Advertisement

Annons

20D har något problem med skärpan!?

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Hej!

Jag har plåtat med 2 stycken 20D ett tag nu, och upplever att det blir problem med skärpan, och framför allt skärpedjupet. Detta har inte bara hänt med en kamera utan, med de båda som jag fotar med. Jag har använt canons efs17 - 80 (eller 85 kanske) zoom med bildstabiliseringen på. Men även en del fasta gluggar som 35mm och 50mm. Mestadels har jag fotat i sudion. Mycket med bländare 11 - 22. Skärpan vill ine gå igenom hela bilden. Och när man kör med f://22 borde de ineta vara några problem att få ett skärpe djup från mellan 1-2 meter inte heller med f:// 11 eller 16. Men så blir det inte. Isället är vissa delar skarpa och andra oskrpa.

För övrig plåtar jag alltid i raw format, och har bland annat provat Photoshops egna raw-program, capture one. För at se om det är skillnader men skärpan blir lika dålig. Är det någon som har upplevt samma problem.

Jag har även en 350D som ger mycket bättre skärpa, med samma optik, och även med dn bedrövliga kitopttiken (18-55)
Sitter där något gammalt i 20D som gör att skärpan blir skit ibland? Eller känner du igen dig?

Obs! Jag har helt säker på att det inte är okulret eller något sådan som är fel inställt. Inte heller går det att lägga en oskarp mask, så att det bli bra. Bilden få en oskarpa av dålig kvalitet helt enkelt!

Känner du igen dig? Är nått fel? Eller är 20D en kamera med gammal oduglig teknik?
 
låter skumt

Skulle tro att många här misstänker att du gör något fel eller att du inte har alla hönsen hemma. För att undvika detta och för att få vettiga synpunkter bör du nog lägga upp lite testbilder tagna vid samma tillfälle med samma optik på samma motiv.

Har själv en 20D och har aldrig tidigare under 26 år fått skarpare bilder än nu.
 
pointzero skrev:
Hej!

Jag har plåtat med 2 stycken 20D ett tag nu, och upplever att det blir problem med skärpan, och framför allt skärpedjupet. Detta har inte bara hänt med en kamera utan, med de båda som jag fotar med. Jag har använt canons efs17 - 80 (eller 85 kanske) zoom med bildstabiliseringen på. Men även en del fasta gluggar som 35mm och 50mm. Mestadels har jag fotat i sudion. Mycket med bländare 11 - 22. Skärpan vill ine gå igenom hela bilden. Och när man kör med f://22 borde de ineta vara några problem att få ett skärpe djup från mellan 1-2 meter inte heller med f:// 11 eller 16. Men så blir det inte. Isället är vissa delar skarpa och andra oskrpa.

För övrig plåtar jag alltid i raw format, och har bland annat provat Photoshops egna raw-program, capture one. För at se om det är skillnader men skärpan blir lika dålig. Är det någon som har upplevt samma problem.

Jag har även en 350D som ger mycket bättre skärpa, med samma optik, och även med dn bedrövliga kitopttiken (18-55)
Sitter där något gammalt i 20D som gör att skärpan blir skit ibland? Eller känner du igen dig?

Obs! Jag har helt säker på att det inte är okulret eller något sådan som är fel inställt. Inte heller går det att lägga en oskarp mask, så att det bli bra. Bilden få en oskarpa av dålig kvalitet helt enkelt!

Känner du igen dig? Är nått fel? Eller är 20D en kamera med gammal oduglig teknik?


Du bländar ner optiken så mycket att du får försämrad återgivning. Din optik har max återgivning runt 5.6-11 beroende på vilken du använder. Din kamera och sensor har max detaljåtergivning upp till motsvarande bl 11. Därefter får du försämring pga diffraktion. Eftersom du söker skärpedjup samt skärpa så bör du skaffa dig gluggar som är avsedda för detta, tilt/shift optik där du kan beräkna och lägga skärpeplanet samt skärpedjup efter det du fotograferar av.. Nu är inte 20d direkt avsedd för dessa optik pga sin cropfactor på 1.6.
Att en 350 skulle ge bättre återgivning än 20d är inte möjligt, dvs under samma förutsättningar och kamerorna är friska..

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag har kikat igenom vilken bländare jag använt på mina bilder. En bild som jag har i mitt album under porträtt, upplever jag samma sak. På den bilden användes bl 9. Finns öven på bilder med bl 7,1. Och det sker enbart på bilder där ett skärpedjupbehövs. Skall försöka få upp en bild som exempel, Under dagen!
 
Idag blev det uppenbart!

Det finns något skit i 20D som försämrar skärpan! Hade med mig 3 kameror idag. 2 sycken 20D och en 350D. Samma optik på alla, samma inställningar.

Fotade en modell på stranden med pro-7b blixt. Vi konstaterade alla samma sak! Skärpan var avservärt sämre i 20D. Trots att fokus lagts på rätt ställe, kunde andra delar av bilden vara något skarpare, eller så var bilden allmänt oskarp. bländaren som avnvämdes var 5,6 - 8 - vilket skulle vara den optimala bländaren för en dslr.

Det slutade med att enbart 350D användes. Många tänker att det kan vara fel på min 20D, men att det är fel på två sycken är ints så troligt.

Kan det kanske vara så att det sitter något filter framför sensorn i 20D? Som bidrar till detta?

Kolla på följande bild:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=639569

Focus är satt på modellens ansikte (100% Säker). Men skärpan är bättre på katten. Hur kan detta var möjligt? Detta skedde på alla bilder från den plåtningen. Men kameran har uppvisat samma tendenser på andra plåtningar.

Något spökar helt enkelt i 20D
 
Jag tror som D20 ägare(och inte helt ensam om det) att du behöver lite mer träning på din kamera.

Att katten fick fokus i sista bilden kan bero på:

* AI Servo läge o katten rörde sig(mot kameran troligen)

* Fel fokuspunkt vald. Om du kör i autoläge så gäller det att VERKLIGEN titta vilka punkter som blir valda när du trycker ner

För att få hela scenen skarp i det ganska trånga utrymme du fotade i så gissar jag att du skall upp på f11+

Om du är orolig för att kameran inte fokuserar som den skall, lägg ut en rak linjal och fäst fokus på en känd punkt. Fota den punkten med stigande F, från 5,6 till 16 eller så. Kontrollera fokuspunkt och skärpedjup.

Lycka till.

Mvh Lazze
 
jag brukar använda bara en fokuspunkt och väljer den i mitten för att vara säker på var fokusen ligger och sen rykta om kameran, annars är det risk att fokusen hamnar utanför huvutmotivet som i detta fallet är modellen.
 
Hej Kim!

Att det sitter ett AA-filter framför sensorn på 20D är ju ingen hemlighet. Det finns där bl.a. för att minska moiré-effekter. Tyvärr får det ju också den bi-effekten att det försämrar skärpan något vilket gör att man alltid måste räkna med ett behov av att efterskärpa bilden. Jag kan ha fel, men jag är ganska säker på att det filtret även finns på 350D m.fl. DSLR.

Oavsett det så skall ju inte det filtret göra att skärpan hamnar i fel plan, då är det något annat som är fel. Har du använt samma glugg till båda 20D-husen? Ett alternativ kan ju då vara att gluggen behöver trimmas in mot huset. Det finns ju (tyvärr) toleranser i justeringarna så även om gluggen funkar på ett hus är det ingen garanti för att den funkar på ett annat utan justering.

Vad som är fel på din toa-bild är svårt att säga, men enligt din info har du ju tagit den med en 350D. Vilken glugg, avstånd, bländare mm har du använt? Har du bilder från strandplåtningen som du lägga upp som exempel på ditt 20D-problem?

/Arne
 
Jag använder också den mittersta focusfunkten för att vara säker som "Jóhannes H Steingrímsson" gör, och det blir kanon.
 
wilderbeast skrev:
Jag använder också den mittersta focusfunkten för att vara säker som "Jóhannes H Steingrímsson" gör, och det blir kanon.

Jo, det är ju rätt. Den centrala fokuspunkten har ju en större noggrannhet vid stora bländaröppningar på 20D, från 2.8 och uppåt om jag minns rätt.

Men även detta förfaringssätt har sina risker. Om man jobbar med litet skärpedjup, ex.vis. vid makrofoto eller porträtt med stor bländare, finns det ju en risk att man "flyttar" skärpeplanet när man komponerar om efter att ha fokuserat. Jobbar man med stort skärpedjup minskar ju klart risken, men man måste nog alltid ta hänsyn till det. Och i det fallet använder man ju ofta liten bländaröppning och kan lika gärna använda en annan fokuspunkt.
 
Arne S skrev:
Hej Kim!

Vad som är fel på din toa-bild är svårt att säga, men enligt din info har du ju tagit den med en 350D. Vilken glugg, avstånd, bländare mm har du använt? Har du bilder från strandplåtningen som du lägga upp som exempel på ditt 20D-problem?

/Arne

Infon blev lite fel den är tagen med 20D

Bl. 7,1. Skärpan är stäld med en punkt på huvudet. Bilder från standplåtningen kommer nog i kväll. Gluggen är EFS 17 - 85 usm is.

Förstår att många tänker att jag har gjort något fel, men så är inte fallet (är helt säker). Det är inte bara jag som använt denna kamera, och de andra har märktsamma sak.
 
Ziden skrev:
Jag tror som D20 ägare(och inte helt ensam om det) att du behöver lite mer träning på din kamera.

Att katten fick fokus i sista bilden kan bero på:

* AI Servo läge o katten rörde sig(mot kameran troligen)

* Fel fokuspunkt vald. Om du kör i autoläge så gäller det att VERKLIGEN titta vilka punkter som blir valda när du trycker ner

För att få hela scenen skarp i det ganska trånga utrymme du fotade i så gissar jag att du skall upp på f11+

Om du är orolig för att kameran inte fokuserar som den skall, lägg ut en rak linjal och fäst fokus på en känd punkt. Fota den punkten med stigande F, från 5,6 till 16 eller så. Kontrollera fokuspunkt och skärpedjup.

Lycka till.

Mvh Lazze

Förstår dina misstankar om att jag har gjort fel på något sätt. Men AI Servo har inte varit på. Dessutom har jag använt den mittersta fokuspunkten. Jag är medveten om bländaren bör ha varit 11+ för att få hela scenen skarp, men syftet var inte det. Jag ville ha mest skärpa på modellen. Men så blev det inte.

Skall göra det testet du sa.
 
pointzero skrev:
Infon blev lite fel den är tagen med 20D

Bl. 7,1. Skärpan är stäld med en punkt på huvudet. Bilder från standplåtningen kommer nog i kväll. Gluggen är EFS 17 - 85 usm is.

Förstår att många tänker att jag har gjort något fel, men så är inte fallet (är helt säker). Det är inte bara jag som använt denna kamera, och de andra har märktsamma sak.

Du behöver inte alls ha gjort något fel, Kim. Det har väl hänt förr att det varit fokusproblem av andra orsaker än handhavandet. Däremot bör man ju försöka utesluta andra orsaker innan man skickar iväg prylarna. Som jag sa i mitt tidigare inlägg kan en glugg funka bra på ett hus men inte på ett annat, det kan ju vara så i ditt fall.

Lazzes idé till fokustest kan vara bra, men det är lätt att man får fokuspunkten på fel ställe eftersom kamerans verkliga fokuseringspunkt är större än den lilla rutan. I mitten är den dessutom korsformig. Ett alternativ är att du börjar med att fota en tidning eller något annat som du fäster upp på väggen så jämnt som möjligt. Använd sedan stativ, självutlösare, spegeluppfällning och lite olika bländare. Blir resultatet bra då så är det ju ok. Blir det inte bra kan du gå vidare med Lazzes idé för att se om den fokuserar bakom eller framför. Bara en tanke.

/Arne
 
Vet inte vad det beror på, men var glad! Av kommentarerna att döma är det ju fokuset på katten och dess frågande min som gör hela bilden.

Vilket även jag instämmer i, men varför du får skärpan så vete katten :)

Objektiv, kan det ju vara. Kanske skulle prova mer vidvinkel?
 
bloo skrev:
Vet inte vad det beror på, men var glad! Av kommentarerna att döma är det ju fokuset på katten och dess frågande min som gör hela bilden.

Vilket även jag instämmer i, men varför du får skärpan så vete katten :)

Objektiv, kan det ju vara. Kanske skulle prova mer vidvinkel?

Jo det hjar du jäkligt rätt i, skall nog vara glad att det blev som det blev. Sen kan jag alltid skita i att använda min 20D. Trivs bättre med 350D, eftersom jag har batterigrepp till den.

Ps. Hade 17mm vidvikel vid plåtningen. Ds.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.