Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70/2,8 till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okejokej, det låter ju intressant! Jag ska ta lite testbilder här hemma, på vanliga stilleben. Men om det nu kommer fram att där är något fuffels med det, tror du det är lönt att gå till butik/service med det? Med tanke på det låga priset tog jag aldrig försäkring, då att köpa ett nytt kändes billigare än lagning...

Är det yngre än ett år, får du säkert jätteenkelt saken åtgärdat, är det mellan 1 och 3 år blir det litet besvärligare, men knappast omöjligt!

Försäkringar i den branschen är mer till för att förbättra säljarens ekonomi än din...

Per.

Ja okej, det kan stämma. De motargumenten du tar upp för 24-70 är de jag också väger på. Självklart är det en bra optik, men det är tungt och inte extremt ljusstarkt. Jag får väl tänka på saken. Det jag söker är ett objektiv som får in de användbara brännvidderna samt håller måtten i alla lägen. Jag vill gärna ha lite vidvinkel till mina sportbilder, men även den härliga känslan som ett tele erbjuder. Man kan ju inte bli annat än kluven hehe.

Var ute och fotade en liten blomma nyss, där ser man tydligt att den översta bilden inte håller högsta skärpa. De är tagna med f/1,8 - f/2,8 och f/4. Bild: http://i45.tinypic.com/344p1qd.jpg

En del av oskärpan ligger trots allt i att det blir så kort skärpedjup. Just ett sådant motiv blir ju svårt. Det bästa när man skall testa är att fota plant mot t ex ett papper med text eller en tegelmur eller liknande där skärpedjupet får mindre betydelse.

/Frode

En del av oskärpan ligger trots allt i att det blir så kort skärpedjup. Just ett sådant motiv blir ju svårt. Det bästa när man skall testa är att fota plant mot t ex ett papper med text eller en tegelmur eller liknande där skärpedjupet får mindre betydelse.

/Frode

Jo, det är sant. Det stör mig bara att man måste blända upp för att få skärpan, men då mista den fina bakgrunden man annars är ute efter...

Är det yngre än ett år, får du säkert jätteenkelt saken åtgärdat, är det mellan 1 och 3 år blir det litet besvärligare, men knappast omöjligt!

Försäkringar i den branschen är mer till för att förbättra säljarens ekonomi än din...

Per.

Det var en present från förra julen, 2010 då, om jag inte minns fel. Jag tänkte ta mig in till Scandinavian Photo i morgon, se vad de säger.

Tycker också du ska lämna in det för kontroll.

Sen tycker jag du ska kolla på en 35/1.8, 24/2.8 eller redan nämnda 28/1.8. D90 är en bra kamera och har du bara fasta 50 är det helt klart mer värt med mer glas. 35mm på DX blir ju lite längre än en normal på FX. Glas >> Hus i 9 fall av 10. Framförallt med tanke på att D90 är en mycket bra kamera. Hade du haft en D60 hade det varit skillnad ;)

Samma kombo

Jag har samma kombination som du en D90 och ett 50/1,8 och jag är jättenöjd, bilderna blir alltid skarpa. Jag vill däremot också få lite mer brännvidd så jag har beställt ett Tokina 11-16/2,8 det har fått många bra betyg och verkar vara uppskattat av många.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar