Annons

20D - Min beställning som nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu efter mycket funderingar ändrat min beställning från 20D med Kitobjektivet till nedanstående. Finns det någon vänlig skäl här som kan säga om det är något som saknas (då jag först vill känna mig för) för en komplett nybörjare?

Eller ska jag ändra tillbaka till Kitobjektivet igen om det inte är så stor skillnad mot 17 - 85 och Kitobjektivet........ Ja, jag är förrvirrad och osäker... :))

EOS 20D huset.
EF 50/1.8
EF-S 17 - 85
Canon EW-73B (motljusskyddet)
Hoya Pol cirk 67mm HMC Super

Enligt min leverantör (som är en grossist/distributör) kommer de få in husen i slutet av den här månaden, alternativt i mitten av november så jag kan fortfarande ändra mig.

Mvh
Bosse
 
Har du fyllt din budget för ett kameraköp, eller kommer du komplettera med flera objektiv inom en rimlig framtid?

Tanken slog mig bara när jag såg kombinationen av att du är "komplett nybörjare" och inköpet av en 20D.

Visst... 20D är ett kanonfint hus, men med en 300D hade du haft några tusenlappar "över" att lägga på mer/bättre optik istället + ett stativ och en extern blixt.

Jag känner bara att du kanske skulle ha mer glädje av ett par olika brännvidder och ett enklare hus som du till en början kan ha att lära dig grunderna och tekniken på.


Mvh //Peter
 
Hej, och tack för ditt svar.

Ja, du har ju onekligen en poäng. Naturligtvis finns en budget men jag kommer säkerligen köpa mer objektiv inom en snar framtid om jag känner att det är motiverat. Kommer nog då främst se på beg.marknaden. Men än så länge vill jag se vad de här för mig.

Skälet till att jag valt 20D är att jag kan köpa den till en rimlig peng i och med att en av våra leverantörer har den i sitt sortiment. Sedan har jag även en fru som ska lägga sig i :) och en ny kamera om ett par år är nog inte att tänka på....Även om jag skulle känna att jag utvecklats och har behov av en ny. Med 20D tror jag nog att jag klarar mig väldigt långt - även om utvecklingen e t c går framåt.

Stativ har jag redan och extern blixt står på inköpslistan inom kort

Om vi bortser från dessa synpunkter - är objektiven som jag valt "dåliga" i och med att du bl a skriver bättre optik? Men det hänger kanske samman med budget.....

Återigen, tack för ditt svar.

Mvh
Bosse
 
Jag vet inte om det var underförstått eller om du bokstavligen är komplett nybörjare, men du saknar minneskort i listan. Annars riskerar du ett rungande antiklimax när du ska sätta igång att plåta.

Oavsett så vill jag tipsa om att ett rejält minneskort tex 2gb, bildfilerna blir ganska stora om du ska spara dem i RAW (vilket är det bästa formatet, som ger dig bäst förutsättningar att efterbehandla bilderna).

I övrigt tror jag att du kommer att gilla paketet.
 
Hej,

Jo, minneskort har jag beställt :)
1 GB, x80.

Ang RAW-filer: Vilka program jobbar man där med?

Mvh
Bosse
 
Jag beställde liknande men utan kit-objektivet och med ett neutralt UV-filter till Ef-s 17-85 som en billig försäkring mot repat objektiv.
 
Hans, tack för tipset!

Har aldrig tänkt den tanken. Ska beställa ett sådant också :)

Har du varit nöjd i övrigt med "ditt" paket eller känner du att du redan nu saknar något?

Mvh
Bosse
 
Hej Ola,

Jo, du får ju gärna fråga :)

Tyvärr vill jag inte svara på det då jag köper från en leverantör som är grossist/distributör till bl a fackhandeln. Skulle jag lägga ut priserna här så är det inte affärsmannamässigt vilket jag tror att du förstår och respekterar.

Skälet till att jag kan köpa från dem (eller rättare sagt, jag kan inte privat köpa från dem utan det går via företaget jag arbetar för) är att vi är återförsäljare för dem.

Men nu kom vi ju lite utanför tråden :)

Mvh
Bosse
 
Gud så kul för dig och grattis till bra prylar.

50 1,8 är det bästa köpet och det du kommer du aldrig va missnöjd med.

Som sagt så stativ vore riktigt bra att ha och då inte bara tripod utan en monopod oxå.

Personligen e jag lite anti till för stora minneskort då dom gör att man bara skjuter en massa bilder i onödan...jag föredrar att ha ett något mindre (256 eller 512) så man tvingar sig att lägga mer tanke bakom bilderna och inte springer runt och skjuter automateld överallt. Med 20D finns ju risken för det...

:)

För att komplettera din samling skulle jag satsa på en fast 100 eller 70-200 vid senare tillfälle. Vad det gällewr blixt och ljusstyrka på objektiven får budget och användning styra. Anars kan ju en reflexskärm va bra att ha utan nån större kostnad eller en väska...

Själv är jag sugen på 70-200 som nästa inköp, men vi får se när plånboken godkänner det...
 
Åsvik skrev:

Som sagt så stativ vore riktigt bra att ha och då inte bara tripod utan en monopod oxå.

????? Vad är detta för något? Jag har ett stativ som jag köpte för ca 1000:- och det hoppas jag räcker.......

De objektiv som du nämnde är bland annat det som jag sett på :) Men det får bli ett senare köp som sagt då jag vill "känna" mig för och därefter komplettera med det som ev. saknas. Men ett riktigt bra Tele står redan nu högt på önskelistan....

Mvh
Bosse
 
Kanske byta ut 18 - 85 mot 17 - 40 4L. Nästan samma pris. Det du missar är intervallet 50>85 och IS. Men utan att ha sett 18 - 85 så tror jag att du får ett bra mycket bättre objektiv med 17 - 40 samt att du kan använda det till kamror med större sensorer om du skulle byta i framtiden.
 
Patrik,

Människor som dig ger oss "Vele Pettrar" sömnproblem..... :)))

Onekligen är 17 - 40 4L ett bra objektiv. När det gäller 17-85 IS objektivet så har jag bara sett en recension och det var ju godkänt. Är det någon annan här som har testat det, eller har det, och var/är nöjd?

Kim
Tack för du klarade ut min förvirring.

Mvh
Bosse
 
Bozi skrev:
Patrik,

Människor som dig ger oss "Vele Pettrar" sömnproblem..... :)))

Onekligen är 17 - 40 4L ett bra objektiv. När det gäller 17-85 IS objektivet så har jag bara sett en recension och det var ju godkänt. Är det någon annan här som har testat det, eller har det, och var/är nöjd?

Kim
Tack för du klarade ut min förvirring.

Mvh
Bosse

Förlåt det var inte meningen :)

Vet precis hur det är! Har precis kommit ur min period :)

Var i samma dilemma, hade satt upp mig på 18 - 85 som för att ha som ett allround objektiv samt att jag med denna skulle få en hyfsad vidvinkel trots 1,6 faktorn. Vill dock ha större bländare så jag valde istället 16 - 35/2,8L pluss några fasta brännvidder.

Frågan är hur du använder din kamera. Behöver du bekvämligheten med en zoom eller är det ok att fotzooma lite mer och bära på något extra objektiv ibland. Vinsten blir ju att du kan få ut "bättre" bilder från din kamera.
 
du är nybörjare så kör på kitobjektivet. alternativt köp en 300D istället och sup upp resten av pengarna.
 
Jag tror nog, om jag ska döma av min tidigare fotograferingserfarenheter, att jag är ganska bekväm av mig :)

Så därför lutar det åt att jag "behåller" min beställning. Jag kommer nog även fotografera djur och människor mest i dagsljus och utomhus. Därför är, med min ringa kunskap, så stor bländaröppning inte lika nödvändig. Men jag kan ha fel?

Men jag ska aldrig säga aldrig - "fotospöket" :) kanske kommer i natt, eller någon annat natt, och viskar 17 - 40 4L, 17 - 40 4L. Då vet jag inte vad som kan ske..... :)))

Mvh
Bosse
 
"fotografera djur och människor mest i dagsljus och utomhus" kan du göra med precis vilken kamera som helst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.