Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

240 DPI RAW men 300 Jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
hej,

Har alltid undrat varför jpeg har 300 DPI men RAW bara ger 240? Någon som vet? Vill ju ha 300 även i RAW använder RAW 4.5 för Pohotoshop.

Mvh Johan
 
Vet inte varför, men det har ingen som helst betydelse.Du har fortfarande alla pixlar tillgängliga och förlorar ingenting.


/Thomas

Pixlar ja... men jag förlorar ju 60 DPI...

Hittade dock strax efter att jag kunde välja olika bits och DPI via en länk i RAW fönstret. Standard var visty 8bit på 240... Konstigt... Tycker den borde känna av kamerans bitinställningar och gå på det... Men jaja... man kan inte få allt :)

Tack. Mvh Johan
 
Pixlar ja... men jag förlorar ju 60 DPI...

Hittade dock strax efter att jag kunde välja olika bits och DPI via en länk i RAW fönstret. Standard var visty 8bit på 240... Konstigt... Tycker den borde känna av kamerans bitinställningar och gå på det... Men jaja... man kan inte få allt :)

Tack. Mvh Johan


Ja, digitala bilder består av pixlar. Du "förlorar" inga 60 dpi. Dpi kan stå på 1 eller 1000, det spelar ingen roll.


/Thomas
 
Pixlar ja... men jag förlorar ju 60 DPI...

Du har inte förstått vad DPI är. En bild består av pixlar, vilket du säkert vet. Genom att använda DPI "översätter" man antalet pixlar till ett mått, exempelvis i cm eller tum, på papper. 3000 pixlar på ena hållet i en bild är fortfarande 3000 pixlar oavsett vilket DPI-mått du använder. I 200 DPI blir då sidan vid utskrift 38,1 cm och i 300 DPI blir den 25,4 cm.
 
Du har inte förstått vad DPI är. En bild består av pixlar, vilket du säkert vet. Genom att använda DPI "översätter" man antalet pixlar till ett mått, exempelvis i cm eller tum, på papper. 3000 pixlar på ena hållet i en bild är fortfarande 3000 pixlar oavsett vilket DPI-mått du använder. I 200 DPI blir då sidan vid utskrift 38,1 cm och i 300 DPI blir den 25,4 cm.

egentligen vet jag ... men jag bara tänkte helt fel... Jobbat en del med tryck i mina unga dagar... så jag kan inget annat är erkänna att min hjärna lurade mig själv i alla siffror... låter som en kass ursäkt men så är fallet...

blev så blind att jag bara kolla på det jpoeg sa i DPI vs det RAW gav i DPI o tänkte inte pixels när jag såg storleken... my bad... :-/
 
Senast ändrad:
Ja men utskriftstorleken bestämmer man väl när man skriver ut. Som du säker förstår var det bara ett exempel för att visa att man inte "förlorar" något om det står 240 eller 300 dpi.
Utskriftsstorleken bestämmer man när man skriver ut ja, men inte nödvändigtvis upplösningen man vill skriva ut med. Som du säkert förstår var det en liten lustighet som du förväntades begripa genom tillägget av den hånflinande smileyn.
 
Bilder har inte DPI, bildskärmar har inte DPI (vissa/många anger dock felaktigt subpixlarna som dots), kameror har inte DPI, scanrar har inte DPI... behöver jag fortsätta?

DPI är en enhet för _skrivare_, dvs enheter som skriver ut bilder på t.ex. papper.

PPI är en enhet som specificerar hur många pixlar (som bilder är uppbygda av) som ska finnas per tum när datan skickas till skrivaren. De båda är inte beroende av varandra.

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.