ANNONS
Annons

24-70 och fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

thc

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett 24-70 förra veckan och eftersom det har varit så mycket skriverier om att dom felfokuserar så testade jag mitt objektiv med "linjal-arket" som finns att ladda ned.

Jag såg då att på 70 mm fokuserade det helt perfekt men vid 30 mm började det bli sämre och på 24 mm låg fokus långt bak.

Jag lämnade in det till intervision för kalibrering och har nu fått tillbaks det, 70 mm är samma och 30-24 är något bättre.

Jag har hunnit ta ca 500 bilder varav några med 2.8 på en tegelvägg i vinkel och jag kan inte se att "fokusproblemet" syns på verkliga kort i 100% crop.

Så frågan är,
har det lilla fokusfelet vid 24mm någon praktiskt betydelse ?

Att fokus är perfekt vid 70 mm talar ju för att arket med linjalen fungerar, men är det någon som fått till ett perfekt resultat vid 24 mm ?

/TC

Bilagor

• 70mmföre.jpg
    70mmföre.jpg
    38.2 KB · Visningar: 540
Det där bör du inte acceptera. Fokus ligger ju långt bortom strecket vid 24 mm även efter fokusering. Tänk också på att det mycket väl kan vara kameran som är feljusterad, så det kanske inte hjälper att bara fixa objektivet.

Tillägg: Sen är det där testet med vinklat ark inte särskilt tillförlitligt. Det är bättre att ställa upp några relativt stora objekt på lite olika avstånd från kameran och fokusera på ett av dem, så ser man om fokus hamnar där. Papprets struktur kan räcka för att autofokusen ska hitta fokus även utan streck, och om då fokuspunkten inte sitter exakt där du ser den i sökaren så blir det fel.

Jag har en 24-70 som tidigare var riktigt ruggigt suddig på 24mm på min 1DsMkII. Gluggen skickades till RCC i Mölndal där bakfokus konstaterades, dock inte så mycket att det förklarade resultatet. På uppmaning av RCC skickades då också huset in och där låg förklaringen: även huset bakfokuserade. Det kanske är läge för dig att låta Canon titta även på huset.

Och som Martin säger är testarket tydligen ingen bra metod, det tyckte i alla fall inte Canons tekniker.

Intervision justerade mitt kamerahus (1DmkIIn) för några månader sedan, jag vet inte om det är färskvara så att det behöver justeras igen ?

Jag är ju nöjd med huset och 4 andra objektiv så det borde vara 24-70 objektivet som är fel, men å andra sidan så fotar jag sällan något så nära med full bländaröpnning.

Om man inte skall använda arket, vad kan man då ta som inte har en struktur som kan förvilla AF ?

/TC

PS, jag tog ca 10 bilder på varje brännvidd och resultatet blev ung. det samma på alla bilderna.

Jag är ingen expert, men är tidigare felfokusering på huset åtgärdad så kan man nog utgå ifrån att det inte är en felkälla. Det KAN ju faktiskt vara så att 24-70:n trots justeringen inte ligger helt rätt. En FS-medlem jag tidigare varit i kontakt med var inte nöjd med sin 24-70 efter TRE servicebesök och det slutade med att han fick ett nytt exemplar.

Jag är fortfarande inte helt hundra på att mitt exemplar presterar max, men efter att ha blivit halvt sinnessjuk på att stirra på hundratals testarkbilder i många timmar bestämde jag mig för att nu får det förbaske mig vara nog. Jag är nöjd med hur min 24-70 presterar ute på fältet på 24mm och testarkriggen har begravts långt in i en garderob.

Skippa testarket, ta med dig gluggen ut och testskjut på lite olika objekt. Får du fortfarande bättre skärpa med manuell fokusering än med autofokus, ja, då är nog din glugg fortfarande inte riktigt frisk.

Linjalark att ladda ner?

thc skrev:
Jag köpte ett 24-70 förra veckan och eftersom det har varit så mycket skriverier om att dom felfokuserar så testade jag mitt objektiv med "linjal-arket" som finns att ladda ned.

Lånar tråden lite.
Kan någon vänlig själ ge mig en länk för nerladdning av "linjalark"?
/L

Senast ändrad:
Testa olika avstånd

Man bör även utföra fokustesten på olika avstånd. Av bilderna att döma så befann sig testarket på relativt kort avstånd; prova även att flytta dig lite längre ifrån.

Iofs ska ju objektivet/kameran helst fokusera rätt på alla avstånd på alla brännvidder, jag påpekar bara att avståndet är ytterligare en variabel som kan påverka resultatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar