Annons

20D Varför ISO400 i Autoläget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ISO 400 bäst?

lusidor skrev:
I autoläget räknar tillverkaren med att fotografen primärt är intresserad av att bilden är skarp, och mindre bekymrad över den marginella ökningen av bruset vid ISO400. Därför prioriteras möjligheten till snabba slutartider.

Det finns tydligen anledning att använda ISO 200-400 även vid "seriös" fotografering. Kolla den här artikeln av Lars Kjellberg. Kontentan är att om man fotar i RAW så får man större exponeringstolerans vid 400 än vid 100 ISO. Det går att "återerövra" information vid RAW-konverteringen som klippts bort i hög och lågdagrar.

Är det någon som vet om kameran kan utnyttja detta förhållande på något sätt om man kör JPEG direkt ur kameran?

Själv kör jag ISO 200 RAW som standardinställning.

/ Leif

Just de bilder och delutsnitt som kan ses ovan (och som nu någon snarkar till) är grunden till Lars text. Dvs tillsammns har vi resonerat oss fram utifrån en test jag gjorde från 50-3200iso med 5d.Eftersom Lars är en duktig pedagog så har han även försökt illustrera vad som händer.


I tråden om brus hos 5d och Nikon 200 http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55259&perpage=15&pagenumber=26
finns förklarande bilder .

På frågan om du kan utnyttja detta (headroom) med jpg ut från kameran så blir svaret nej.Kamerans programvara sätter yttergränserna och klipper/kastar därmed resten av informationen i en jpg bild

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Kan det inte vara kul att förstå exponering/iso och vad det innebär?
Mikael
Fan, nu väckte du mig, Mikael.....
Jo, absolut; men det är så olika fråm kamera till kamera. En som absolut inte diskuterar fabrikat och modeller är Gamle Erik. Modern eller dottern? Ja vad tycker du?. ISO upp och ner är Nik/Can upp och ner. Kolla dina egna fotos, med din kamera. Vad tycker du?
Jag tycker det går emot natt; vad tycker du?
ZZZZZ Erik
 
Innan du somnar igen, vad jag försöker förklara är att du kan se skillnad på dina kottar, bara du vet hur du skall göra och vad du skall se efter.
God natt på dig
Mikael
 
macrobild skrev:
Innan du somnar igen, vad jag försöker förklara är att du kan se skillnad på dina kottar, bara du vet hur du skall göra och vad du skall se efter.
God natt på dig
Mikael
Och... dina kottar...dom ser ju du Mikael......
Nu ser jag inga kottar als... med eller utan Canon
Hunden sover; klok jycke :))
Nat på nytt Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.