Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D vs 8080 vs 20D USM

Produkter
(logga in för att koppla)

c3p0

Medlem
Idag var jag ute och fotade med min far. Han har precis köpt sig en Olympus 8080. När jag kom hem och satt och tittade igenom de bilder vi tagit började jag jämföra bilder på ett motiv vi båda fotograferat. Det är ingen överdrift att säga att jag först blev rätt besviken på vad mina prylar för nära 20kkr presterade jämfört med en kamera för 6500kr lyckades med. Efter att ha skärpt upp min bild i C1 så börjar den bli hyfsad, men borde ändå inte skillnaden vara större? Okej, jag har fått en bättre kamera på många andra sätt för mina pengar. Men bildkvalité är knappast oviktigt :)

Mina bilder är tagna med ett Tamron 28-75mm och med ett UV-filer på.

Crops 100%

Bilagor

• 8080crop.jpg
    8080crop.jpg
    41.3 KB · Visningar: 357
Canon 20D med ytterligare lite USM och leveljusteringar:

Bilagor

• 20dsharp2crop.jpg
    20dsharp2crop.jpg
    30.4 KB · Visningar: 361
Tilläggas kan att 8080-bilden är tagen i jpg med en slutartid på 1/160, 20D-bilden i raw (konverterad med C1) med 1/400. Bländarna var 2.8 respektive 3.2.

Det som bör tilläggas är att din 20D brusar betydligt mindre över ISO200. Men visst ger många digitalkompakter fin kvalitet.

Ta varsin bild med max ISO-värde som 8080:an klarar av och jämför sedan, bara till att börja med. ;)

Att 20D bilden är mer oskarp beror på att den är tagen med bländare 2,8 vilket ger betydligt kortare skärpedjup än bl 3,2 med Olympusen som har en avsevärt mindre sensor och därmed en kortare brännvidd och därmed ett betydligt större skärpedjup.

Bilderna från Olympusen är hårdare skärpta av kameran. Skärpningen av 20D styrs av C1 plus ytterligare program, likaså kontrast och ljuskrurvor när de körs som RAW.

Jag har en Olympus C4040Z och den tar mycket bra bilder.

Men så förbenat seg och slö. Har missat många bra bilder p.g.a. att det tar så lång tid att starta den och lång tid mellan bilderna. Jag kör för det mesta SHQ eller tiff.

Så nu har jag beställt en 20D

Bra att fotosidan.se finns så man kan läsa om olika erfarenheter. Inställningar m.m.

Tamrons 28-75 är ganska mjuk på full öppning, precis som många andra f2.8-zoomar. Har inget med kameran att göra, utan beror helt på objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar