Annons

20D & Fjärr TC-80N3 funkar inte enl. manual ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puls

Aktiv medlem
Har precis fått hem min timerfjärr TC-80N3 att användas med min 20D.

Efter att ha provat lite och därefter läst manualen, provat igen så har jag kommit fram till att något inte är som det ska.

Ni som använder TC-80N3 kanske kan hjälpa mig.

I manualen till fjärren står det:

(Fritt översatt till svenska :))

INTERVALL TIMER: När man ställt timern på något tidsintervall och trycker start/stop knappen så tas en första bild direkt därefter nästa med det inställda timerintervallet.
FEL,FEL ! Min börjar med ett timerintervall och därefter tas första bilden osv, osv. ???


EXPONERINGSRÄKNAREN: Skall enl. manualen räkna just exponeringar upp till det antalet man ställt in och sedan avbryta.
FEL,FEL ! Min räknar inte exponeringarna utan luckorna MELLAN exponeringarna, dvs. vill jag få 5 st. exponeringar så får jag ställa in räknaren på 6 ???

Kombinerar jag exponeringsräknaren med spegeluppfällning i kameran så skiter den i vad för antal exponeringar jag ställt räknaren på, den exponerar 2 ggr. sen är det klart ???


Ska det vara så här ? Eller har jag fattat fel ? Är det kompabilitetsproblem mellan 20D och fjärren ?

Tacksam för Edra reaktioner/reflektioner.

/Kristian
 
Jag vet inte vad jag ska säga, det måste vara nåt fel på din fjärr.

Jag har testat intervall och den räknar ner till 00:00:00 innan den tar första bilden. Testade med intervall på 00:00:05 (fem sekunders intervall)

För att någon annan funktion ska fungera med START/STOP, så måste intervalltimern ställas om till 00:00:00, annars startar den på intervall oavsett vilken annan funktion du vill använda med START/STOP.

Exponeringsräknaren ställde jag på 5 bilder och den tog 5 bilder.
 
Ok, Joseph !

Du HAR testat "interval" ... inte "Self-timer" då?

På "Self-timer" skall den ju räkna ner tiden till 0 innan bilden tas, men med intervallfunktionen enbart aktiverad så skall den ju enl. manualen BÖRJA med att ta en bild sen vänta intervalltiden, ta nästa osv.

Lagom kul så som min fjärr funkar, om jag vill fota ett förlopp, säg en bild var tredje timme, så får jag alltså vänta tre timmar tills första bilden tas ??? Detta alltså med funktionen "Interval", inte "Self-timer".

Så Din tar det antal bilder Du matar in under "Exposure count" ? Min gör det inte, vill jag ha 5 bilder så måste jag mata in 6.

Skit ...

Får väl kontakta Cyberphoto i morgon.

Finns det några fler med erfarenhet av 20D+TC-80N3 ?

/K
 
Lite off-topic:

Jag har i dagarna beställt en RS-80N3 (restnoterad) för 600:-. Priset för en TC-80N3 är ca 1600:-.

Vad får man för den extra tusenlappen?

Hur använder ni TC-80?

För astro-motiv verkar det ju suveränt. Men i övrigt?
 
TC-modellen är digital och har olika program man kan ställa in den med. Så som intervall, långa exponeringar, olika längder på självutlösaren och antal exponeringar man vill ta på raken.

Intervall är perfekt för långsamma förlopp, då kan man ta en bild i minuten exempelvis och sedan klippa ihop det till en film.

Långa nattexponeringar på nån timme är också perfekt, men det går ju med RS-modell också, men då vet du inte hur länge du har exponerat. Eller om du vill ha en exponering på exakt 01:34:20 så får du det. :)
 
Jag fick hem min fjärrkontroll igår. Den var restad på Cyberphoto.

Skall använda den idag. Skall plåta lite konstverk och smycken.

Får återkomma. Jag skall passa på att testa lite olika inställningar.

Testade lite igår. Viktigt är väl att ställa kameran "neutralt"

t.ex. P endast raw. Enbildstagning.

Vad jag kunde se igår så funkade den.

Blir intressant att se nu när man skall "plåta på riktigt"
 
Har nu mailat Cyberphoto samma text som i det inledande inlägget. Dom brukar vara snabba att svara.

Återkommer när jag hört något från dom ...

/K
 
Hei Kristian,

Jeg har nå gjort noen tester, og opplever akkurat det samme som deg.

Interval timeren tar ikke bilde med en gang, men venter til innstilt tid før første bilde eksponeres. Opplever også at instilling av antall eksponeringer blir feil, og at det er oppholdet i mellom som telles.

Dette kan vel tyde på at det er et kompatibilitetsproblem med 20D.

mvh
Ivan
 
Hej,

Med min 20D verkar det fungerar det som det skall!

Timer intervall startar direkt och tar sedan bilder med inställt intervall.

Exponeringsräknaren stämmer också. Inställning 5 ger 5 bilder.

Jag ställer in ett värde på den funktionen jag vill använda, resten sätter jag till noll. Annars blir det kombinationer, t.ex. om 10 sec börja ta en bilder var 15 sec, totalt tre gånger. Kameran står på 'P'. Drive är satt till single shot. Den har firmware version 1.0.5.

Hoppas det löser sig för dig Kristian och Er andra!

/Clas
 
Ja, jag förstår inte varför en del skulle ha problem med den?

Jag körde i M-läget och sen på flerbildstagning. Men det ska inte spela nån roll.

Kan ju vara så att era kameror inte är uppdaterade till 1.0.5.

Mvh,
Joseph
 
Jorå, min kamera är uppdaterad till 1.05 ... men den versionen är väl historia nu ? Jag har kört in 1.10.

/K
 
clanor skrev:
Timer intervall startar direkt och tar sedan bilder med inställt intervall.


Den börjar alltså INTE med att ta en bild ? Utan den börjar med att räkna ner en intervalltid?

Tycker i så fall att det förfarandet är märkligt...

Puls skrev:
Lagom kul så som min fjärr funkar, om jag vill fota ett förlopp, säg en bild var tredje timme, så får jag alltså vänta tre timmar tills första bilden tas ???

/K
 
Fick precis mail från Cyberphoto.

Dom säger entydigt att den INTE skall uppföra sig som jag beskrivit i det inledande inlägget i denna tråd.

Betald fraktsedel är påväg med posten :)

Hoppas att det löser sig nu ...?

/K
 
Jag upptäckte att jag hade samma problem med intervall.

Nollställde Tog ur batteriet satte i batteriet.

Och nu funkar det enligt handboken.

Hade fjärren ikopplad i kameran och kameran på.

Jag hittar ingen update på firmware.

Var finns den?
 
Lite rapportering ...

Har idag hämtat ut den nya fjärren, Cyberphoto bytte alltså helt utan frågor, Superservice !

Dundrade givetvis in den i kameran för att testa !

:-/ Funkar precis lika konstigt som den gamla !

Men medans jag så smått försöker acceptera att den inte funkar som manualen säger, så ... jobbar de analytiska hjärncellerna på högtryck !

Det visar sig att det är autofokusen som sabbar allt !!! Med intervall inställt i fjärren skall den alltså enl. manualen BÖRJA med att ta en exponering, men om det är något dunkelt så autofokusen får jobba något lite så hinns ingen första exponering med ! Den skiter helt enkelt i den ! Vid andra exponeringen enl. fjärren så fokuserar kameran några sekunder innan intervalltimern nått noll så då flyter det på därefter.

Riktar jag kameran mot något ordentligt ljust så hinner fokusen med och en exponering tas direkt vid tryck på start/stoppknappen på fjärren. Likaså om man t.ex. lägger in säg 1-2 sek. i självutlösartimer i fjärren, då hinner också fokusen med. Detsamma gäller om man använder manuell fokus.

Det sker alltså ingen tvåvägskommunikation mellan kameran och fjärren, hinner inte kameran med så "tuffar" fjärren på som om inget hänt !

MYSTERIET ÄR LÖST !!!

Måste bara till sist delge Er fjärrägare ett supertips från Michael Reichmann- The Luminous landscape ( http://www.luminous-landscape.com/reviews/tc-80n3.shtml )

"For example, if you were about to shoot a rapidly changing sunset you could set the camera to take a three frame bracketed exposure every 2 minutes for the next 20 minutes. That would give you 30 frames, almost a full roll. While one camera was doing this by itself you could use a second camera to try alternative compositions and to explore lens variations. You would think that setting the TC-80N3 to be able to do a series of automated bracketed exposures would be straightforward, but it isn't. The trick is to set the camera itself to self timer mode (2 second is preferred to 10 second, if your camera model has it), and of course to auto bracketing. Then set the Interval on the TC-80N3 to how long you'd like the pauses to be between sets of exposures (say, 5 minutes). Next set Frames to the number of times that you'd like the series of bracketed exposures to be taken."


Mvh. Kristian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.