riktigt kopplat hela produkten, var inne på hemsidan men blev inte mycket klokare. Är derast TTL bättre på något sätt? Funkar pocket wizard med alla blixtar, och vad kostar en sån?

Vore oerhört tacksam för hjälp på de här frågorna!
Mvh,
Mikael Schärström
mscharstrom.blogg.se
Till att börja med så skulle jag vilja rekommendera Fotosidans egna artiklar om man vill veta mer om något, som blixt i detta fall. http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Blixtar kostar en slant, speciellt Nikons egna. Om du kan, försök identifiera de gånger du tror dig få användning av en extern blixt och därefter väg kostnaden mot detta. Jag har Nikon och skulle inte tänka mig koppla på andra produkter än Nikons egna, av flera skäl. Allt blir mycket lättare vid t.ex. reklamationer/service och Nikon borde veta bäst hur deras egna produkter fungerar ihop vilket borgar för stabilitet. Sedan har Nikon CLS ("Creative Lightning System") som är väldigt bra om du senare vill utveckla ditt blixtfotograferande.

Kunskapen om PocketWizards har säkert ett trevligt läsvärde en lördagförmiddag eller något men tro mig, Nikons CLS är mer prisvärt och enklare så släpp sändarna en stund och fokusera på blixtarna
 
Grymt! Tack särskilt för länken där. Tack för alla värdefulla tips. :)



Till att börja med så skulle jag vilja rekommendera Fotosidans egna artiklar om man vill veta mer om något, som blixt i detta fall. http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Blixtar kostar en slant, speciellt Nikons egna. Om du kan, försök identifiera de gånger du tror dig få användning av en extern blixt och därefter väg kostnaden mot detta. Jag har Nikon och skulle inte tänka mig koppla på andra produkter än Nikons egna, av flera skäl. Allt blir mycket lättare vid t.ex. reklamationer/service och Nikon borde veta bäst hur deras egna produkter fungerar ihop vilket borgar för stabilitet. Sedan har Nikon CLS ("Creative Lightning System") som är väldigt bra om du senare vill utveckla ditt blixtfotograferande.

Kunskapen om PocketWizards har säkert ett trevligt läsvärde en lördagförmiddag eller något men tro mig, Nikons CLS är mer prisvärt och enklare så släpp sändarna en stund och fokusera på blixtarna
 
PW använder man för att kunna utlösa blixtar trådlöst. Det kan man även göra med Nikons egna blixtar utan några extra tillbehör.

Nikons blixtsystem (CLS som det kallas) är förmodligen marknadens mest avancerade och är alltså inbyggt från början i deras kameror och blixtar. Om du köper t.ex. en SB900 så kan du ställa den på ett bord, och sedan använda kamerans inbyggda blixt för att lösa ut SB900'n. Du kan välja om den inbyggda blixtens ljus också ska synas i bilden eller om den bara ska användas som utlösare. Du kan köpa till flera externa Nikonblixtar om du vill, och du kan fjärrstyra alla. Blixtar kan funktionellt delas in i grupper och du kan styra de olika grupperna individuellt. Alla inställningar kan göras från kameran, så du slipper springa runt till alla blixtar och knappa.

Och blixt har man stor nytta av rent allmänt... alltid... inte bara när det är mörkt inomhus. Upplättning av skuggor utomhus i solsken är ett exempel som inte så många tänker på när man pratar om blixt.
 
PW använder man för att kunna utlösa blixtar trådlöst. Det kan man även göra med Nikons egna blixtar utan några extra tillbehör.

Nikons blixtsystem (CLS som det kallas) är förmodligen marknadens mest avancerade och är alltså inbyggt från början i deras kameror och blixtar. Om du köper t.ex. en SB900 så kan du ställa den på ett bord, och sedan använda kamerans inbyggda blixt för att lösa ut SB900'n. Du kan välja om den inbyggda blixtens ljus också ska synas i bilden eller om den bara ska användas som utlösare. Du kan köpa till flera externa Nikonblixtar om du vill, och du kan fjärrstyra alla. Blixtar kan funktionellt delas in i grupper och du kan styra de olika grupperna individuellt. Alla inställningar kan göras från kameran, så du slipper springa runt till alla blixtar och knappa.

Och blixt har man stor nytta av rent allmänt... alltid... inte bara när det är mörkt inomhus. Upplättning av skuggor utomhus i solsken är ett exempel som inte så många tänker på när man pratar om blixt.
Bara för att förtydliga så krävs det inte en blixt (SB-900) för över 4000kr för att trådlöst utlösa den via CLS, det går alldeles utmärkt med t.ex. en SB-600 som ligger på ca 2500kr. Däremot så går det inte att köra SB-600 som Commander/Master i ett större system men det känns inte som om det skulle vara ett problem för trådskaparen.
 
Vilken blixt du skall ha beror ju på vad du skall använda den till..
Sen jag köpte en Elinchrome Ranger blixt har Canon 580EX legat i väskan hela tiden..
 
Grymt, redan nu känner jag mig mycket mer hemma på det här med blixtar. Jag hade ingen aning om det där med Nikons inbyggda system, vilken grej!

Som jag skrev så är inte ett blixtköp prioterat just nu, utan det kommer ske när jag verkligen behöver det. Eftersom jag fotar allt möjligt just nu, action, porträtt etc så vet jag inte exakt vad som skulle passa. Men jag känner att jag skulle vilja nischa mig mer mot porträtt/modell/mode-foto, vilket jag vet är en tuff bransch, men mest för skojj och se om det leder någonvart. Isf kanske man skall gå på rena studioblixtar direkt(?). Skolan har några elichrome som är riktigt sköna att jobba med då jag har testat dom.

Jag känner mig inte som någon total rookie, jag kan väl basic + lite till om hur man sätter ljus och vet hur man skall använda det. Men jag vill definitivt utvecklas, vilket alla egentligen borde vilja.

Hur som helst, har allt det ni skriver gett mig oerhört mycket nyttig information. Skall definitivt läsa på mer om CLS systemet och andra blixtar. Har ni några mer tips/idéer så, keep it coming.

:)
 
radio vs CLS

Nikons CLS är helt fantastiskt så länge du befinner dig inom systemets räckvidd. Räckvidden beror på om du har fri sikt eller under vilka ljusförhållanden du fotograferar i. CLS bygger på en s.k. "preflash" som överför information från kameran till den trådlösa blixten. Informationen överförs alltså genom en "kodad" ljussignal. I solljus fungerar CLS sämre, men i vissa förhållanden reflekteras ljussignalen runt hörn. Det är viktigt vilken riktning du vrider blixtens sensor åt. Du kan också hjälpa signalen med en reflexskärm etc. Nikons blixtar har också ett slavläge (SU-4) som är mer tillförlitligt, men då går du miste om iTTL.

Vill du vara riktigt säker på att din trådlösa blixt ska fyras av tror jag att du behöver en fjärrutlösare som använder sig av radiosignaler. För närvarande finns inget system för Nikon som använder iTTL. Pocket Wizard släppte en version för Canon som visade sig vara ett fiasko för flera kameramodeller och nu tar de sig tid för att utveckla versionen som fungerar tillsammans med Nikon.

Det finns flera olika fjärrutlösare på marknaden, t.ex. Pocket Wizard II plus, Cactus v4 och Elinchrome Skyport. Den förstnämnda är dyrast och fungerar över flera hundra meter i de flesta lägen. Den tillåter också att du fjärrutlöser din kamera om du skaffar en sladd som tillbehör. Cactus är relativt billig men sägs ha kort räckvidd och att den kan vara otillförlitlig. Skyport vet jag inget om. Gemensamt för de tre är att du använder blixten i manuellt läge, vilket också kan vara en fördel när du vill ha större kreativ kontroll i varierande ljus.

Lycka till!

Jonas
 
har kommit en liten konkurrent till Radio Wizzard som heter Radio Poppers.

Vet inte så mycket om dem annat än att de stödjer TTL och har uttrycklinge Radio Wiz i siktet som huvudsaklig konkurrent.

Sen vill jag puffa lite för den äldre Nikon SB-26 som är en fin fin blixt som kan slavas och slavas med fördröjning. Fördelen är att vilken blixt som helst kan utlösa blixten i båda lägen.
vIll man börja med bilxt foto kan det vara en ide att skaffa två tre SB-26:eek:r som man kan får för priset av en SB-600 om man är lite vaken på begagnat marknaden och ebay. Det är optisk utlösare inte radio så räckvidden är inte gigantisk men räcker gott och väl att börja med.

Cactus är bara en av många olika märken (ISHOOT, YOUNGO, PHOTTIX mfl) och det är en fabrik i kina som tillverkar dem. Jag har en uppsättning med Phottix Tetra (även känd som PT-04H v.2) och de fungerar fint innomhus, utomhus är de rätt usla.

Det är blixtsync tiden som är de här billiga radioutlösarnas stora problem, har man tur så är det inga problem alls och jag har läst om folk i strobist forum som har upp till 1/500s medans andra fått nöja sig med 1/40 sekund.

Det är huvudsakligen de äldre versionerna som är urusla, men om manförälnger antennen på dem från 1/16 våglängd till 1/4 våglängd så vinner man både sync tid och avstånd.

Som vanligt när det gäller kinesiska produkter så får man vad man betalar för.

De PT-04H II som jag har, har en sk loop antenn och den är inte helt självklar i hur man modifierar.

Jag fick tre mottagare och en sändare för 650:- på tradera och även om jag bara får 8m utomhus på två och den tredje har 20cm så är jag nöjd. Nästan lite trevligt att en var urusel så att jag kan leka DIY hacker igen =)
 
Oh

Tack för bägge era bra och informativa svar, Jonas och Danyael.

Vilket kap Phottix Tetra verkar vara! 8m utomhus borde räcka hyfsat väl som nybörjare :). Kollade upp den på ebay och blir mäkta sugen. Får nog vänta tills pengarna har kommit bara, den 23:e idag.

Skall läsa på lite mer om Nikon SB-26. Hur mycket bör man kunna köpa loss en sån för? (Rimlig slant så man inte köper den för dyr).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.