Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SLR... Vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fey

Medlem
Nu är jag lite förvirrad. Vad innebär SLR egentligen? Vet att det står för Singel Lens Reflex men vad innebär det. Har sett några konstiga förklaringar men inte blev jag klokare av det. Fick nämligen frågan av en tjej om jag hade en SLR kamera, svaret är ingen aning.

Kan någon av er här ute hjälpa mig kanske?
 
Tja... logiskt sett så borde förklaringen vara

SLR = en kamera med ett objektiv och en spegel som reflekterar det ljus som kommer in genom objektivet till sökaren.

Single Lens Reflex

mvh Anders
 
Spegelreflex?

Magnus Wahlgren skrev:
En kamera där man tittar genom det objektivet som sedan tar bilden, genom att bilden speglas till sökaren.

Typ spegelreflex kamera? Eller är det annorlunda?
Om du tar tex Eos1 (eller likande), räknas den som en SLR eller inte?
 
Single Lens Reflex (SLR) heter på svenska ESR, Enögd Spegelreflex.

Eos1, D-70, Nikon FM, Minolta X-700 osv, osv är alla SLR.
 
SLR=Spegelreflex, i princip.
För tusen år sedan fanns tvåögda kameror, en med spegel för sökaren och en för filmen. De skulle kanske kunna kallas DSR (Dual Lens Reflex). "Single Lens" betyder att man bara har ett objektiv för både sökarbild och film.
 
Klarlagt!

Okej, nu tror jag att jag har förstått. Var som jag misstänkte *ler*

Tack allesammans för svaren!
 
o R´et är rätt onödigt med modern teknik, dvs spegeln som mest skramlar o skakar o förstör sikten, så den kommer att försvinna i framtida digitala systemkameror ;-)

/kg som lovar att inte skriva nåt mer på en vecka (fr o m imorgon)
 
Linmajon skrev:
SLR=Spegelreflex, i princip.
För tusen år sedan fanns tvåögda kameror, en med spegel för sökaren och en för filmen.

Tusen år sedan? Är inte tidsperspektivet lite fel? Mig veterligen så är den fotografiska konsten ca 200 år gammal. Vilka kameror är detta? Spegel för filmen och en för sökaren, vad är poängen med detta?
 
SLR = (S)Single (L)Lens (R)Reflex
Precis vad Anders skrev!
Inte alls svårt att förstå!
Läs ordet sakta på engelska och titta på kameran från sidan!
- Det blir på svenska, (E)Enögd - en (L)Lins - ljuset går därigenom - (R)Reflekteras mot en spegel - vidare upp till ett glas eller spegel prisma, för att bilden skall bli rättvänd i sökaren
- alternativet blir den andra "vägen" Du tittar i sökaren - via prismat ner via spegeln rakt igenom linsen!
Testa, håll för linsen, sökaren blir väl då oxå mörk?
Detta gäller alla SLR kameror, både analoga/film eller digitala, samma konstruktion.
Hur kommer då ljuset till filmen eller bildsensorn?
Jo, spegeln fälls upp vid exponeringen, knappt Du hinner uppfatta, ljuset från objektivet går för ett tag inte via spegeln upp till prismat, utan direkt till filmen eller bildsensorn, alltså rakt fram, mycket fräsig konstruktion, urgammal faktiskt!
SLR, "fikon" engelska (används över hela världen)
ELR, motsvarande "fikon" svenska
 
stoltz skrev:
Tusen år sedan? Är inte tidsperspektivet lite fel? Mig veterligen så är den fotografiska konsten ca 200 år gammal. Vilka kameror är detta? Spegel för filmen och en för sökaren, vad är poängen med detta?
ESR, enögd spegelreflex har funnits i många hundra år.
Kameran kom före fotograferingskonsten, tecknare har under lång tid använt en låda med objektiv och spegel för att reflektera upp en (spegelvänd) bild på ett halvtransparent papper.

Det unika med fotograferingen är tekniken att bevara de insamlade ljusstrålarna, inte kameratekniken...
 
mipert skrev:
ESR, enögd spegelreflex har funnits i många hundra år.
Kameran kom före fotograferingskonsten, tecknare har under lång tid använt en låda med objektiv och spegel för att reflektera upp en (spegelvänd) bild på ett halvtransparent papper.

Det unika med fotograferingen är tekniken att bevara de insamlade ljusstrålarna, inte kameratekniken...

En "camera osbcura" menar du. Tittar man på det inlägg som jag kommenterade så nämnde han film. I en "camera obscura" har du ingen film. Den användes, precis som du nämner, av konstnärer och illustratörer.
 
Senast ändrad:
stoltz skrev:
Vilka kameror är detta? Spegel för filmen och en för sökaren, vad är poängen med detta?

Rollieflex var väl störst på tvåögda spegelreflexer på 1950 och 60-talen. Photax har en som som ser likadan ut:
http://www.photax.se/kmrr/seagull/seagull.htm

Varför? Man behöver ingen spegel framför filmen som behöver fällas upp, bara en slutare. Och spegeln bakom sökarobejtivet behöver inte vara rörlig.
 
magnus67 skrev:
Rollieflex var väl störst på tvåögda spegelreflexer på 1950 och 60-talen. Photax har en som som ser likadan ut:
http://www.photax.se/kmrr/seagull/seagull.htm

Varför? Man behöver ingen spegel framför filmen som behöver fällas upp, bara en slutare. Och spegeln bakom sökarobejtivet behöver inte vara rörlig.

Jomenvisst! Detta vet jag redan - Men de kameror du nämner fanns inte för tusen år sedan! :) Läs inlägget jag kommenterade.
 
ANNONS