Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24" FlexScan S2401WSH WideScreen

Produkter
(logga in för att koppla)
Svart ram säljs mest. Denna bildskärm är en kontorsskärm och inget annat. Men det har du ju redan konstaterat själv verkar det som. TN paneler har inget med foto att göra, om jag ska uttrycka mig tydligt. Du får vad du betalar för.

Vad har du för skärm idag? Om jag vore du, skulle jag spara ett tag till och lägga till en tusenlapp eller två, för att få en skärm med åtmindstone pva panel.

Min allmänna åsikt är att många har VÄLDIGT fina kamerautrustningar. Men vad använder dom för att betrakta sina bilder? Jo, väldigt ofta en enkel, inte särskillt märkvärdig bildskärm. Som dessutom är okalibrerad.

Jag brukar ta en jämförelse när jag pratar med kunder i butiken där jag jobbar. Du köper en jättefin förstärkare och cd-spelare, men springer till Clas Ohlsson och köper högtalare...

mvh
cf

TN paneler har inget med foto att göra, om jag ska uttrycka mig tydligt. Du får vad du betalar för.

Det anser jag vara en ganska stor överdrift. En kalibrerad TN panel kan mycket väl vara bättre än en okalibrerad IPS panel. Sedan är det ju beroende på vad gör för justeringar i sina bilder, är man ute efter att göra exakta justeringar kanske TN panelen inte är så bra men vid enklare (läs grövre) justeringar så funkar den utmärkt. Frågan är sedan som alltid, vad ska bilden användas till? Ska den publiceras på webben, eller skrivas ut, eller bara (som de flesta av mina bilder) hamna i på någon hårddisk?

Jag tycker att det många gånger blir en övertro på all teknik och man missar många gånger vad man ska göra med de saker man köper. Kraven (önskemålen) ska ställas utifrån vad de ska användas till.

Jo det finns en övertro på all teknik, det håller jag med om. Just därför anser jag att man har en större glädje över en bra skärm än ett avancerat kamerahus. Köp ett enklare kamerahus och lägg pengarna på en fin skärm, eller bra optik för den delen. Det är min åsikt.
Många gånger prioriterar människor fel enligt mig. Dom har jättefina kamerahus, men ganska simpel optik, och som sagt, simpla billiga bildskärmar.

Men nu kanske diskussionen tar fel rikning för denna tråd.

Trådskaparen ville ha åsikter om en enkel kontorsskärm(jo det är det). Det är svårt att veta vad för slags svar han förväntar sig...

mvh
cf

Kan ingen ge speca upp de största nackdelarna med TN paneler och de största fördelarna med IPS panelerna, eller liknande. Då får men en bra bild av vad som skiljer dem åt och kan göra en värdering utifrån det.

Jonas

någon fördel med tex grå "ram" mot svart ?

Svart ram ger högre kontrastskillnad mot det ofta ljusa innehållet på skärmyten. Det är alltså vilsammare för ögonen med en grå ram.
Har för mig att ramens färg finns med i någon av TCO-klassingen av bildskärmar. Hittar inget om det nu.
Sen kan man ju tycka att det är snyggare med en svart ram...

Kolla oxo i denna tråd. Den är väldigt lång. Men det står en hel del matnyttigt i den.
/Lars

Det är väl så att jag på alla fronter även kamerahus,objektiv mm ligger väldigt lågt. (D80 med 18-55 kit)

kort & gott, jag är en fattig sak :)

Jag har idag en 19" wide som är sådär

Jag jobbar inte inte med fotografering utan det är en hobby och känner att jag behöver gå upp mig i storlek, skärmen används även till annat än ren retuschering.

Jag är väl medveten om att tn sägs inte vara nått för bilder men då kommer vi till det där igen .. det finns ALLTID bättre. det går alltid lägga till "lite" pengar till . då hamnar vi på 22 skärm från eizo för 98 tusen så har jag kastat pengarna i sjön då jag inte har användning för det.

3800 plus frakt är väl inte överdrivet billigt. Måste du ha 1920x1200? Om man kan spara ner på det kanske man kan få en bättre skärm lämpad för bildredigering...

Storsäljaren från Eizo till bildredigering kostar väl 4k har jag för mig... tror att det var IPS panel på den.

3800 plus frakt är väl inte överdrivet billigt. Måste du ha 1920x1200? Om man kan spara ner på det kanske man kan få en bättre skärm lämpad för bildredigering...

Storsäljaren från Eizo till bildredigering kostar väl 4k har jag för mig... tror att det var IPS panel på den.

Det är vad dom tar den finns för 3100 där jag kan hämta den,
Jag använder datorn till mycket annat med så 24" behövs . och då hamnar man på 1920x1200 alt 1920x1080

vilken storsäljare från eizo med IPS kan man få för 4 k ? inte ne 24" va

samtidigt är 4k över 1500 mer än jag planerat från början?

Senast ändrad:
Jag har en FlexScan S2401W som kontorsskärm och tycker den är väldigt bra som sådan. Bra ljusstyrka och kontrast Om den skiljer sig från den skärm du den skärm som du nämner, WSH, vet jag inte. Jag gör inget "riktigt" fotoarbete men mekar till lite bilder från jobb vi gör och visar dem på större LCD-skärmar. Funkar för mig som kanske inte har "absolut gehör" för färg.
Det är bättre drag i färgerna i min skärm hemma , en 2231W, men den är bara 1680x1050 och den är för övrigt inte jämn i färgåtergivningen fast många prisar den.

Jag har den skärmen hemma, och kalibrar den med spyder. Den fungerar bra för mig som hemma användare. Min andra skärm en Sony är dock nästa lika bra och har ett par år på nacken. Den är kanske inte proffsskärm.

Man skall ju vara riktigt hundra på innan man lägger ut nästan 15000kr på en skärm att alla länkarna är okej. Har man grå väggar i rummet. Rätt kelvin på lampor i taket. Bra grafikkort som skickar en bra signal till skärmen etc.

Jag har heller en sämre skärm och byter lite oftare. För min andra intressen än bara bilder väger över. Som att kunna se en film, mjukvaruutveckling som vill ha "stora" skärm. Dataspel etc.

Jag skulle inte stirra mig blind på att det är visst märke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar