ANNONS
Annons

20D-frågor för bättre bilder. Underexponering -jättebrusigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
När jag fotar inomhus med 20D och 50/1.8 och bilderna blir lite mörka, blir dom jättebrusiga även vid ISO 100. Röda hudfärger blir utsmetade. Fotar i jpg, ser att jag kör med dessa inställningar:

+1 kontrast
+2 skärpa
+2 saturation
-1 color tone

Det är alltså i raw jag måste köra? Har en känsla av att det ändå kommer bli brusigt/smetigt?

Ville bespara tid på efterbehandling när man kan ta en 400 bilder på en dag.

En fråga till:

Vilken slutartid bör jag köra för att undvika skakningsoskärpa? Får för mig att en del bilder blir oskarpa på 1/brännvidd, både med fast 50/1.8 och lånat 70-200/4L.

Borde 1/125s vara tillräckligt för 50mm eller ska man köra på än snabbare?

På 200mm är det då 1/350s minst som gäller?

Ifall ljuset är tillräkligt, finns det någon nackdel med att köra med jättesnabba slutartider?

Du måste vitbalansera. Fotografera av ett vitt papper eller prova att ställa in 2800 Kelvin. Då borde färgerna bli renare och hudtonerna mer neutrala.

Genom att vrida upp mättnaden (saturation) och kontrast så förvärrar du situationen. Jag skulle rekommendera att du nollar mättnaden.

För bästa bildkvalitet bör du också sätta ner skärpa så mycket du kan och sätta kontrasten på 0 eller minus ett. Lite beroende på hur mjukvaran är gjord så blir kvaliteten bäst på kontrast 0 eller på minimum. Med för hög kontrast kommer du att förlora detaljer i det ljusaste och mörkaste.

Med RAW kan du göra alla dessa inställningar i efterhand med full kontroll. Men det tar ju mer tid.

Skärpa bör du först lägga på när du vet vad du ska använda bilden till. Men spara en originalfil utan pålagd skärpa.

Lövet skrev:
En fråga till:

Vilken slutartid bör jag köra för att undvika skakningsoskärpa? Får för mig att en del bilder blir oskarpa på 1/brännvidd, både med fast 50/1.8 och lånat 70-200/4L.

Det är en bra regel, men gäller för den analoga tiden då man inte blåste upp sina bilder lika extremt som idag. Tittar man riktigt noga på sina bilderär det extremt snabba tider eller ännu hellre stativ som gäller för att få maximal skärpa. Du bör också fälla upp spegeln i kombination med självutlösare.

Prova det och du kommer att bli förvånad över skärpan.

Ifall ljuset är tillräkligt, finns det någon nackdel med att köra med jättesnabba slutartider?

Du riskerar att få sämre skärpa genom att du använder en större bländare. Blädnare 5,6-11 brukar vara optimalt för bästa skärpa på digitala systemkameror med den här sensorstorleken.

Tack så mycket, jättebra svar..

Det ante mig att det var något med slutarhastigheten också. Inbillar mig att det blivit värre när jag bytt från 300D till 20D också. I 20D smäller det till mera.

Ska jag köra med uppfälld spegel även utan stativ? Är det Mirror Lockup "Disable" eller "Enable" som gäller då?

Lövet skrev:
Det ante mig att det var något med slutarhastigheten också. Inbillar mig att det blivit värre när jag bytt från 300D till 20D också. I 20D smäller det till mera.

Nja. Det tror jag inte på. Öva istället på att hålla stilla och trycka av mjukt. Det är lätt att man stressar med pekfingret med 20D om den är inställd på seriebildstagning och man vill ta en bild bara. Ställ in på enbilsläge.

Ska jag köra med uppfälld spegel även utan stativ? Är det Mirror Lockup "Disable" eller "Enable" som gäller då?

Hur ska du då kunna se vad du fotograferar?
Enable = på
Disable = av
Så Enable med stativ och Disable på frihand.

Kan du inte ställa in språket till svenska?

Okej, jättebra,

Har inte använt spegeluppfällningsfunktionen tidigare, men märkte vid enable att man kan trycka av en gång till så ser man igen.

Vet inte om jag ska köra enbensstativ på bröllopsfotning eller inte?

Lövet skrev:
Vet inte om jag ska köra enbensstativ på bröllopsfotning eller inte?

Det kan absolut vara bra. Men utan kulled eller stativfäste på gluggen kan det bli svårt att ta höjdbilder.

Ett tips. Läs bruksanvisningen mycket noga.

froderberg skrev:
Det är lätt att man stressar med pekfingret med 20D om den är inställd på seriebildstagning och man vill ta en bild bara. Ställ in på enbilsläge.
Känner några + läser här på FS om många som alltid har seriebildstagning inställt & kan inte förstå det.

Som Magnus skriver så blir man stressad av att snabbt släppa avtrycket & det leder ju ohjälpligt till att man skakar till med skakningsoskärpa som följd...

Mjukt avtryck & att lugnt kunna hålla ned det efteråt är ju medicinen!

//Larsa

Larsa: Om seriebildstagning skriver M. Fröderberg om på sidan 32 i Kamera&bild 7/06. Jag testade att köra med det för att få skarpare bilder... men man är givetvis tvungen att dra iväg minst två bilder för att någon bild ska bli bra. Den första bilden är oftast sämre än de efterföljande i serien.

Det funkar för mig å andra sidan måste jag hela tiden se till att ta bort ett gäng bilder från minnet för att det inte skall bli knökfullt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar