ANNONS
Annons

20D Hela filnamnet till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Lakrits

Aktiv medlem
Hur får jag med hela filnamnet på 20D-filer vid överföringen till datorn,
tex 101_1086. Jag får bara in IMG_1086 och den filen blir ju föga unik. Så jag måste byta namn
på alla filerna och själv skriva in 101??

Menar du mapparna 101,102 osv...
Använd kortläsare om du vill flytta mapparna med innehåll.

Har för mig att man måste använda Canons egna program och tanka direkt från kameran för det - har ingen 20D men ett par andra Canon och då är det så. Använder du kortläsare blir det inte som du vill ha det. Dock tycker jag personligen att kortläsare är att föredra och själv brukar jag ändra filnamnet (med Breezebrowser) till datum_klockslag_ev extrasiffra_kameramodell (extrasiffran för de filer som är tagna samma sekund).

Lakrits skrev:
Hur får jag med hela filnamnet på 20D-filer vid överföringen till datorn,
tex 101_1086. Jag får bara in IMG_1086 och den filen blir ju föga unik. Så jag måste byta namn
på alla filerna och själv skriva in 101??
En variant, om du accepterar parentestecken, är att (efter överkopiering till hårddisken) i Utforskaren markera alla aktuella filer. Därefter högerklickar du på den "första" filen och väljer "Byt namn". Om du då anger nya namnet till 101_ kommer alla filer att döpas till 101_, 101_(1), 101_(2) osv. Funkar gratis och du behöver inget extra program just för detta. Sen är det en annan sak att om du vill ha ytterligare förändringar så tycker jag att Mikael Relbe har ett genomtänkt bildflöde på http://www.relbe.se/om/index.html .

StaffanH skrev:
Verkar vara ett bra litet program, men det verkar inte funka med RAW.. tyvärr..

Staffan

Det är nog bara kontakta utvecklaren och förklara hur fantastiskt populärt hans lilla program skulle bli om den hanterar Canon RAW. För 20D är det ju inga problem, det finns ju en riktig JPEG att plocka info från. Det man skulle behöva införa är ju att man kan ha olika kataloger för RAW & JPEG.
Tyvärr har jag en 10D så det är inte lika smidigt, jag har dock tittat lite på om man kan extrahera JPEGen på något smidigt sätt... eller helt enkelt nöja sig med att den sorterar och döper om RAW filen.

wikman skrev:
Det är nog bara kontakta utvecklaren och förklara hur fantastiskt populärt hans lilla program skulle bli om den hanterar Canon RAW. För 20D är det ju inga problem, det finns ju en riktig JPEG att plocka info från. Det man skulle behöva införa är ju att man kan ha olika kataloger för RAW & JPEG.
Tyvärr har jag en 10D så det är inte lika smidigt, jag har dock tittat lite på om man kan extrahera JPEGen på något smidigt sätt... eller helt enkelt nöja sig med att den sorterar och döper om RAW filen.

Breezebrowser drar ut jpeg ganska smärtfritt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar