ANNONS
Annons

200mm-optik för begränsad budget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhona

Medlem
Jag har en Nikon D50 och tänkte skaffa ett objektiv med längre brännvidd. Fick 18-55mm med i köpet, men det räcker inte långt... Har använt ett gammalt analogt objektiv på 35-105mm, det funkar riktigt fint men när man missar bra bilder på grund av att man får sköta allt manuellt så svider det ju lite.

Helst zoom, måste gå att få till åtminstone 200mm, mer är inget negativt. Jag fotar allt möjligt men skulle speciellt behöva för att fota ridsport, främst terräng- och banhoppning. Så inget stativ alltså, kanske enbensstativ om man nu får råd att skaffa det också...

Pris, helst runt 2000:- men är objektivet verkligen är nåt extra så kan man säkert gå upp nån tusenlapp till. Och under 2000 är naturligtvis inte helt fel heller... ;)

Jättetacksam för hjälp!

du får nikons 70-300 zoom för ganska exakt 2000kr, sigmas kostar ett par hundra mer, men jag har för mig att det ska vara lite bättre.

Rhona skrev:
Jag har en Nikon D50 och tänkte skaffa ett objektiv med längre brännvidd. Fick 18-55mm med i köpet, men det räcker inte långt... Har använt ett gammalt analogt objektiv på 35-105mm, det funkar riktigt fint men när man missar bra bilder på grund av att man får sköta allt manuellt så svider det ju lite.

Helst zoom, måste gå att få till åtminstone 200mm, mer är inget negativt. Jag fotar allt möjligt men skulle speciellt behöva för att fota ridsport, främst terräng- och banhoppning. Så inget stativ alltså, kanske enbensstativ om man nu får råd att skaffa det också...

Pris, helst runt 2000:- men är objektivet verkligen är nåt extra så kan man säkert gå upp nån tusenlapp till. Och under 2000 är naturligtvis inte helt fel heller... ;)

Jättetacksam för hjälp!

Vill verkligen framhålla Nikon AF180/2,8!!
Jättebra glugg som går att få för ca 3000kr begagnad. Använder den flitigt till bla utomhusporträtt.

/K

/K

Sigma 70-300 APO (Dustin, fri frakt) tror jag räknas som den bästa konsument-telezoomen (i förhållande till pris).
Kostar strax under 2300.

Har själv nyligen köpt ett, men har inte hunnit använda det än. Finns dock många recensioner här på fotosidan (lite utspritt).

nikkor AF 70-210 4-5.6 ca 1000kr

bra objektiv som finnes ganska ofta på diverse begagnatmarknader. nackdelen är att fokuseringen låter samt att frontlinsen snurrar. skjutzoomen kan man också kolla på att den inte är alltför slapp vi ev köp.
finns också i en D-version. snabbare AF, klassad som ett av de bästa objektiven i denna klass (om man nu tror på ken rockwell, jag anser att killen har pondus!). pris ca 1500:-

fördelen med detta objektiv är att om du vill byta upp dig kommer du max ha förlorat ett par hundra i värde (om du skött dig), vilket kan vara riktigt bra i början då man fortfarande är på prova-på stadiet (är själv där)

Lycka till
Gustaf

Tack så jättemycket för allt gensvar!
Sigmas 70-300 låter riktigt intressant efter att ha läst recensionerna, och Nikkor 70-210 speciellt D-versionen får jag allt lov att kolla upp. Hade ingen aning om att det trots allt fanns en del bra objektiv i den här prisklassen, ska verkligen bli roligt att få testa på ett ordentligt tele.
Tack igen allihopa, uppskattar det verkligen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar