Annons

28-30 mm från Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Finns säkert trådar på detta redan men jag hittade inte just nu.

När (om) tror ni Canon kommer med ny motsvarighet till Sigmas 30mm f/1.4 för APS-C? Canon har ju idag två 28mm men de får ju kass kritik i tester och deras 35mm f/1.4 är för dyrt och 35 f/2 inte tillräckligt ljusstarkt.

Har hört att många ljustarka Sigman strular med AF (bakfokus/framfokus) på full öppning och jag vill inte lita på turen att jag får ett där skärpan sitter.

Sen är det lite som en del säger: Got Canon, buy Canon!

Nån som hört nåt?

Det är ytterst sällan man läser några rykten om nya objektiv EF-S med fast brännvid på ryktessiter eller forum så jag skulle bli överraskad om det var någon som "hört nåt".

Eftersom f2 inte är tillräckligt ljusstarkt så tror jag ditt urval är väldigt begränsat om det samtidigt ska vara billigt.

Eftersom f2 inte är tillräckligt ljusstarkt så tror jag ditt urval är väldigt begränsat om det samtidigt ska vara billigt.

F2 hade väl funkat men vill helst ha <=30mm. Men vad jag förstår så säljer väl Sigmat ganska bra så varför skulle inte Canon kunna göra nåt liknande? Och bara för att det har varit sällan med releaser på EF-S behöver väl inte betyda att det är så i framtiden. En viktig anledning när det gäller att vilja ha väldigt ljusstarkt är att jag vill kunna filma i svagt ljus oxå och då är det befintligt ljus som gäller. Och även om min 60D är hyfsad på höga ISO så är jag inte jätteglad att gå upp för högt.

Det finns väl överhuvudtaget inga fasta EF-S objektiv. Tror helt enkelt inte att det lönar sig att bygga fasta objektiv till APS-C när FF-objektiv med fast brännvidd kan göras ganska små och billiga (50/1,8 II är ju praktexemplet).

Däremot skulle det väl vara fint med bättre EF 28, kanske ett EF 28/1,8 USM II eller dylikt. Annars får man gå ner till 24mm. Men vad jag kan komma ihåg så har de också fått lite sämre betyg om man inte går upp på L förstås.

/P

PS. Upptäckte medan jag kollade upp mina fakta att det faktiskt finns ett EF-S 60/2,8 USM Macro men det är det enda fasta EF-S jag kan hitta.

Hej

Finns säkert trådar på detta redan men jag hittade inte just nu.

När (om) tror ni Canon kommer med ny motsvarighet till Sigmas 30mm f/1.4 för APS-C? Canon har ju idag två 28mm men de får ju kass kritik i tester och deras 35mm f/1.4 är för dyrt och 35 f/2 inte tillräckligt ljusstarkt.

Har hört att många ljustarka Sigman strular med AF (bakfokus/framfokus) på full öppning och jag vill inte lita på turen att jag får ett där skärpan sitter.

Sen är det lite som en del säger: Got Canon, buy Canon!

Nån som hört nåt?

Canons 28 f1:8 är ett ef objektiv, inte ef:s. Fungerar ypperligt på min 50D som "normal". Har ej
testat det på ff. Såklart blir det tuffare på ff, men både snabb, skarp och med väldigt fina färger på min 50D.

Jag insågockså att det bara fanns ett fast EF-S objektiv så "sällan" blev en överdrift :) Det var nog på vanliga EF (ej L) objektiv jag tänkte för där är det inte heller så ofta det kommer något nytt eller någon uppdatering. Sedan tror jag inte Canon kommer släppa en ljusstark 30mm bara för att Sigma har en, jag tror inte dom bryr sig överhuvudtaget om vad företag som Sigma gör.

Åter till ämnet så tror jag kombinationen vidvinkel+ljusstark+högkvalitativ+billig är nästintill omöjlig att få till. Canon 28/1.8 och 24/1.4 L är som nämnts två alternativ som är ljusstarka och vidare än 30mm, ett annat är Zeiss ZE 28/2.0 som är ett mycket bra objektiv. Hur väl det pasar för video vet jag inte men Zeiss objektiv verkar generellt ha mycket bra renomé hos videografer.

Jag insågockså att det bara fanns ett fast EF-S objektiv så "sällan" blev en överdrift :) Det var nog på vanliga EF (ej L) objektiv jag tänkte för där är det inte heller så ofta det kommer något nytt eller någon uppdatering. Sedan tror jag inte Canon kommer släppa en ljusstark 30mm bara för att Sigma har en, jag tror inte dom bryr sig överhuvudtaget om vad företag som Sigma gör.

Åter till ämnet så tror jag kombinationen vidvinkel+ljusstark+högkvalitativ+billig är nästintill omöjlig att få till. Canon 28/1.8 och 24/1.4 L är som nämnts två alternativ som är ljusstarka och vidare än 30mm, ett annat är Zeiss ZE 28/2.0 som är ett mycket bra objektiv. Hur väl det pasar för video vet jag inte men Zeiss objektiv verkar generellt ha mycket bra renomé hos videografer.

Angående "kombinationen vidvinkel+ljusstark+högkvalitativ+billig" så tror jag inte det är omöjligt. Vi har ju 50/1.8 II som knappt kostar nånting. Visst är det ju inte vidvinkel, men jag kan inte tänka mig att det skulle behöva blir särskilt mycket dyrare med vinvinkel. 35/2 kostar väl som två 50/1,8 och dagens 28/2,8 kostar ungefär det samma. Samyang har en 14mm till ett rimligt pris. Jag ser inget sådant hinder för att Canon ska kunna ta fram en bra 28 i konsumentklass.

Angående "kombinationen vidvinkel+ljusstark+högkvalitativ+billig" så tror jag inte det är omöjligt. Vi har ju 50/1.8 II som knappt kostar nånting. Visst är det ju inte vidvinkel, men jag kan inte tänka mig att det skulle behöva blir särskilt mycket dyrare med vinvinkel. 35/2 kostar väl som två 50/1,8 och dagens 28/2,8 kostar ungefär det samma. Samyang har en 14mm till ett rimligt pris. Jag ser inget sådant hinder för att Canon ska kunna ta fram en bra 28 i konsumentklass.

Det är just detta jag är ute efter. Vanliga amatörer behöver ju knappast L byggkvalite för > 10k. Själv har jag en 15-85 som sitter på 95% av tiden och den presterar nästan alltid. En fast 30a a la 50 f/1.8 skulle va perfekt som nödfalls/film objektiv.

Ditt resonemnag ter sig väl förenklat för mig eftersom svårgihetsgraden ökar markant med brännviden när det kommer till att producera hög kvalitet sedan om vi bara pratar om crop-kameror och inte ff så ökar ju chansen iofs. Det blir också lite fånigt att utgå från priset på ett 50mm eftersom att kunna producera ett billigt, ljusstarkt 50mm objektiv med bra bildkvalitet är ju mer eller mindre grundkurs för en objektivtillverkare.

Samyang 24mm 1.4f eller 35mm f1.4. AF ryker bort. Är det väldigt viktigt när man filmar? Vet inte. Men de är de två objektiven jag kan tänka mig som är billiga, ljusstarka och bra bildkvalitet.

Det är just detta jag är ute efter. Vanliga amatörer behöver ju knappast L byggkvalite för > 10k. Själv har jag en 15-85 som sitter på 95% av tiden och den presterar nästan alltid. En fast 30a a la 50 f/1.8 skulle va perfekt som nödfalls/film objektiv.

En Sigma 17-50/2.8 OS är "bara" 1 steg långsammare än f/2 och ibland kan stabiliseringen kompensera för detta. Samtidigt är den 2 steg snabbare än f/5.6. Byt ut den ljussvara 15-85:an så klarar du dig oftast utan fasta ljusstarka objektiv.

Annars tror jag säkert att antingen Sigma 30/1.4 eller EF 28/1.8 kommer att göra dig nöjd.

ANNONS