Annons

20000 bilder med D70 ! ?

Produkter
(logga in för att koppla)

pyrajafoto

Medlem
Hej ! undrar lite ödmjukt om någon har erfarenhet eller vet hur många exponeringar slutaren klarar i en D70.

Från 30/12 2004 till nu 15/7 har jag fångat,,,
20.000 rutor ! hu,,
börjar bli lite orolig när man ser vissas kamreror som rasar efter 12000 rutor,,

Har inte upplevt ett enda strul med min D70.
Enda är att deras 28-200 If-ed optik inte motsvarade mina förväntningar på focusering mot
gluggen 18-70 AF-s.

Hälsningar
B.

tyvärr kan jag inte ge ett svar. alls. så jag hänger på med en relaterad fråga:

det här är förtjänar säkert ett rungande "RTFM!", men; hur vet jag hur många exponeringar jag har gjort med min d70?

/f - smudo.org

smudo skrev:
tyvärr kan jag inte ge ett svar. alls. så jag hänger på med en relaterad fråga:

det här är förtjänar säkert ett rungande "RTFM!", men; hur vet jag hur många exponeringar jag har gjort med min d70?

/f - smudo.org

Antingen så kollar man på vad filerna kameran tar döps till. Tex Dsc_0860.jpg innebär 860 tagna bilder (eller 10860, eller som i mitt fall 20860 bilder)

Eller så laddar man ner det här ypperliga programmet
http://drchung.new21.net/previewextractor/
som har en inbyggd funktion som läser av det exakta numret bilder som din kameras slutare hade tagit när den bilden du läser av, togs.

Tex så har jag filnummer Dsc_0875, fast jag har egentligen tagit 21420 bilder. Anledningen till varför det skiljer kan vara bilder som:
. Manuell vitbalans
. Bilder tagna med kameran kopplad till datorn
. När jag inte haft något minneskort i

Låte betryggande att ha ca 100 tusen rutor kvar.
har hört,, att omkring 30 tusen så kan en första sevice vara på plats, men låte lååågt för mina öron.
Fotar som "amatör" lite småjobb på ca 300-500 bilder ibland plus mina egna projekt,,

//Bengan

hmm...

bara lite drygt 13000 exponeringar under det senaste året med min d70. måste verkligen lära mig att utnyttja de digitala hjälpmedlen nu när de står till buds...

/f - smudo.org

pyrajafoto skrev:
Hej ! undrar lite ödmjukt om någon har erfarenhet eller vet hur många exponeringar slutaren klarar i en D70.

Från 30/12 2004 till nu 15/7 har jag fångat,,,
20.000 rutor ! hu,,
börjar bli lite orolig när man ser vissas kamreror som rasar efter 12000 rutor,,

Har inte upplevt ett enda strul med min D70.
Enda är att deras 28-200 If-ed optik inte motsvarade mina förväntningar på focusering mot
gluggen 18-70 AF-s.

Hälsningar
B.

Förra veckan varvade jag räkneverket för 5:e gången och än rullar den på.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto