Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28mm f/1.8 USM vs 28mm f/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

mow

Aktiv medlem
Ska köpa mig ett nytt normal/vidvinkel till min fullframe (min blivande), men vet inte vilket jag ska ta. 28/1.8 är ju inte så skarpt på 1.8? Men den har ju USM och har mycket bättre byggkvalité, men det skiljer ju ca 2000kr i priset...
 
jag har precis köpt ett 28/2,8 och är nöjd, det låter lite märkligt när det fokucerar, men det är inget jag stör mig speciellt mycket på. Annars känns det skarpt än så länge, har inte hunnit prova så mycket än. Men visst, ett steg ljusstarkare är ju inte så dumt kanske.

(jag köpte mitt begagnat för 900:-, mycket prisvärt i min värld)
 
Nu börjar Sigma EX 30/1,4 DC HSM komma med i mina tankar, vinjetterar den på en fullframe?
 
För en 5D så funkar bara 28/2,8:an. Sigman tecknar en mindre bildcirkel och är avsedd för kameror med mindre sensor, 450D, 40D etc.
 
Canon har en trevlig billig 35/2 också. Hade jag inte behövt ny mätsökarkamera med optik så hade den varit på tur. En Voigtländer 35/1,7 Ultron är inte dumt heller :)

Har du kollat på Sigmas f/1,8-optiker? Det finns en 20mm, 24mm och en 28/1,8. Jag har för mig att de är ganska billiga, men större än Canons varianter. Canon har inte alla brännvidder med f/1,8 och de som är ännu snabbare är dyra.
 
paco skrev:
Canon har en trevlig billig 35/2 också. Hade jag inte behövt ny mätsökarkamera med optik så hade den varit på tur. En Voigtländer 35/1,7 Ultron är inte dumt heller :)

Har du kollat på Sigmas f/1,8-optiker? Det finns en 20mm, 24mm och en 28/1,8. Jag har för mig att de är ganska billiga, men större än Canons varianter. Canon har inte alla brännvidder med f/1,8 och de som är ännu snabbare är dyra.
Dock så har jag fått för mig att Sigma har för många dåliga exemplar och att dem inte är särskilt skarpa...
 
paco skrev:
Här finns ett litet test.

Jag har en 28/2,8 till 5D. Litet, lätt och skarpt objektiv som ofta åker med även om jag inte planerat använda det.

Här länk till hela testet:
http://www.yrkesfoto.se/Shop/Application/pgOwnPageItem.php?iId=17

Själv skulle jag säga att dom är bra på olika saker.

28/2.8:
- skarpare än 1.8:an på 2.8 (alltså båda på 2.8)
- också skarpare vid bästa bländare (5.6/8)
- bättre skärpa vid närbilder
- mindre aberation
- mindre och lättare
- billigare

28/1.8
- mer gedigen
- mindre mörka hörn
- ljusstarkare
- skönare manuell fokusering
- snabbare AF (inte uppmätt något dock, bara känslan jag fått när jag testat dom)
- bättre färger och kontrast
 
Jag kan bara svara för mig själv, men för min del var valet självklart: 28/1.8. Nej, den är inte skarp vid F/1.8, men åtminstone på mitt exemplar börjar börjar det hända grejer vid 2.2.

28/2.8 tycker jag är ganska meningslös idag. Då kan man lika gärna skaffa t.ex en Tamron 28-75/2.8, som är lika skarp vid F/2.8 och otroligt mycket mer mångsidig. Det skulle vara för viktens, eller storlekens roll då...men då finns ju 28/1.8, eller hur?
 
StaffanW skrev:
Här länk till hela testet:
http://www.yrkesfoto.se/Shop/Application/pgOwnPageItem.php?iId=17

Själv skulle jag säga att dom är bra på olika saker.

28/2.8:
- skarpare än 1.8:an på 2.8 (alltså båda på 2.8)
- också skarpare vid bästa bländare (5.6/8)
- bättre skärpa vid närbilder
- mindre aberation
- mindre och lättare
- billigare

28/1.8
- mer gedigen
- mindre mörka hörn
- ljusstarkare
- skönare manuell fokusering
- snabbare AF (inte uppmätt något dock, bara känslan jag fått när jag testat dom)
- bättre färger och kontrast
Jag ska nog köpa 28/2.8 och ett 50/1.4!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.