Annons

Tips för bäver?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
I en lokal älv, samma som båten i mitt dimalbum flyter i, har vi ett gäng bävrar som har byggt bo.

Jag var ute i kväll i en varierande grad av regn och fick för första gången syn på dem.
De satt på motsatta sidan av älven, nära sin håla. Ett par försvann när jag närmade mig men en annan stack inte förrän jag bar mig lite väl klupigt åt inom dess synfält...
Den dök dock upp igen på ett annat ställe.
Samtidigt som regnet tilltog knäppte jag de sista rutorna Tri-X och hoppades att kameran inte skulle bli för blöt.
Tyvärr var det lite mörkt så med Elite Chrome 100 XC fick jag slutartider mellan 0,7 och 2 sekunder beroende på bländare. Jag brände iväg en rulle XC och sen en rulle Tri-X då den var den enda känsliga film jag hade med mig.
Det ska bli intressant att se om någon blev skarp. Jag antar att filmen kommer att bli ljusare än vad jag upplevde så förhoppningsvis syns den lite tydligare vad det föreställer.

Jag tänker traska dit i morgon bitti med campingstol och stativ och sitta där tills de dyker upp eller jag blir pensionär (nja.. ok...).

Frågan är, vet någon hur skygga bävrar är? Eller framför allt, hur ljusskygga är de?

Då det går en strandpromenad (typ, "stig") längs med älven antar jag att de borde vara ganska vana vid människor. Men de kanske ligger lågt under dagen då de flesta springer runt där...
Att en del rastar sina hundar där är en annan faktor...

Och vilken klädsel är bäst? Ikväll gick jag i en blå vindjacka men då var det å andra sidan ganska mörkt...
Är det måhända en vettig idé att ta ett tydlig klarfärgat plagg (typ den jackan) som syns tydligt och få dem att vänja sig vid att man inte är en stor farlig camouflerad sak som ska smyga sig på dem för att äta upp dem?

Hur mycket tror ni regnet påverkar deras hörförmåga. - Kommer det att vara förkylt att närma sig när det inte regnar (vilket det förvisso mycket väl kan göra i morgon men jag tänker på framtiden...)?

Finns det några bäverexperter här?

Vare ute från kl 6 till kl 9 i morse och såg ingenting (utom en massa fåglar).

Måste man upp ännu tidigare kanske...?

Eller så blev de rädda när jag parkerade mitt emot deras håla...

Själv brukar jag inte ha mycket på mig när jag sakta smyger ner under täcket på jakt efter bäver. Men visst kan det vara så att den är ljusskygg då den oftast gömmer sig under täcket ellr titta fram i dunkel belysning.

:D :D :p ;)

Nää men allvar. Camo eller tält och sen tååålamod. Kanske har de byggt färdigt? Dessutom är det ju ett nattaktivt djur...IR-film ?? ;)

http://home8.swipnet.se/~w-89294/b%E4ver.html

Ok... Det var det jag ville ha bekräftat. - Att den är nattaktiv. Eller "svagljusaktiv" snarare?

Lite mysko att det inte står i böckerna...

Min erfarenhet fråm bäverfotografering är att bästa tiden är på morgonen mellan 4:30-6:00. Då brukar de vara aktiva och med lite tur så räcker ljuset till frampå sommaren. De är ganska skygga, framför allt för ljud. Det kan vara idé att ha vinden mot dig från bävern räknat. Lycka till!!

Jag var ute ikväll igen, kring nio och mycket riktigt, de simmade omkring även ikväll (alltså, utan regn).

Vid två tillfällen ignorerade en mig och simmade nedströms i ytläge med full marschfart. Jag hade camojacka med jag tvivlar på att det spelade någon roll.

Tyvärr var det både något mörkt samt att mina 300 mm inte riktigt räcker till (här har storleken verkligen betydelse).
Jag blev helt plötsligt sugen på samma kit med Sigma 70-200 2.8 EX HSM + 2x TC som har diskutterats här på sistone...

Någon bild kanske blev ok men jag tvivlar.

JoakimS skrev:
Min erfarenhet fråm bäverfotografering är att bästa tiden är på morgonen mellan 4:30-6:00. Då brukar de vara aktiva och med lite tur så räcker ljuset till frampå sommaren. De är ganska skygga, framför allt för ljud. Det kan vara idé att ha vinden mot dig från bävern räknat. Lycka till!!

Vet du om de är helt ljusbundna eller om de ändå går ut vissa tider på dygnet trots att det är ljust?
Där jag bor (i Piteå) är det ju nära dagsljus klockan två på natten i juni (ok, kanske inte exponeringsmässigt men ändå...).

LeadHead skrev:
..........Jag blev helt plötsligt sugen på samma kit med Sigma 70-200 2.8 EX HSM + 2x TC som har diskutterats här på sistone......

Ja..jag förväntar mig att det var riktat till mig...Jaaa jag är helnöjd med mitt val. Visst var Canons USM snabbare i fokus...speciellt när man fokusserade från närgräns till oändligt. Men som sagt, helnöjd. (Även 2.8) kan vara otillräckligt. dvs alltid stativ.

Mvh Jeppe

Visst. Jag tänkte dock mest på möjligheten att få ner slutartiden något så att inte Castor blir oskarp när han i rasande fart, tuggar i sig en trädgren...
Och så är väl knappast ett 400 f/5,6 (för visst blir det så?) helt fel.
Konvertern borde ju också kunna användas med mitt 70-300 APO Macro Super. Visserligen lär bländaren då landa på typ 11 men bara det är ljust så... :(

Har du hunnit få fram några bilder än? :p

Första bilderna kommer imorron (måndag), både dia och neg. Tyvärr har jag ingen filmscanner ännu.. men man kan ju scanna in neg kopiorna (även om det knappast gör objektivet rättvisa). Humm nej jag tror inte att EX convertern passar till ditt 70-300/4?-5.6 APO Macro. Ska tydligen bara "passa" på EX serien, nånting med utputande bakre element att göra..tydligen (enligt manualen) så kunde man pajja både optik och converter.

Canon FS4000US....8800:- .....tjaa..det är ju bara pengar...

Darn...

Hur kan optiken på olika prisnivåer inte passa mellan varandra? De ska ju sitta på samma kamera...?

Är det säkert att det inte är elektroniken?

Detr är väl mer så att det är uppbyggnaden av gluggen som sätter gränsen. Ska läsa lite i manualen imorron.............va? jag! läsa en manual?

Tjaa.. jo såhär är det:

Tittar man på Sigmas EX convertrar så sticker linserna upp en aning, inte upp ur convertern men likväl upp. Har man då en glugg med ett bakre linselement som sticker ut från bajonetten så kan dessa krocka.... Så har man en glugg som har bakersta linsen i linje eller innanför bajonetten så borde det gå.....borde.....eller: det löser sig sa han som doppa huvudet i saltsyra.. :D

Även där jag bor är det någorlunda ljust på morgonen, även om det inte blir "dagsljus". Jag tycker det verkar som om de, under sommartid, är aktiva tidigt på morgonen. Jag har sett dem simma ut på långa utflykter, flera kilometer från hyddan. Det brukar de göra då det fortfarande är mörkt. Sedan brukar de vända hem då gryningsljuset kommer, vid 4:30-5:00. Då de återvänt till kojan är de i farten fram till 6-tiden, dvs då en del fiskare börjar dyka upp. Om du kan hitta en bäverhydda där det inte rör sig för mycket människor tror jag att det är enklare att få bra bilder.
Mitt intryck är att de snarast styrs av tiden på dygnet snarare än ljuset, men jag har inte gjort några mer ingående studier för att få belägg för detta. Kanske kan jag svara dig till hösten, men då vet du ju redan av egen erfarenhet, eller hur?

Ja, förhoppningsvis. - Att ligga och lura på bäver i sommar kan nog bli en nyttig erfarenhet. - Jag rycker in vid I 19/Ingbat i januari. :)

Angående Sigma och telekonvertrar...
Finns det inga andra konvertrar som passar till både och? Kenko?

Kanske borde lägga ut det som en separat diskussion...

Bävrar ser dåligt. Om du klär dig i kläder som har någorlunda samma färgskala som omgivningen och sätter dig så att du inte klart syns i siluett mot himlen är det lugnt.

Bävrar hör inget vidare heller. Du borde kunna smyga dig på en bäver om du är flitig och rensar stigarna från grenar, löv och annat som kan väsnas när du gör dina ansmygningar.

Nej, med bävrar, liksom de flesta däggdjur, är det luktsinnet som är det avgörande. Var noga med vindriktningen så löser det sig nog.

Lycka till!

Jag har haft närkontakt med bäver flera gånger när jag fiskat i å med vadarbyxor. Vanligen fiskar jag på kvällen innan skymning och då kommer de glidande fram i vattnet, flera gånger har de haft siktet rakt mot mig och vikit av först på några meters håll!

Jag får lust att gråta av lycka vid sådana tillfällen. Svensk natur i bakgrunden med bäver i cirklar runt mig medan fluglinan svischar i luften.
Jag tar aldrig några bilder för upplevelsen är viktigare än några misslyckade ”kort”.

För de som är intresserade finns nu en bild från situationen som beskrivs i början av tråden i mitt album.

Då Jim H frågade så är bilden alltså tagen någon gång kring halv tio (tror jag) en dag i maj.
Jag har det så bra som att jag inte behöver mer än smyga längs med älven efter en stig.
Tyvärr har jag inte sett dem sen de två observationerna jag redan har rapporterat här men då har jag visserligen varit ganska upptagen med skoljobb och sånt...

De gånger jag såg dem smög jag längs älven sedan bort från den och gömde mig en stund bakom en till stuga ombyggd lada i närheten av där de då brukade hålla till. Efter ett tag smög jag fram igen och då var de där.

Jag vet inte om de hade varit framme om jag bara hade smugit fram utan att först gömma mig...
Jag undrar om det skulle kunna fungera att bara stövla på för och sedan gömma sig för att invänta deras pånyttuppdykande...

bäver i örebro

Ni som bor i örebro kan ta er ner till oset och plåta bävrar, de brukar också vara synliga dagtid och verkar vara lite orädda för människor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar