Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20d fråga med fler

Produkter
(logga in för att koppla)

{c2c}

Ny medlem
Jag är nybörjare gällande SLR kameror, så jag har ett par frågor.

LCD monitor som finns på kameran, är den bara till för att kolla bilderna & inställningar i menyn på?
För att kolla på LCD monitor medans man fottar går ju ej, den är ju helt svart.?

Fråga 2:. Objektiv till D-SLR, är zoomen alltid manuell på dom?

Fråga 3::.. Spesigellt för Tamron 28-75/2,8 XR Di ägare. ZoomRingen glappar en smula, det är ju inte mycket men det är bra irreterande. Är det så på era också?

Fråga 4:. Är det någon av er som vet vad det finns någon Fokus-test, någon mall att ladda ner & hur exakt man gör?

Hmm, Många av er tycker säkert att vissa av frågorna är dumma, men som sakt, jag är färsking gällanda SLR kameror & vet inte mycket om dom.

Jag är tacksam för svar ;o)
 
{c2c} skrev:
Jag är nybörjare gällande SLR kameror, så jag har ett par frågor.

LCD monitor som finns på kameran, är den bara till för att kolla bilderna & inställningar i menyn på?
För att kolla på LCD monitor medans man fottar går ju ej, den är ju helt svart.?

Fråga 2:. Objektiv till D-SLR, är zoomen alltid manuell på dom?

Fråga 3::.. Spesigellt för Tamron 28-75/2,8 XR Di ägare. ZoomRingen glappar en smula, det är ju inte mycket men det är bra irreterande. Är det så på era också?

Fråga 4:. Är det någon av er som vet vad det finns någon Fokus-test, någon mall att ladda ner & hur exakt man gör?

Hmm, Många av er tycker säkert att vissa av frågorna är dumma, men som sakt, jag är färsking gällanda SLR kameror & vet inte mycket om dom.

Jag är tacksam för svar ;o)

1: Ja
2: Ja
 
Tack ska ni ha, för de info jag fick :eek:)

Nu återstår bara Fråga 3. ska det vara så, eller inte? ifall inte, så skickar jag nog tillbaka objektivet.

Jag fick också ett felmedelande på min 20D igår, "Err 99" stog det & jag kollade upp detta på Canons hemsida för info, det stog::..

Remove and re-install the battery.
This error may occur if you use a non-Canon lens and the camera or lens does not operate properly.

Jag tog då ut batteriet & satt tillbaka det & Err 99 meddelandet försvann.

Men, Va det objektivet som va boven i detta "Err 99"? & kommer det tillbaka igen, är objektivet trasigt eller felinställt på något vis?

Hmm det är klurit med detta.

Jag är tacksam för svar, av ni som kan detta..
 
Senast ändrad:
Fråga 3 Glapp i zoomring.

Det finns ett litet glapp, inget jag tänkt på förrän du frågade. Glappet är uppskattningvis i storleksordningen 0,1 mm innan zoomningen påbörjas. Knappt så att det syns, men det känns som en förändring i motståndet när någon klack greppar tag. Antar att detta glapp krävs för att makaniken ska fungera. Inget glapp i annan riktning en zoomringens rörelsriktning.

Det glapp jag beskriver anser jag vara normalt.

Fungerar de objektiv du har provat annorlunda?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.