Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28-70 eller 24-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Har efter många om och men bestämt mig för att inhandla ett av Sigmas nya zoom objektiv.
Vilket tror ni är bäst 28-70/2,8 EX DF eller 24- 70/2,8 EX DF?
Tycker båda verkar bra men är det någon som har erfarenhet av båda eller något?
Kankse är 24-70 litye stort och tungt?
tack för svar!

24-70 är 1 cm längre och 50g tyngre
;)
Allt handlar väl om det presterar bra vid 24 mm resp 28 mm.
Bör vara så att 24:an presterar bättre vid 28 mm än vad 28:an gör.
Skillnaden är ju ca 750:- på dessa två. så jag hade lätt slantat upp de pengarna för 24:an. Just för det att det bör prestera bättre vid 28 mm. Sen har man valet att kunna går ner till 24 mm kvar.

Jag vet inget om prestanda på dessa två objektiv. Generellt tycker jag dock att du ska satsa på 24:an. De extra millimetrarna på vidvinkeln kommer du att få stor nytta av!

Ja, det är ingen tvekan om saken egentligen.. Hade jag köpt ett nytt hade jag också satsat på Sigmas nya 24-70. Det är självklart. Objektivet fick bra resultat i tidningen FOTO när det kom och den lilla prisskillnad det är fråga om här är inget att tjafsa om.. Dessutom kan det vara bra att, precis som föregående talare sa, ha ett par extra millimeter på gluggen. Men det finns ingen ände på det. Till slut kommer du att upptäcka att du vill gå ännu vidare.. :D

Jag har precis köpt 28 - 70 / 2.8 av den enkla anledningen att den har 77mm filtergänga. Planerar att investera i Sigmas zoom 70 - 200 / 2.8 även den 77mm filtergänga och sedan 20 - 35 / 2.8 Nikon med 77mm filtergänga. På detta sätt slipper jag olika filterdiamer.

Sigma 24-70 har 82mm filtergänga.

Så därför är mitt val som det blev.

Ja usch vad dyra 82mm filter är :(
De kan ju inte vara mycket dyrare att tillverka...eller??

Jag funderar också på att skaffa en 24-70mm f/2.8 EX, men då blir ju filter kontot överbelastat ;)
Ska man välja en 24-70 eller 28-70?
Det kanske är värt att ta den dyrare kostnaden iaf?
Jag vet varken ut eller in just nu...
Kan inte någon ge mig en knuff i rätt riktning? :D

Jahapp! :D
Det får nog bli så. Det är ju inte kul att ångra sig efteråt. Kan vara bra att ha några grader extra i vidvinkeln :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar