Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24h exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Starwid

Medlem
Tja

Som rubriken säger, så undrar jag om det är möjligt att utföra en exponering på 24 timmar, mer eller mindre. Jag kan tänka mig att jag lär behöva ett par ND-filter, fast å andra sidan så kommer det vara ljust lika mycket som det är mörkt? Följdfråga; kan kameran utsättas för någon typ av skada? Kan sensorn ta skada osv?

Just nu testar jag exponeringar på ca 30 minuter, balla bilder, men jag ville kolla om detta var möjligt. Är det någon som har koll? = )

Tack!
 
Det är möjligt!
För inte så länge sedan publiserade FS en artikel om en fotograf som tagit bilder med exponeringar på flera månader. Hur framgick inte men coola bilder blev det :)
 
En undran bara.
Är det inte en fördel att köra med film om man skall göra så extremt långa exponeringar. Sensorn blir väl varm efter ett tag och kanske till och med förstörd om den är aktiv så långe?
 
24h är lite väl om du inte kan tvångskyla sensorn. Du kommer få mer termiskt brus än vad du kommer få "bild"....

Min rekommendation skulle vara att köpa en fjärrutlösare med timer och köra 8x24=192st 7,5-minutersexponeringar. Den halvsekund du tappar mellan varje exponering gör att du tappar sammanlagt 96s av dygnet du exponerar, men jag antar faktiskt att detta inte gör så mycket.

Detta underlättar också valet av ND-filter. Det finns inget sätt att komma runt att FÖR starka ND-filter ger en viss kvalitetsförsämring.
 
Tack för alla tips!

Att filma är förstås en tanke, dock har jag ingen filmkamera = ) Men att köra flera exponeringar är också ett förslag! Min fruktan var att sensorn inte skulle klara en sådan bild, men jag ville höra med experterna!

Stort tack!!
 
Tack för alla tips!

Att filma är förstås en tanke, dock har jag ingen filmkamera = ) Men att köra flera exponeringar är också ett förslag! Min fruktan var att sensorn inte skulle klara en sådan bild, men jag ville höra med experterna!

Stort tack!!

Läser nu en artikel i kamera & bild om en fotograf som exponerade i ett år. Men då med metoden hålkamera och papper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.