Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

250Ws vs 400Ws

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap1101

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska köpa en ny studioblixt för utomhusfotografering. Jag kommer att fotografera i molniga och soliga miljöer. Men hur mycket skiljer det sig mellan 250Ws och 400Ws? I pris skiljer det sig 2000kr, och det är mycket för min budget. Men om det är mer prisvärt så ja, då får jag ju ta 400Ws och ta den smällen!

Då ska du definitivt satsa på så starka du har råd med. Jag skulle ablsolut inte rekomendera 200Ws för att "bråka" med solen.

1200Ws för detta med bländare 22 för att strypa den starka solen som strålar in i objektivet. Tänk på at din slutartid inte kan vara kortare än 1/125 - 1/250 på vissa kameror)
1196630.htm

Då ska du definitivt satsa på så starka du har råd med. Jag skulle ablsolut inte rekomendera 200Ws för att "bråka" med solen.

1200Ws för detta med bländare 22 för att strypa den starka solen som strålar in i objektivet. Tänk på at din slutartid inte kan vara kortare än 1/125 - 1/250 på vissa kameror)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1196630.htm
Jag menar inte i motljus utan i sommar(dags)ljus.
Men jag har pratat med Johan Rydin(proffs enligt mig) och han tror att 250Ws räcker. Fast inte vet jag. Alltså det är ju typ temabilder jag fotograferar. Men personligen tror inte jag att man använder 400Ws så ofta i dagsljus, molnigt som sol.
Frågan är den om 250Ws räcker på en sommarkväll klockan 17:00, på en äng och solen lyser sådär gult(i nästan solnedgång)?

Ja, det kan alltid räcka om man använder en mindre och effektiv reflektor, men då får du också ett mer riktat ljus (hårdare). Dessutom måste du stälal din ljuskälla närmare objektet, allt upp till dig.
Vissa tycker att en extern kamerablixt räcker i alla lägen, visst, om man trycker upp kameran i ansiktet på sin modell och får onatrurliga fula skuggor.

Här en annan, det skulle aldrig räcka med några 250Ws. Skuggan på marken talar om var solen kommer ifrån. En softbox på 70x100cm används ca 2,5 meter från modellen strax till höger i bild. 1/160 F20 "Skuggsidan" (högersidan) på modellen skulle bli väldigt mörk med 250Ws och F20 kräver massor med ljus.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1194352.htm

Senast ändrad:
Ja, det kan alltid räcka om man använder en mindre och effektiv reflektor, men då får du också ett mer riktat ljus (hårdare). Dessutom måste du stälal din ljuskälla närmare objektet, allt upp till dig.
Vissa tycker att en extern kamerablixt räcker i alla lägen, visst, om man trycker upp kameran i ansiktet på sin modell och får onatrurliga fula skuggor.

Här en annan, det skulle aldrig räcka med några 250Ws. Skuggan på marken talar om var solen kommer ifrån. En softbox på 70x100cm används ca 2,5 meter från modellen strax till höger i bild. 1/160 F20 "Skuggsidan" (högersidan) på modellen skulle bli väldigt mörk med 250Ws och F20 kräver massor med ljus.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1194352.htm
Men ja, då tar jag 400Ws. Ljuset ska ju se så naturligt ut som möjligt.

Man kan ju kasta på lite ND-filter för att komma undan med lite roligare bländare än f/20-22 men blixtarna behöver ju fortfarande vara lika starka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar