Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och Sigma 70-200 2,8 EX APO HSM, funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Eftersom jag haft fokuseringsproblem med min 70-200 i kombination med min nyinköpta 350D, så har jag mer eller mindre bestänt mig för att utnyttja den möjlighet jag har att lämna tillbaka den och lägga pengar emellan för en 20D.
Men först vill jag höra från någon som kör den kombinationen så att det inte blir samma sak igen.
Tacksam för information om ni kör det med framgång eller om ni haft problem.

Tack på förhand
 
Jag har både 20D och sigman och tycker det funkar väldigt bra. Köpte sigman beg.

/Daniel
 
Skulle det föreligga något generellt problem med 350d och den gluggen? Jag har nämligen för avsikt att köpa just en sådan. Eller du har haft otur med dina ex?

Håkan Erlandsson
 
Jag kör den gluggen som standard på min 20D och det fungerar kanon!! Har nog tagit 3000 bilder men den sedan jag köpte Sigman 70-200 för en månad sedan. Jag tycker den kombinationen är bra, måste testa objektivet på 350'n oxå och se om jag har några problem med den.
 
Tack för kommentarerna.
Skönt att veta att det funkar för en del för då går det åtminstone att fixa. Jag var mycket imponerad av gluggen på min 300D och jag vill ha samma skärpa igen. Jag vet inte om det är ett generellt problem med 350D men min glugg fokuserar fel på den trots att den funkade perfekt på 300D, se min andra tråd om frontfokus.
Jag har varit 350D ägare i 5 dagar nu och med min andra glugg funkar det bättre men inte riktigt bra.
Det var väl fokusproblemen som gjorde mig tveksam till kameran och jag känner ingen glädje med den, det hade nog varit annorlunda om den levererat dom bilder jag trodde den skulle göra men det har den inte gjort.
Dessutom saknar jag formatet på den gamla kameran och vill ha något att hålla i.
 
BugEyes skrev:
Tack för kommentarerna.
Skönt att veta att det funkar för en del för då går det åtminstone att fixa. Jag var mycket imponerad av gluggen på min 300D och jag vill ha samma skärpa igen. Jag vet inte om det är ett generellt problem med 350D men min glugg fokuserar fel på den trots att den funkade perfekt på 300D, se min andra tråd om frontfokus.
Jag har varit 350D ägare i 5 dagar nu och med min andra glugg funkar det bättre men inte riktigt bra.
Det var väl fokusproblemen som gjorde mig tveksam till kameran och jag känner ingen glädje med den, det hade nog varit annorlunda om den levererat dom bilder jag trodde den skulle göra men det har den inte gjort.
Dessutom saknar jag formatet på den gamla kameran och vill ha något att hålla i.

Du får väl reklamera kameran så att dom fixar till focusproblemen....

Jag hade backfocusproblem med min D70 och det var värre på stora brännviddet.

Efter justeringen funkar det utmärkt.

Det finns inget som säger att en ny 20D skulle vara bättre justerad från fabrik.
 
Jag trivs ändå inte med 350D så det får bli 20D i alla fall, Vill ha en kamera jag trivs med och som fungerar så jag kan sluta stula med tekniken och ta bilder i stället.
 
BugEyes skrev:
Jag trivs ändå inte med 350D så det får bli 20D i alla fall, Vill ha en kamera jag trivs med och som fungerar så jag kan sluta stula med tekniken och ta bilder i stället.

Då blir du säkert nöjd med 20D eftersom den är ljusår bättre när det gäller ergonomin samt att du har lite bättre prestanda i övrigt.

Så har du möjlighet att lämna tillbaka den trots att du använt den så gör det.
 
Nästan allt är bättre på 20D, men köp inte ett batterigrepp utan att testa först - helst på stativ med tele eller macro ...

/AFE
 
Tack,
Jag har inte tänkt att köpa batterigreppet, bara huset. Har läst åsikterna om greppet här och på andra forum och det verkar inte vara kvalitet i paritet med själva kameran. Det enda jag behöver just nu är ett hus som lirar med mina gluggar och ett extra batteri så har jag den utrustning jag vill ha. Nja, sen är det ju förstås det där lätta reseobjektivet och den där 1,4X convertern till 70-200an. Vem försöker jag lura? Det kommer aldrig att sluta finnas fler prylar jag vill ha, men inte ett batterigrepp för en 20D är stor nog ändå åt mig.
 
Du kan du skatta dig lycklig. Jag gillar inte att köra utan grepp och handlovsrem, men BG-greppet till 350D är faktiskt bättre.

20D med mitt beggade 70-200 fungerar hur fint som helst, men problemet är att du kan aldrig vara garanterad att det fungerar fläckfritt, beroende på hur din glugg/hus är kalibrerat.

Har du otur kan det skilja på 70-200 och 20D också, men å andra sidan kan det fungera utmärkt.

När Canon kalibrerar brukar de vilja att man skickar in gluggarna också i samband med kameran, så det borde fungera även med sigman även om det säkerligen inte gör något åt gluggen. Å andra sidan anlitar Canon ju andra verkstäder för sin service så...
 
Nu har jag bytt kamera och är 20D ägare i stället, känns bättre för mig med den kameran.
Har precis hunnit testa fokuseringen med nya kameran på det där testpappret. Fokusproblemen kvarstår med 70-200an på precis samma sätt som på 350D så det är uppenbarligen fel på gluggen. Får ny glugg och hoppas det löser problemet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.