Annons

28-80

Produkter
(logga in för att koppla)

bigbongo

Aktiv medlem
På MediaMarkt (Högsbo, Göteborg) säljs 'nya'(=obegagnade) 28-80 (kommer inte ihåg vilken version) för 299 kr.

Hmmm... 300 spänn för ett objektiv. Köplusten slår till. Jag behöver inte objektivet. Min 17-55/2.8 sitter på D300 för det mesta. Men ändå, handla är kul. Är det bara skräp? 300 spänn i sjön?

Recensionerna här på Fotosidan höjer det inte till skyarna men det kanske är värt 300? Bara tillräckligt bra så man kan köpa det? (Jisses, jag måste vara helt knäpp!)
 
Skräp, nej.
Plast, ja.

Det verkar prisvärt. Frågan man måste ställa sig är väl om man någonsin kommer att använda det. Jag tror inte att det är fel på prestandan egentligen.

En känd tyckare kallar denna "best cheap film zoom", vilket antyder att den skulle kunna funka hyffsat även på FX....
 
På MediaMarkt (Högsbo, Göteborg) säljs 'nya'(=obegagnade) 28-80 (kommer inte ihåg vilken version) för 299 kr.

Hmmm... 300 spänn för ett objektiv. Köplusten slår till. Jag behöver inte objektivet. Min 17-55/2.8 sitter på D300 för det mesta. Men ändå, handla är kul. Är det bara skräp? 300 spänn i sjön?

Recensionerna här på Fotosidan höjer det inte till skyarna men det kanske är värt 300? Bara tillräckligt bra så man kan köpa det? (Jisses, jag måste vara helt knäpp!)

Mycket skarpt på min D700. Köpte mitt på Tradera som en "ikke vara rädd om" optik, men blev förvånad av dess prestanda.
 
Jag köpte ett exemplar och har testat det som snabbast idag. Några snabba kommentarer:

positivt:
* zoomar fint
* ett brännviddsområde som jag tycker fungerar mycket bra på DX
* fokuserar snabbt
* lätt
* testbilderna ser bra ut
* PRISET

negativt:
* plastigt
* manuell fokusering känns inte bra

Jag får se längre fram hur objektivet presterar och göra lite jämförelser med andra objektiv.
 
Jag köpte ett exemplar och har testat det som snabbast idag. Några snabba kommentarer:

positivt:
* zoomar fint
* ett brännviddsområde som jag tycker fungerar mycket bra på DX
* fokuserar snabbt
* lätt
* testbilderna ser bra ut
* PRISET

negativt:
* plastigt
* manuell fokusering känns inte bra

Jag får se längre fram hur objektivet presterar och göra lite jämförelser med andra objektiv.

Låter bra. Får ta och tacka trådskaparen för tipset. Har bara plåtat med ett fast 50/1.8 sedan mitt Tamron 28-75/2.8 bestämde sig för att lägga av.

Då jag är en student har jag inte råd att både köpa en (för mig) dyr kamera (äger just nu en D300) OCH dyr Nikon-optik.

Finns detta objektivet för ett bra pris på Expert tro?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.