Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
25 vs 30 fps & 50 vs 60fps
- Trådstartare JohanHelgeAndersson
- Start datum
Lobbamobba
Aktiv medlem
Men det står ju att du aldrig ändrar bländare, utan ställer det före filmning?
På D750 kan man ändra med "motorbländare" sömlöst utan ljud...
Jag har aldrig stött på en kamera som inte kan ställa om bländaren när du filmar förutom nån gammal Nikon.
Och då har jag endå haft ett 30-tal.
Man kan ändra vad man vill under filmning, men helst inte. Helst har man det klart innan. Kommer med erfarenhet.
Det enda jag i princip alltid ändrar är ND.
Eftersom det justerar exponering utan att påverka bilden.
Det stryper bara ljusflödet, inget annat.
Bör tilläggas att detta gäller mest DSLR och videokameror med stor sensor .
Rockness
Aktiv medlem
Nej då väljer jag en liten bländare, kanske 8-11.
För att få ett STORT skärpedjup OM ljuset räcker.
Precis som du.
Jag väljer 2.8 för att : Jag vill inte höja iso i onödan, slutar ofta med att jag hamnar på f/5.6 ändå.
Har inget ND filter, då jag nästan aldrig filmar utomhus, än.
Film är bara en bonus för mig ännu, det jag oftast gör är tar bilder.
Jag har egentligen inte en "bra" optik för att filma, 35mm f/1.4G -då jag både sett och hört att zoom är att föredra.
Jag är öppen för ett enklare handhavande för mig som amatör som filmar ytterst sällan, men jag ser inte ett ND som enklare medel ännu.
Lobbamobba
Aktiv medlem
Jag har egentligen inte en "bra" optik för att filma, 35mm f/1.4G -då jag både sett och hört att zoom är att föredra.
Det är mycket bra att filma med. Zoom har sin plats men kan man köra med fast är det att föredra. Bättre bild helt enkelt.
Nd är enklare eftersom det går snabbast, är tystast och igen, påverkar inte bildens övriga egenskaper.
Rockness
Aktiv medlem
Det är mycket bra att filma med. Zoom har sin plats men kan man köra med fast är det att föredra. Bättre bild helt enkelt.
Nd är enklare eftersom det går snabbast, är tystast och igen, påverkar inte bildens övriga egenskaper.
Oj!
Får kanske ta och kika på de där "GenusTech filtrena" och Xume-hållarna.... ändå.
Om nu 35mm duger gott att filma med, har ett 85mm f/1.4G med, men då kanske man skulle skaffa ett 77mm filter istället.
Lobbamobba
Aktiv medlem
Oj!
Får kanske ta och kika på de där "GenusTech filtrena" och Xume-hållarna.... ändå.
Om nu 35mm duger gott att filma med, har ett 85mm f/1.4G med, men då kanske man skulle skaffa ett 77mm filter istället.
Ja 77mm är ganska smart eftersom det då passar på nästan all Optik. Tror jag haft ett som hade större men det var extremt udda på alla sätt.
Jag har ett 67 också som funkar bra till alla mina pluttiga C-Mounts.
Det enda jag ångrat är ett 72mm, önskar jag köpt 77mm direkt.
Sen kör jag ibland ett 52mm fast ND på tre stop för ren nöjes skjutning med tex kompaktkamera eller om jag bara har med ett objektiv och skiter i skärpedjup och sånt. Tex på fest eller en enkel hundpromenad.