Annons

2 olika skärmar ger olika bildskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Jag bearbetar mina bilder i Photoshop CS på en ny dator med platt 19 tums bildskärm. De ser helt ok ut när jag är klar. Flytta sedan över dem till en annan, äldre dator med 19 tums TFT skärm. Där blir färgerna samma men skärpan blir bra mycket sämre. Detta när jag tittar på bilderna i Win XP:s inbygda läsare (som jag också använder på min nya dator). Varför? Har det med platt kontra vanlig skärm eller har jag missat något? Kan förstå om färgerna är olika men varför just skärpan? Rädd att jag lägger på för lite/mycket USM beroende på vilken dator jag sitter vid.

Någon som har något förslag som jag kan kolla på?

Tack på förhand!

MagnusJoh skrev:
Detta när jag tittar på bilderna i Win XP:s inbygda läsare (som jag också använder på min nya dator). Varför? Har det med platt kontra vanlig skärm eller har jag missat något? Kan förstå om färgerna är olika men varför just skärpan? Rädd att jag lägger på för lite/mycket USM beroende på vilken dator jag sitter vid.
Olika skärmar har olika skärpa. Har du kollat vilken upplösning TFT-skärmen står på? Har den annat än den upplösning som är rekomenderad blir det oskarpt.
Mina TFT-skärmar (Samsung 172X) är skarpa. Vete 17 om de inte till och med är skarpare än min gamla 17" Sony Trinitron, som jag sålt.
Och vad är det för läsare i XP du menar?

Tack för hjälpen Calle!

Det är löst. Jag hade ett snäpp lägre upplösning i min gamla 19 tums Trinitron skärm. Ändrade detta till samma som TFT skärmen plus ändrade från 70 till 75 herz i svepfrekvens och bilderna blev helt klart mycket skarpa i min gamla dator.

Här har jag tidigare suttit och svurit på att min Nikon D70 inte tog bra bilder. Sedan var det tydligen skärmen som inte var helt bra inställd.

Kanske fler som behöver kolla inställningen på sin skärm. Det snackas mycket korrekta färger men skärpan har jag inte hört någon nämna.

Med inbyggda läsaren menade jag Win XP:s funktion för att visa bilder (förhandsgranskningen).

MagnusJoh skrev:
Det är löst. Jag hade ett snäpp lägre upplösning i min gamla 19 tums Trinitron skärm. Ändrade detta till samma som TFT skärmen plus ändrade från 70 till 75 herz i svepfrekvens och bilderna blev helt klart mycket skarpa i min gamla dator.
Så bra! Det är en nackdel att man inte kan köra olika upplösningar på tft.
Angående hertzantalet tror jag inte man tjänar på att ställa den högre. Mina skärmar ligger på 60 hz, vilket skulle vara alldeles för lågt på en crt. Det skulle flimmra och skaka, men på mina platta skärmar ser det mycket bra ut. Jag är ingen tekniker, men tft funkar annorlunda. Kanske någon som vet kan förklara det bättre.

en snabb förklaring i lekmannatermer är att en TFT-skärm lyser med pixlarna hela tiden och har inte en "svepuppdatering" som en CRT-skärm. uppdaterings frekvensen spelar mao ingen roll på en TFT-skärm.

Inte annat än att det är så många gånger den skickar ändringar som gjorts i bilden vidare till skärmen.

60 brukar vara det bästa för TFT. Dom billigaste TFT skärmarna kan få artefakter på högre för att dom sparat pengar på lite kretsar. Men det är ju om man använder den vanliga VGA utgången.

Angående vilken frekvens man bör köra på en TFT. Kör på den som tillverkaren rekomenderat i manualen, har själv en Acer där dom rekomenderar att köra den i 75hz, visst, det blir bra i 60hz också men det är en klar skillnad om man ökar uppdateringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar